
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Met 59,0% scoort de school ruim onder de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is zorgelijk en vraagt directe actie. Ter context: vergelijkbare scholen in Veendam behalen gemiddeld 72%. Het jaarverslag benoemt weliswaar extra ondersteuning bij taal, maar deze lijkt nog niet voldoende effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 15,4% ligt beduidend onder de verwachting voor deze schoolpopulatie. Ter vergelijking: landelijk haalt gemiddeld 30% van de leerlingen met een vergelijkbare schoolweging dit niveau. De lage score vraagt om analyse van het onderwijsaanbod, met name op rekenvaardigheden waar de eindtoets 2023-2024 een score van 58,0 liet zien.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In 2023-2024 kreeg 61,5% van de leerlingen een theoretisch advies (8 van de 13 leerlingen) tegenover 38,5% praktisch advies. Dit is opvallend hoog gezien de lagere fundamentele niveau-scores. De school lijkt hiermee een ambitieus adviesbeleid te voeren, mogelijk gebaseerd op bredere ontwikkelingscriteria zoals beschreven in hun pedagogische visie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Hoi Pippeloi | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ons uitgangspunt is dat een toets een middel is, geen doel. Vanuit dit perspectief is het wenselijk om hier zo min mogelijk onderwijstijd aan te besteden. Het is van belang om doorlopend het niveau van de kinderen in de gaten te houden. We kiezen in de onderbouw voor de 4 en 5 jarigen er expliciet voor om niet (onnodig) te toetsen. Een kind volgen gebeurt door middel van observaties aan de hand van de SLO doelen. In de midden en bovenbouw gebruiken we daartoe de volgende middelen: Observaties door de mentoren en andere teamleden tijdens werkmomenten en instructiemomenten. Deze worden besproken tijdens de mentorgesprekken met het kind, de weekstart met de andere teamleden en tussendoor bij opvallend heden. Per periode delen wij de kinderen in, in werkgroepen en stellen we deze groepen bij waar nodig. Deze bijstellingen gebeuren aan de hand van de observaties, feedback van het kind, feedback van ouders en de resultaten van de IEP. Doorlopende resultaten uit onze online systemen en leerlingvolgsysteem. Dagelijks worden er aandachtspunten getoond en weten de medewerkers welke kinderen ondersteuningsbehoefte hebben. Alle online cursussen starten met een check in en eindigen met een check out. Op deze manier kunnen wij zien met welke basiskennis een kind start en wat de beoogde leerwinst kan zijn m.b.t. de cursus. Het lesaanbod zal hierop aangepast worden doordat het volgsysteem hier meldingen over publiceert. Op deze manier kunnen wij zorgen dat een kind een zo goed mogelijk aanbod krijgt op zijn of haar niveau. De halfjaarlijkse IEP als grofmazige controle van het leerrendement. Doorlopend worden de instructies ingericht rondom de observaties van de instructie gevers. Dit wordt grotendeels individueel of in een klein groepje gedaan. Door op deze manier te werken kunnen we veel gebruik maken van directe feedback. Dit is een van de meest impactvolle manieren van instructie
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Elk kind is uniek en heeft het recht om zijn of haar eigen weg te kiezen naar een gelukkig leven. We werken daarom niet alleen aan cognitieve vaardigheden maar vooral ook aan persoonlijke ontwikkeling. We werken vanuit de principes van Stephen Covey. Op deze manier stimuleren we iedereen om zijn leiderschap gewoonten te verbeteren en toe te passen. Wees vooruitdenkend: denk na over wat je wilt doen en maak plannen om dat te bereiken. Begin met het einde in gedachten: bedenk wat je wilt bereiken voordat je aan iets begint. Doe eerst belangrijke dingen: begin met de belangrijkste taken en werk daarna aan de minder belangrijke dingen. Zoek naar oplossingen waar iedereen blij van wordt: probeer samen te werken zodat iedereen wint. Luister eerst, praat daarna: luister naar anderen voordat je zelf praat. Werk samen en maak dingen beter: werk samen om meer te bereiken dan wat je alleen kunt doen. Zorg goed voor jezelf: zorg ervoor dat je gezond blijft door te bewegen, goed te eten en tijd te besteden aan dingen die je blij maken. Samenvattend: hoe ziet verbinding eruit bij ons op school? Vriendelijk praten Aandachtig luisteren Inzetten op samenwerking en groepsvorming Aandacht voor een positieve ontwikkeling van zelfvertrouwen In gesprek gaan wanneer het niet lukt (herstelgesprek) Onverwacht complimenteren op groei en ontwikkeling Samenvattend: hoe ziet autonomie er bij ons op school uit? Verschillende activiteiten aanbieden voor talentontwikkeling Binnen een activiteit keuzevrijheid in bepaalde aspecten (bijvoorbeeld bij een creatieve opdracht keuze in materiaal). Tijdens werkmomenten werken we op een eigen tempo, we volgen het kind. Autonomie in het opvolgen van een weektaak: wat doe je eerst, wanneer doe je dat? En als het niet gaat of ze moeten wachten, kunnen kinderen kiezen uit een aantal opties (zoals lezen, tekenen of een leerspelletje). Wanneer het niet lukt om mee te doen aan een activiteit of proces, bieden we twee keuzes aan. Kiest een kind niet zelf, dan kiezen wij. Samenvattend: hoe ziet denken vanuit win-win er bij ons op school uit? Gelijke kansen voor iedereen is een ongelijke behandeling voor ieder kind Inzicht in routines/regels: we doen het samenLeren delen, samen spelen of samenwerken Leren communiceren vanuit de ik-boodschap Conflict oplossende gesprekken niet gericht op de waarheid maar op ervaring Kinderen de kans geven om elkaar beter te leren kennen Niet op zoek naar degene die gelijk heeft, maar naar het vervolg LEES MINDER
Verbinding
Autonomie
Denken vanuit win-win
Wat is de werkwijze van IKC Hoi Pippeloi voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de school zijn in nauwe samenwerking bepaald. Voor de vertaling van de principes van Covey wordt de methodiek Fides gebruikt. Met Fides wordt gewerkt aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welzijn. De Fides methodiek omvat de volgende onderdelen: Je zelfvertrouwen, Acceptatie van jezelf, Meeloopgedrag, Oplossen van problemen - je gevoel en Wat je hebt meegemaakt - je gedachten.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Hoi Pippeloi om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Hoi Pippeloi gebruikt het IEP volgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Hoi Pippeloi?
IKC Hoi Pippeloi gebruikt de Fides methode voor sociaal-emotioneel leren.