CBS 't Haimstee
Linge 24
9642 HW Veendam

Schoolweging

Schoolweging
31.7
Spreiding
5.39

De schoolweging van ’t Haimstee is 31,70 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94.57% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsniveau (95.23%), laat het zien dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn, passend bij de focus op maatwerk in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 55.04% ligt net onder het landelijke vergelijkingsniveau (55.36%), maar ruim boven de signaleringswaarde van 43.5%. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra rekenbegeleiding die de school inzet, zoals vermeld in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen leggen nadruk op de beroepsgerichte leerwegen: 31.25% vmbo-(g)t en 25% vmbo-k, tegenover 16.45% en 9.17% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel havo/vwo-advies (18.75%) blijft achter bij het landelijk beeld (27.54%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-advies, terwijl dit regionaal wel voorkomt (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t HaimsteeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de kinderen door * te observeren * gesprekken met ouders te voeren * toetsen af te nemen. Aan de hand van de observatiegegevens hebben we zicht op de ontwikkeling van het kind en kunnen we met ons onderwijs daarop aansluiten. Vervolgens worden de gegevens na elk half jaar vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Bij leerlingen met een achterstand of hoogbegaafdheid krijgt de betreffende leerling extra individuele begeleiding binnen de groep. De ouders worden vanzelfsprekend tijdig op de hoogte gesteld. De meeste methoden toetsen regelmatig of de kinderen de leerstof voldoende beheersen. Wanneer dit niet in voldoende mate het geval is volgt herhaling van de leerstof. Voor de leerlingen die de leerstof goed beheersen is het onderdeel verdieping of verrijking beschikbaar. Vanaf groep 3 starten we met toetsen om de ontwikkeling te volgen. De kinderen maken twee keer per jaar algemene, niet aan een bepaalde methode gebonden (CITO) toetsen, die de gehele schoolperiode worden bijgehouden. Zo is goed te zien hoe de ontwikkeling verloopt. In groep 3 t/m 8 zijn er toetsen op het gebied van rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. In groep 1 t/m 8 houden we ook de sociaal emotionele ontwikkeling bij door middel van vragenlijsten van CITO Leerling in Beeld. Wij hanteren ook het dyslexieprotocol; het afnemen van toetsen en het volgen van alle leerlingen tot en met groep 4. Vanaf groep 5 volgen we die leerlingen waar problemen in de vorm van hardnekkige leesproblemen of dyslexie verwacht kunnen worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.88% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), wat duidt op realistische advisering. De hoge score van 70.59% op advies sluit aan bij de 'evalutiegelden' die de school inzet voor zorgvuldige overgangsgesprekken. De percentage boven advies (23.53%) benadrukt het preventieve karakter van het adviesbeleid.

Sociale ontwikkeling

De visie van CBS 't Haimstee is dat kinderen leren door vertrouwen te hebben. Vertrouwen in zichzelf en vertrouwen in elkaar. Daardoor ontstaat er een veilige sfeer waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en groeien. Dit is de pijler onder ons pedagogisch klimaat. Veiligheid ontstaat door vertrouwen en in dat vertrouwen leren we samen te werken, samen te leren en samen te leven.

Vertrouwen

Samenwerken

Veiligheid

Wat is de werkwijze van CBS 't Haimstee voor sociale ontwikkeling?

CBS 't Haimstee gebruikt de Kanjertraining om kinderen te leren zichzelf en een ander te vertrouwen. Het doel is een positief zelfbeeld en minder sociale stress. De Kanjertraining biedt handvatten in sociale situaties en confronteert kinderen met de gevolgen van hun gedrag. Kinderen worden bewust gemaakt van vier manieren van reageren en hoe hiermee om te gaan. De vijf afspraken zijn: We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, Niemand speelt de baas, Niemand lacht uit, Niemand doet zielig.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS 't Haimstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS 't Haimstee gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS 't Haimstee?

CBS 't Haimstee gebruikt Kanjertrainingen en de Steungroepaanpak pesten voor sociaal-emotioneel leren.