
Schoolweging
De schoolweging van Maria-School is 28,34 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 66,7% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, mede dankzij de intensieve samenwerking met het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 27,3% havo en 27,3% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijk is het aandeel praktijkonderwijs met 0% lager dan regionale benchmarks (1,01%), wat past bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Maria-School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.13 | 175.62 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 85,7% van de leerlingen op advies presteert (vs. 62,9% landelijk). Het percentage onderadvisering (7,1%) is lager dan gemiddeld (11,8%), wat aansluit bij de beschreven 'zorgvuldige terugkoppeling' tussen basis- en voortgezet onderwijs.