IKC Groeituin
Oranjestraat 72
7051 AK Varsseveld

Schoolweging

Schoolweging
31.43
Spreiding
6.31

De schoolweging van Groeituin is 31,43 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit geeft aan dat de basiskwaliteit op taal en rekenen goed gewaarborgd blijft, ondanks de dalende leerlingaantallen en complexere populatie. De score loopt in lijn met vergelijkbare scholen (95,2%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (inspectienorm: 43,5%). Dit bevestigt dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,43) hogere ambities waarmaakt. De score ligt echter wel 5,9%-punt lager dan vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de toenemende diversiteit in zorgbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

IKC Groeituin geeft relatief vaker vmbo-adviezen: 21,88% vmbo-b en 25% vmbo-k (t.o.v. 5,52% en 9,17% landelijk). Toch is er een opvallend aandeel gecombineerde adviezen (15,62% vmbo-(g)t/havo), wat wijst op een zorgvuldige afweging van doorstroommogelijkheden. Het hoge percentage leerlingen dat uiteindelijk boven advies presteert in het VO (43,24%) suggereert mogelijk terughoudendheid in advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGroeituinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs meteen nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Onze onderwijsprofessionals kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig. Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddeld. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor gebruik van de DIA-toetsen. De opbrengsten van deze toetsen noemen wij de tussenopbrengsten. Na het afnemen van de LVS-toetsen (in januari en juni) wordt er samen met alle onderwijsprofessionals bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Voor een diepere schoolanalyse vindt er hieraan voorafgaand per groep een groepsanalyse plaats door de groepsleerkracht die wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een leerlingplan, vaak vastgelegd in een HGW kaart (zie ook paragraaf 3.1), dat samen met ouders/ verzorgers wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 43,24% boven advies (landelijk: 25,27%) presteren oud-leerlingen opvallend goed. Dit duidt op effectieve warme overdracht en goede aansluiting bij het VO. Slechts 8,11% zit onder advies (landelijk 11,81%), wat aansluit bij de focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel. De PO-VO werkgroep lijkt hier succesvol in te zijn.

Sociale ontwikkeling

Op ons IKC werken wij met het programma Kanjertraining. Dit houdt in dat gedurende de gehele dag bewust wordt omgegaan met gedrag. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Op ook langere termijn is dit effect merkbaar. Kanjertraining geeft de kinderen handvatten in sociale situaties. Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten. Vijf afspraken staan centraal: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand lacht uit Niemand doet zielig De kinderen vanaf groep 1 t/m 8 worden d.m.v. lessen voorbereid op verschillende situaties. Zo leren kinderen omgaan met deze situaties. De kanjertraining probeert elk kind in te laten zien dat het beter en prettiger is voor jezelf en voor een ander om je goed te gedragen. Bij ons zijn alle onderwijsprofessionals gecertificeerde kanjertrainers. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van IKC Groeituin voor sociale ontwikkeling?

Ieder jaar meet IKC Groeituin de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen door middel van vragenlijsten, ingevuld door leerkrachten en leerlingen uit hogere groepen. De resultaten worden besproken met de leerlingen en ouders/verzorgers. Ook leerlingtevredenheidspeilingen worden afgenomen en besproken met het team om te kijken of er verbeteringen nodig zijn; ouders/verzorgers worden op de hoogte gebracht van de conclusies en aanbevelingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Groeituin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Groeituin gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Groeituin?

IKC Groeituin gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.