
Schoolweging
De schoolweging van De Linderakkers is 28,22 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt 2,3% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat wijst op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert effectieve differentiatie ondanks de complexe leerlingenpopulatie. De school scoort hiermee 3,6% hoger dan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op midden- en hogere niveaus: 60% vmbo-(g)t/havo of hoger, tegenover 50% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het aandeel van 30% vmbo-(g)t/havo-advies (vs. 10,3% regio) en 10% havo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionale gemiddelde (1,01%), passend bij het theoretische karakter van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Linderakkers | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben. Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling in Beeld) af. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Cito af: Technisch lezen Begrijpend lezen Rekenen en Wiskunde Spelling Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Doublure/overgangsnormen Het kan zijn dat een leerling, ten opzichte van de groep, stilstand of vertraging laat zien, ondanks de extra hulp die geboden wordt. Met ouders wordt dan overlegd wat beter is voor de leerling: doorstromen met een aangepast programma of nog een jaar in dezelfde groep (doublure). Wanneer er wordt besloten dat een leerling zitten blijft is dat altijd op basis van een achterstand op meerdere gebieden. We kiezen alleen voor zitten blijven als we verwachten dat de leerling zich hierdoor beter zal ontwikkelen. Als ouders en leerkrachten het niet eens zijn over het besluit tot zitten blijven, dan neemt de schoolleider uiteindelijk de beslissing. Ons beleid ‘overgangsnormen’ ligt op school ter inzage.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
77,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het vergelijkingspercentage van 62,9%. Het percentage onderadvisering (11,1%) is gelijk aan het landelijk gemiddelde, terwijl 11,1% bovenadvies scoort (vs. 25,3% norm). Dit past bij een zorgvuldige adviesprocedure met oog voor realistisch doorstroomperspectief.
Sociale ontwikkeling
Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Daarom investeren wij ook in het sociaal emotioneel welbevinden van kinderen. Wij gaan uit van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succes ervaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zie wat hij of zij kan. Op De Linderakkers werken wij vanuit de methode The Leader in me'. Dat doen wij samen met ouders. Kinderen zijn namelijk gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Zij ervaren een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. LEES MINDER
Groeien
Kennis
Samen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Linderakkers voor sociale ontwikkeling?
Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen wordt voor de groepen 1 en 2 het DORR-observatiesysteem/Inzichtelijk gebruikt. In de overige groepen wordt het instrument Leerling in beeld gebruikt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Linderakkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Linderakkers gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: DORR en Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Linderakkers?
Basisschool De Linderakkers gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl en The Leader in Me (vanaf schooljaar 21-22).