Kindcentrum Schepelweyen in Valkenswaard

Het team van Kindcentrum Schepelweyen in Valkenswaard

Current section: team
Hoefsmidwei 4
5551 Valkenswaard

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Schepelweyen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Schepelweyen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Schepelweyen bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Schepelweyen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Schepelweyen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Schepelweyen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Schepelweyen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Schepelweyen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Regelen op Kindcentrum Schepelweyen: Een Duidelijk Stappenplan

Bij Kindcentrum Schepelweyen zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Dit document beschrijft de procedures die we volgen bij ziekte of verlof, met een focus op efficiënte en verantwoorde vervanging. Per schooljaar 2025-2026 neemt Kindcentrum Schepelweyen de verantwoordelijkheid voor de vervanging van leerkrachten gedurende de eerste twee weken van afwezigheid. Voor langdurigere periodes, die de beleidslijn van Atalenta volgen, kunnen we een beroep doen op de interne vervangerspool van Atalenta. De directeur zet zich actief in om via de algemene vervangersmanager van Atalenta geschikte vervangers te vinden. Dit geldt voor afwezigheden die langer duren dan de eerste twee weken, een periode waarin de school zelf de vervanging regelt. We streven ernaar om de impact op de leerlingen en de lesprogramma's zoveel mogelijk te minimaliseren. Voor de eerste twee weken van afwezigheid hanteren we interne oplossingen. Op de eerste dag van afwezigheid worden de leerlingen verdeeld over de overgebleven klassen. Groepen 1-2-3 worden samengevoegd binnen de onderbouw, en groepen 4-8 binnen de midden- en bovenbouw. De leerlingen krijgen zelfstandig te maken werk mee, waarvoor lesmateriaal klaarligt in de lokalen. Na de eerste dag rouleren de klassenopvang. Een collega-leerkracht neemt de groep over van de afwezige collega, terwijl diens eigen groep wordt opgesplitst. De directeur stelt een rooster op om deze rotatie soepel te laten verlopen. Ondersteunend personeel blijft inzetbaar in de groepen, tenzij de directeur anders beslist in overleg met de betrokkenen. Indien er na twee weken nog geen vervanging is geregeld via Atalenta, kan het noodzakelijk zijn om een groep tijdelijk naar huis te sturen. Ouders worden hierover tijdig schriftelijk geïnformeerd met een duidelijke uitleg. De leerlingen krijgen voor deze dagen opdrachten mee. Een groep blijft maximaal twee dagen thuis; daarna rouleren we opnieuw de thuisblijvers om de continuïteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum Schepelweyen: Specialisten voor Elke Uitdaging

1

Taalontwikkeling en Rekenen: Succes met onze Taalspecialist

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist Tjalling Brouwer

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum Schepelweyen zetten we dit schooljaar vol in op taalontwikkeling met de vernieuwde methode "Staal 2". Onze toegewijde taalspecialist, Tjalling Brouwer, begeleidt de implementatie en zorgt voor een optimale leerervaring. Zo garanderen we een sterke basis voor alle leerlingen op het gebied van taal en rekenen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Samen Werken aan Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Ons team werkt dit schooljaar nauw samen met een ervaren gedragsspecialist uit onze organisatie. Samen verkennen we de beste methodes om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Zo bouwen we aan een veilige en positieve leeromgeving voor iedereen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structurele Verbetering

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist en Kwaliteitsondersteuner (KO)

Toelichting van de school:

Aan het begin van het schooljaar voert onze gedragsspecialist een grondige 'gedragsfoto' van alle groepen uit. De bevindingen worden vervolgens besproken met de kwaliteitsondersteuner (KO) en de directie, waarna een gericht actieplan wordt opgesteld indien nodig. Zowel de KO als de gedragsspecialist monitoren de voortgang continu om de effectiviteit te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ontdek Talent met Onze Gymleerkracht

Beschikbare specialisten:

Gymdocent

Toelichting van de school:

Jaarlijks ondergaan alle leerlingen de MQ scan, uitgevoerd door onze gespecialiseerde gymleerkracht. Leerlingen die opvallen in hun motorische ontwikkeling worden proactief gemeld aan de leerkracht. De leerkracht informeert de ouders en faciliteert overleg over mogelijke extra ondersteuning, zodat elk kind optimaal kan groeien.

1

Veiligheid en Gezondheid: Deskundige BHV-ers en Ontruimingsoefeningen

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverlener (BHV)

Toelichting van de school:

Onze toegewijde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers) waarborgen de veiligheid en gezondheid binnen onze schoolorganisatie. Zij zijn getraind in levensreddende handelingen, eerste hulp bij ongevallen en reanimatie, evenals brandbestrijding en veilige evacuatie. Alle BHV-ers volgen jaarlijks een opfriscursus en we houden regelmatig ontruimingsoefeningen om voorbereid te zijn op elke situatie. De aanwezigheid van BHV-ers is duidelijk aangegeven bij de hoofdingang.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Ondersteuning voor Uw Kind op Kindcentrum Schepelweyen

Gedetailleerde Toelichting op Passend Onderwijs en Individuele Begeleiding

Kindcentrum Schepelweyen zet zich volledig in voor passend onderwijs, conform de Wet Passend Onderwijs die sinds 1 augustus 2014 van kracht is. Ons doel is om voor ieder kind, inclusief die met specifieke onderwijsbehoeften, de meest geschikte onderwijsplek te garanderen. Atalenta, waar wij deel van uitmaken, draagt de zorgplicht voor alle aangemelde leerlingen. Wanneer extra ondersteuning nodig is, stellen wij een op maat gemaakt onderwijsaanbod samen. Wij geloven in eigentijds, kwalitatief hoogstaand onderwijs dat de unieke mogelijkheden en interesses van elk kind omarmt. Gelijke kansen en thuisnabij onderwijs op een passende locatie staan centraal in onze aanpak. Onze toegewijde leerkrachten bieden een solide educatieve basis, cruciaal voor de ontwikkeling van uw kind. Wij ondersteunen hen hierbij optimaal. Als de basisondersteuning ontoereikend blijkt, bieden wij aanvullende hulp. Wanneer de ondersteuningsvraag van een leerling de reguliere basisondersteuning overstijgt, kan de school intensievere begeleiding bieden. We kunnen hiervoor ook een beroep doen op de expertise binnen onze organisatie of de bredere regio. Indien de benodigde ondersteuning niet binnen onze basisschool geboden kan worden, zoeken we samen met u, als ouders of verzorgers, naar een alternatieve, passendere onderwijsplek. Dit kan een andere basisschool zijn, of een setting binnen het speciaal basisonderwijs (SBO). Specifieke Onderwijsbehoeften: Onze Aanpak Bij specifieke onderwijsbehoeften van uw kind, streven we er primair naar deze binnen de schoolmuren op te lossen. Een uitgebreid overleg met onze interne onderwijsprofessionals, zoals de kwaliteitsondersteuner, kan hierbij waardevol zijn. Tijdens een leerlingbespreking formuleren we concrete doelen en bepalen we de benodigde ondersteuning, altijd in nauwe samenwerking met u. Na een afgesproken periode evalueren we de voortgang en het behalen van de gestelde doelen. Indien de doelen zijn bereikt, kan de leerling weer volledig deelnemen aan het reguliere onderwijs. Lichte ondersteuningsvragen worden opgevangen binnen de uitgebreide basisondersteuning, mogelijk met hulp van interne of externe specialisten, op de eigen basisschool. De specifieke ondersteuning wordt vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectief (OPP), waarbij u als ouder instemmingsrecht heeft op het handelingsdeel. Voor complexere onderwijsbehoeften organiseren we een overleg binnen het Ondersteuningsteam (OT), onder leiding van een trajectbegeleider (TB). Dit overleg vindt plaats met u als ouders, indien mogelijk met de leerling zelf, en eventueel met externe deskundigen. Samen formuleren we actiepunten om de ondersteuning optimaal af te stemmen. Ook hier vindt na een vastgestelde periode een evaluatie plaats. Als de gestelde doelen niet of onvoldoende behaald worden, evalueren we de ondersteuning opnieuw en kijken we naar mogelijke aanpassingen of intensivering. Soms kan een andere onderwijssetting, zoals een reguliere basisschool elders of een SBO-school, de meest geschikte optie zijn. In dat geval vragen wij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan. Meer gedetailleerde informatie vindt u in onze brochure 'Passend Onderwijs' op de schoolwebsite. Ondersteuningsstructuur binnen Atalenta De procedure voor ondersteuning binnen onze organisatie is als volgt gestructureerd: CT (Commissie Toelaatbaarheid), TLV (Toelaatbaarheidsverklaring), SBO (Speciaal Basisonderwijs), TB (Trajectbegeleider), KO (Kwaliteitsondersteuner), OT (Ondersteuningsteam). Samenwerkingsverband (SWV) PO De Kempen: Een Gezamenlijk Doel Atalenta is actief lid van Samenwerkingsverband PO De Kempen. Ons gezamenlijke doel is het realiseren van een geïntegreerd en lokaal onderwijsaanbod dat perfect aansluit bij de onderwijs- en ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Ouder- en Jeugdsteunpunt: Onafhankelijke Hulp Het Ouder- en Jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband biedt onafhankelijke informatie en advies aan ouders en kinderen met vragen over passend onderwijs. Zij nemen geen schooltaken over, maar kunnen ouders doorverwijzen voor ondersteuning bij het vinden van antwoorden. Meer informatie is beschikbaar op www.podekempen.nl. Wet Versterking Positie Ouders en Leerlingen: Transparantie in Ondersteuning Per 1 augustus 2025 vervalt het schoolondersteuningsprofiel. Scholen zullen in de schoolgids beschrijven welke extra ondersteuning zij bieden. Leerlingen krijgen dan wettelijk hoorrecht over hun ontwikkelingsperspectief (OPP). Het doel is om ouders en leerlingen eenvoudig toegang te geven tot informatie over het schoolse ondersteuningsaanbod. Hoorrecht op OPP: Inspraak voor Elk Kind Hoorrecht betekent dat leerlingen hun mening kunnen geven over beslissingen die hen aangaan, met name met betrekking tot hun OPP. Dit wettelijk verplichte recht geldt vanaf 1 augustus 2025 voor alle leerlingen met een OPP. Bestaande OPP's hoeven niet opnieuw opgesteld te worden. Het hoorrecht omvat een gesprek tussen school en leerling over de OPP-onderdelen, aangepast aan de leeftijd en ontwikkeling van het kind, met als doel gezamenlijk de juiste ondersteuning te bepalen. Dit gesprek kan plaatsvinden voorafgaand aan het OPP-gesprek met ouders, of het kind kan (deels) aanschuiven. De school luistert actief naar de wensen van het kind, die worden opgenomen in het OPP of als gespreksverslag worden toegevoegd. De school documenteert tevens hoe de wensen van het kind worden meegenomen. Hoorrecht op Ondersteuningsaanbod: Uw Inbreng Telt Alle leerlingen krijgen de gelegenheid om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit kan via diverse kanalen, zoals een vragenlijst of enquête, ter verbetering van onze dienstverlening. Toekomstig Aanbod: Samen Werken aan Verbetering Door actief input te vragen van leerlingen, ouders en leerkrachten, kunnen wij ons aanbod beter afstemmen. Uw betrokkenheid en feedback zijn essentieel voor onze voortdurende ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen voor Excellente Educatie

Welke ambitieuze doelen stellen we voor het schooljaar 2025-2026?

Kindcentrum Schepelweyen werkt continu aan verbetering en stelt voor het schooljaar 2025-2026 duidelijke actiepunten centraal. Onze kernfocus ligt op het sykologisch en didactisch optimaliseren van het leerproces voor elke leerling. Dit omvat een grondige heroriëntatie op de aanpak van burgerschap en een vernieuwende methode voor taalonderwijs. We streven naar optimale leerprestaties in alle vakgebieden door te werken met gedifferentieerde lesprogramma's die aansluiten bij de individuele leerlijnen. Hierdoor waarborgen we dat elke leerling zijn of haar potentieel volledig benut. Daarnaast bevorderen we een sterke professionele cultuur binnen ons team en heeft de aangewezen persoon een coördinerende rol in ons anti-pestbeleid, wat zorgt voor een veilige leeromgeving. Verdere ontwikkelingen omvatten een strategische oriëntatie op digitale geletterdheid en het opstellen van een regionaal afgestemd schoolondersteuningsprofiel. We initiëren ook een nauwe samenwerking met kinderopvang om een geïntegreerd kindcentrum te realiseren, waarbij schoolleiding proactief onderwijskundig leiderschap toont.

Hoe realiseren we onze educatieve doelstellingen en monitoren we de voortgang?

Binnen Kindcentrum Schepelweyen maken we gebruik van effectieve leernetwerken, elk met een toegewijde coördinator, om onze ambitieuze actiepunten te realiseren. Deze netwerken bundelen expertise en zorgen voor gerichte implementatie. De directie onderhoudt tweemaandelijks overleg met alle coördinatoren om de actuele stand van zaken te bespreken en het team te informeren over de geboekte vooruitgang. Dit zorgt voor transparantie en gezamenlijke betrokkenheid. Om onze kwaliteit te waarborgen, evalueren we het jaarplan tweejaarlijks grondig samen met de Medezeggenschapsraad (MR) en het voltallige team. De uitkomsten van deze evaluatie vormen de basis voor het strategisch schoolplan van het daaropvolgende jaar, waarmee we continu streven naar onderwijs van topkwaliteit.

Ontdek ons Aanbod voor het Jonge Kind bij Kindcentrum Schepelweyen

Toelichting van de school

Kindcentrum Schepelweyen in Valkenswaard biedt een warme en stimulerende omgeving waar jonge kinderen de eerste stappen in hun educatieve reis zetten. Ons team van toegewijde professionals zorgt voor een veilige en liefdevolle sfeer, waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij geloven in een speelse en ontdekkende aanpak die de nieuwsgierigheid van uw kind prikkelt. Met een focus op persoonlijke aandacht en een breed scala aan ontwikkelingsactiviteiten, leggen we een sterke basis voor de toekomst van uw kind. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Kindcentrum Schepelweyen voor jonge kinderen?

Kindcentrum Schepelweyen biedt een rijk aanbod speciaal voor het jonge kind. Dit omvat zowel voor- en vroegschoolse educatie (VVE) als een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun ontwikkeling. Ze sluiten naadloos aan op het basisonderwijs, wat zorgt voor een soepele overgang en een consistente leerervaring. Bovendien faciliteren wij als integraal kindcentrum een doorlopende ontwikkeling van de kinderopvang tot en met het basisonderwijs.

Kindcentrum Schepelweyen biedt een rijk aanbod speciaal voor het jonge kind. Dit omvat zowel voor- en vroegschoolse educatie (VVE) als een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun ontwikkeling. Ze sluiten naadloos aan op het basisonderwijs, wat zorgt voor een soepele overgang en een consistente leerervaring. Bovendien faciliteren wij als integraal kindcentrum een doorlopende ontwikkeling van de kinderopvang tot en met het basisonderwijs.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Integraal Kindcentrum voor een doorlopende ontwikkeling

Met welke partners werkt Kindcentrum Schepelweyen samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Kindcentrum Schepelweyen werkt nauw samen met VSO en BSO Schepelweyen om een compleet pakket aan opvang en educatie te bieden. Deze samenwerking waarborgt een naadloze aansluiting tussen de verschillende opvangmomenten en de schooluren. Hierdoor kunnen we een consistente en ondersteunende omgeving creëren voor elk kind. Onze partnerschappen versterken onze missie om een veilige en stimulerende omgeving te bieden voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Kindcentrum Schepelweyen werkt nauw samen met VSO en BSO Schepelweyen om een compleet pakket aan opvang en educatie te bieden. Deze samenwerking waarborgt een naadloze aansluiting tussen de verschillende opvangmomenten en de schooluren. Hierdoor kunnen we een consistente en ondersteunende omgeving creëren voor elk kind. Onze partnerschappen versterken onze missie om een veilige en stimulerende omgeving te bieden voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

VSO en BSO Schepelweyen
Team | Kindcentrum Schepelweyen in Valkenswaard | [2025] Schoolregister