
Schoolweging
De schoolweging van Sint Martinus Valkenswaard is 27,48 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs. Vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 96,4%, wat de relatief lagere score verklaart door de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder de signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie. Vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%, wat aantoont dat de school extra aandacht besteedt aan differentiatie binnen het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke nadruk op praktische leerwegen: 30% vmbo-b en 10% vmbo-b/k (vs. 5,5% en 4% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast valt het hoge percentage vwo-adviezen op (20%, tegen 18,6% landelijk). Deze duale focus past bij de spreiding in de schoolweging (5,65).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Martinus Valkenswaard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.24 | 175.23 | 173 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,43% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Tegelijk scoort 28,57% boven advies (vs. 25,27% landelijk). Deze spreiding reflecteert zowel kansen als uitdagingen in de advisering, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.