
Schoolweging
De schoolweging van De Dubbelburg is 30,74 , met een spreiding van 8,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,42% score ruim boven de landelijke norm (85%) toont De Dubbelburg consistent sterke basisvaardigheden. Taalbeheersing (98% fundamentele niveau) springt eruit, passend bij de schoolvisie op geletterdheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 64,19% ligt ruim boven de signaleringswaarde (50,1%) en de gemiddelde vergelijkingsscore (61,13%). Dit wijst op effectieve differentiatie, vooral rekenonderwijs. Sterke scores in algebra (82% beheersing) bevestigen dit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel theoretische adviezen: 39,47% vwo (bijna dubbel regiogemiddelde) en 15,79% havo. Toch is er aandacht voor praktische routes: 5,26% vmbo-b/k advies. De brede range (vmbo-b tot vwo) sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,74).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dubbelburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingenzorg en toetsen op De Dubbelburg Leerlingenzorg Op de Dubbelburg vinden we het belangrijk dat alle kinderen zich goed ontwikkelen en de hulp krijgen die ze nodig hebben. We werken daarom met verschillende niveaus van leerlingenzorg: Binnen de groep: De leerkracht biedt extra uitleg of oefeningen aan leerlingen die dat nodig hebben. De leerkracht werkt met groepsplannen om alle leerlingen de aandacht te geven die ze verdienen. Er is aandacht voor leerlingen met meer of minder talent. Buiten de groep: De intern begeleider (IB-er) helpt de leerkracht bij het begeleiden van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Er is ondersteunend personeel op school dat leerlingen kan helpen met lezen, rekenen of andere vakken. Voor leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte kan er een arrangement op maat gemaakt worden. Schoolondersteuningsprofiel (SOP): In het SOP staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt het SOP op de website van de school vinden. Evaluatie: We evalueren regelmatig de ontwikkeling van de leerlingen en de kwaliteit van de zorg. Dit doen we door: Gesprekken met de leerlingen en ouders. Observaties in de klas. Analyses van toetsresultaten. Op basis van de evaluaties stellen we nieuwe doelen en passen we onze zorg aan waar nodig. Toetsen Op de Dubbelburg gebruiken we verschillende toetsen om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen: Toetsen in groep 3 t/m 8: IEP-toetsen (midden-en eindtoetsen): deze toetsen meten de vorderingen van de leerlingen in taal en rekenen. IEP Hart en Handen: deze methode wordt gebruikt om sociale vaardigheden te monitoren. Observaties: de leerkracht observeert de leerlingen in de klas en maakt hierover aantekeningen. Groep 8 Doorstroomtoets: deze toets helpt leerlingen bij het kiezen van een middelbare school. Referentieniveaus: De Inspectie van het Onderwijs gebruikt referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert. De referentieniveaus geven aan hoeveel procent van de leerlingen het fundamentele niveau en het streefniveau heeft gehaald op de eindtoets. Signaleringswaarden: De Inspectie van het Onderwijs hanteert ook signaleringswaarden. Deze waarden geven aan hoeveel procent de school minimaal moet halen op beide niveaus. Als de school minder goed scoort dan de signaleringswaarden, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Uitslagen van toetsen: De uitslagen van toetsen worden besproken met de leerlingen, ouders en de leerkracht. De uitslagen worden ook gebruikt om de leerlingenzorg te evalueren en te bepalen of er extra ondersteuning nodig is. Meer informatie: U kunt meer informatie over leerlingenzorg en toetsen op De Dubbelburg vinden op de website van de school. U kunt ook contact opnemen met de school als u vragen heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De Dubbelburg vindt het belangrijk dat kinderen zich op school sociaal en emotioneel goed ontwikkelen.
Eigenaarschap
Ontmoeting
Groei
Wat is de werkwijze van obs De Dubbelburg voor sociale ontwikkeling?
obs De Dubbelburg gebruikt verschillende methodes om de sociale ontwikkeling van de leerlingen te bevorderen: Kwink, Hart en Handen, een gedragsbeleid, en ouderbetrokkenheid. De school heeft ook een gedragsspecialist die de leerkrachten helpt bij vragen over het welzijn van de leerlingen. Kwink helpt kinderen om op een fijne manier met elkaar om te gaan, conflicten op te lossen zonder ruzie, en voor zichzelf op te komen. Er zijn ouderavonden over Kwink en ouders kunnen thuis met hun kinderen oefenen. Meer informatie over Kwink is te vinden op www.kwinkopschool.nl
Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Dubbelburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
obs De Dubbelburg gebruikt IEP hart & handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Dubbelburg?
obs De Dubbelburg gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.