Basisschool Valkenburg
Plenkertstraat 42
6301 GM Valkenburg

Schoolweging

Schoolweging
27.66
Spreiding
6.58

De schoolweging van Valkenburg is 27,66 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,16% scoort de school uitstekend op het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,45%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,48% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (61,13%). Dit onderstreept de focus op differentiatie en kansrijke advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 19,51% vwo (vs. 18,61% regio) en 17,07% havo/vwo. Praktijkgerichte adviezen blijven beperkt (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij het ‘kansrijk adviseren’-beleid uit het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Valkenburg aan de GeulGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij als school vragen van elke leraar om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen op basis van observaties en meetpunten van de methodegebonden toetsen. Middels maandelijkse ontwikkelbordsessies worden de toetsresultaten besproken a.d.h.v. o.a. een cirkeldiagram en/of het overzicht met de resultaten van de methodegebonden toetsen. Essentieel hierbij is om de leerkrachtontwikkeling hierin te bespreken. Door tijdens de les de kinderen nauw te monitoren en een check uit voeren is direct inzichtelijk of het kind een doel beheerst; we kunnen gelijk in die les of later die dag een extra instructie doen. We werken formatief én preventief zodat we aan de achterkant minder hoeven te repareren. In één oogopslag is dan te zien op welk onderdeel welke kinderen nog aandacht behoeven. De bevinding wordt ook met het kind gedeeld middels een kort kindgesprek. Door te werken met het Cito leerlingvolgsysteem kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Als kinderen extra zorg nodig hebben wordt bekeken in welke mate hulp moet worden ingezet. De interne begeleider (IB-er) houdt nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelt waar nodig hulp in. Middels enkele studiedagen per jaar wordt met het hele team een diepteanalyse van de gegevens gemaakt en worden groep zorgprofielen met de te halen doelen, passend bij onze leerling populatie, opgesteld, waarmee de leerkrachten en leerlingen dan dagelijks werken. Bevindingen van tussentijdse observaties op het gebied van o.a. de sociaal emotionele ontwikkeling nemen we altijd mee! Immers gedrag en leren hebben een nauwe samenhang.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,81% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 37,84% bovenadvisering laat zien (vs. 25,27%). Dit weerspiegelt een effectieve combinatie van zorgvuldige advisering en doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

De school (deel uitmakend van de Stichting Innovo) wil iedere individuele leerling en medewerker een veilig leer- en leefklimaat bieden. Op school onderschrijven wij het uitgangspunt, dat mannen en vrouwen, meisjes en jongens gelijkwaardig zijn. De school voldoet aan de regels en voorschriften volgens de Arbonormen en voert een actief beleid gericht op een maximale sociale veiligheid o.a. op het gebied van pesten, agressie geweld en seksuele intimidatie. Leerlingen oriënteren zich op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en zin en betekenis geven aan hun bestaan: kortom actief burgerschap! School heeft het afgelopen jaar een beleidsplan inzake burgerschap gemaakt. Door te werken met jeelo komen alle gestelde doelen aan bod! Meer achtergrondinfo in de link: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html LEES MINDER

tevredenheid

zelfvertrouwen

motivatie

Wat is de werkwijze van Basisschool Valkenburg voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Valkenburg hanteert een veiligheidsplan met korte- en langetermijndoelen die jaarlijks worden geëvalueerd en bijgesteld. De school werkt met SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) om goed gedrag te leren en te bekrachtigen. Leerlingen en leerkrachten kennen de gedragsverwachtingen duidelijk. Meer informatie over SWPBS is te vinden op www.swpbs.nl. Het gedrag wordt gemonitord met het systeem 'SWIS Suite'. Oudertevredenheid wordt elke twee jaar gemeten via een enquête. De veiligheidsbeleving wordt jaarlijks gemeten met Vensters PO. De Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) wordt elke twee jaar afgenomen en indien nodig wordt een plan van aanpak opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Valkenburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Valkenburg gebruikt de leerlingenenquête veiligheid van Vensters PO en de richtlijnen van SWPBS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Valkenburg?

Basisschool Valkenburg gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Jeelo als methoden voor sociaal-emotioneel leren.