
De resultaten van Christelijke basisschool 't Mozaïek in Vaassen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke basisschool 't Mozaïek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Christelijke basisschool 't Mozaïek bij jullie?
Ontdek hoe goed Christelijke basisschool 't Mozaïek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Basisonderwijs 't Mozaïek
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt essentiële taal- en rekenvaardigheden die leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle Nederlandse basisscholen gelijk is.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool 't Mozaïek
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, op basis van de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de betreffende school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke basisschool 't Mozaïek?
Op Christelijke basisschool 't Mozaïek wordt het schooladvies zorgvuldig samengesteld door een toegewijde adviescommissie. Deze commissie bestaat uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de schoolleider. Deze gezamenlijke aanpak garandeert dat de adviezen voor leerlingen in groep 7 en 8 consistent en objectief worden bepaald. Door de inbreng van zowel directe mentoren als minder direct betrokken teamleden, wordt een breed gedragen en eerlijk advies gewaarborgd. In groep 7 ontvangen de leerlingen een preadvies, wat een voorlopige indicatie geeft van hun verdere schoolloopbaan. Na de belangrijke januaritoetsen in groep 8, die de resultaten voor rekenen en begrijpend lezen meten, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. In speciale gevallen, zoals uitstroom naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) of een vervroegde overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO), wordt dit altijd besproken in een zorgoverleg. Dit overleg, met deelname van het Samenwerkingsverband (SWV), ouders en schoolteam, zorgt voor een passend en individueel traject. Sinds februari 2024 wordt de Doorstroomtoets ingezet, wat een aanvullende factor kan zijn in de plaatsing op de middelbare school. Door het tijdstip van afname biedt deze toets gelijke kansen voor alle leerlingen om op hun voorkeurs vervolgonderwijs geplaatst te worden. De school onderhoudt nauwe banden met vervolgonderwijsinstellingen om de schoolloopbaan van oud-leerlingen te volgen. Door middel van cohortonderzoeken evalueert de school de effectiviteit van de gegeven adviezen en identificeert ze verbeterpunten in het onderwijs. Dit leidt tot een continu proces van kwaliteitsverbetering, waarbij soms adviezen naar boven worden bijgesteld op basis van toetsresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op Basisschool 't Mozaïek
Christelijke Basisschool 't Mozaïek, gelegen in een multiculturele wijk met diverse sociaaleconomische achtergronden, weerspiegelt deze rijkdom in haar leerlingpopulatie. Onze kernwaarden voor sociale ontwikkeling zijn direct verbonden met onze schoolvisie en christelijke identiteit. Wij geloven dat een positief schoolklimaat een gedeelde verantwoordelijkheid is. Daarom stellen leerkrachten samen met de leerlingen duidelijke groepsafspraken op, die gedurende het schooljaar leidend zijn voor een harmonieuze groepsdynamiek. Veiligheid staat voorop. Ons schoolveiligheidsplan beschrijft preventieve en curatieve maatregelen voor fysieke, sociale en psychische veiligheid. 't Mozaïek zet proactief in op preventie om ongewenste situaties te voorkomen. De resultaten van leerlingvragenlijsten over welbevinden en sociale veiligheid vormen de basis voor onze gerichte aanpak. Het gehele team, de betrokken ouders en alle kinderen streven naar een veilige leeromgeving waar ieder kind zichzelf kan zijn, vrij van pesten en uitsluiting. De Kanjertraining biedt praktische handvatten om effectief om te gaan met diverse sociale situaties.
Pesten wordt niet getolereerd
Aandacht voor elk individueel kind
Respectvolle en open communicatie
Hoe pakt Basisschool 't Mozaïek sociale ontwikkeling aan?
Sociale uitdagingen ontstaan vaak door een gebrek aan sociale vaardigheden, moeite met sociale informatieverwerking of door de interactie binnen de groep (Vliek, 2015). Onze leerkrachten gaan uit van de natuurlijke behoefte van kinderen om positief gedrag te tonen. Problemen in sociale interacties pakken we bij voorkeur direct aan in de groep waar ze zich voordoen, met actieve betrokkenheid van ouders en de gehele schoolgemeenschap. De Kanjertraining versterkt essentiële vaardigheden. We oefenen met lastige sociale situaties, zoals pesten, via rollenspellen. Groepsverantwoordelijkheid stimuleren we door ongewenst gedrag niet te belonen. Ouders, school en leeftijdsgenoten werken samen om positief, oplossingsgericht, respectvol en grensstellend gedrag te bevorderen. Op 't Mozaïek omarmen we deze principes en werken we continu aan het creëren van fijne, veilige groepen.
Welke registratiemethoden gebruikt 't Mozaïek voor sociale opbrengsten?
Voor het monitoren van sociale opbrengsten maakt Basisschool 't Mozaïek gebruik van specifieke registratiemethoden:
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze school?
Basisschool 't Mozaïek zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertraining
Inspectierapport Christelijke Basisschool 't Mozaïek: Transparantie en Kwaliteitsborging
De onderwijsinspectie heeft in het voorjaar van 2023 een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar het bestuur van stichting ProCon. Dit omvatte ook specifieke verificatieonderzoeken binnen diverse scholen van de stichting, met aandacht voor de Raad van Toezicht en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Uit deze grondige analyse is gebleken dat de stichting ProCon een positieve en voldoende beoordeling heeft ontvangen. Dit bevestigt de inzet voor kwalitatief hoogstaand onderwijs en effectief bestuur binnen de aangesloten basisscholen, waaronder onze eigen Christelijke Basisschool 't Mozaïek.