
Schoolweging
De schoolweging van ’t Mozaïek Vaassen is 31,34 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,13% behaalt de school een excellent resultaat voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op praktische leerwegen: 6,25% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 18,75% vmbo-b. Toch is er ook doorstroom naar hogere niveallen met 3,12% vwo-advies. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (25% vmbo-k/-(g)t), wat past bij zorgvuldige advisering door de adviescommissie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Mozaïek Vaassen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.68 | 175.23 | 175.91 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk jaar wordt na de afname van de Cito-toetsen 'Leerling in Beeld' in januari, een analyse van de toetsen gemaakt en aansluitend daarop worden verbeterplannen geschreven. De verbeteracties worden verwerkt in de weekplanningen zodat steeds duidelijk is welke leerling extra begeleiding nodig heeft en wat de inhoud daarvan is of welk groepsspeerpunt aan de orde moet komen. De verbeterplannen worden drie keer per jaar geëvalueerd door de groepsleerkracht en de Intern Begeleider en aangescherpt naar de nieuwste inzichten en analyses.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,45% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. Het hoge percentage leerlingen boven advies (31,03% vs. 25,27% gemiddeld) onderstreept de kwaliteit van het adviesproces en de monitoring via cohortonderzoeken.
Sociale ontwikkeling
De wijk waarin de school staat, toont een multicultureel karakter en heeft een grote diversiteit in sociaaleconomische lagen. Onze school is een afspiegeling van de wijk waarin zij staat. De kernwaarden voor sociale opbrengsten zijn een logisch gevolg van de schoolvisie en de christelijke identiteit. Iedereen is verantwoordelijk voor het positieve schoolklimaat. De leerkrachten stellen samen met de leerlingen groepsafspraken op die gedurende het schooljaar leidend zijn voor de groepsdynamiek. In het schoolveiligheidsplan zijn preventieve en curatieve maatregelen t.a.v. fysieke, sociale en psychische veiligheid beschreven. 't Mozaïek zet preventieve maatregelen in ter voorkoming van ongewenste situaties. De uitslagen van de leerlingvragenlijsten naar welbevinden en sociale veiligheid zijn onderliggend voor deze maatregelen. Het team, de ouders en de kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor allerlei sociale situaties. LEES MINDER
Pesten accepteren we niet
Elk kind zien en kennen
Respectvol en open
Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool 't Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
De aanpak van Christelijke basisschool 't Mozaïek gaat uit van de natuurlijke behoefte van kinderen om positief gedrag te laten zien. Sociale problemen worden aangepakt in de groep, waarbij ouders, leerkracht en de hele school actief worden betrokken. De Kanjertraining vergroot vaardigheden, sociale situaties worden geoefend in rollenspelen en groepsverantwoordelijkheid wordt gestimuleerd. Ouders, school en leeftijdsgenoten zijn samen verantwoordelijk om positief, oplossingsgericht, grenzen stellend en respectvol gedrag te vergroten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool 't Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke basisschool 't Mozaïek gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool 't Mozaïek?
Christelijke basisschool 't Mozaïek gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.