
De resultaten van Waterrijk in Utrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Waterrijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Waterrijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Waterrijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool Waterrijk
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Basisschool Waterrijk
Het streefniveau biedt een uitdaging om de academische ontwikkeling verder te stimuleren, uitgaande van het fundamentele niveau. Het doel is dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. De inspectie stelt per basisschool een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de eigen signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Waterrijk?
Voor een soepele overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs in Utrecht, hanteert Basisschool Waterrijk de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs). Ouders en leerlingen van groep 7 en 8 worden aan het begin van het schooljaar volledig geïnformeerd over deze procedure. Alle leerlingen in groep 8 nemen deel aan een verplichte doorstroomtoets, die medio maart plaatsvindt. Dit helpt bij het bepalen van het meest passende schooladvies voor elke leerling. Aan het einde van groep 7 ontvangen de leerlingen een voorlopig schooladvies, ook wel een pre-advies genoemd. Dit advies is gebaseerd op de behaalde resultaten en belangrijke individuele kenmerken van het kind. De leerkracht stelt dit pre-advies vast in nauw overleg met de Intern Begeleider en de directie. Het definitieve schooladvies wordt midden in groep 8 verstrekt, na afname van de BOOM-LVS toetsen in november. Ook dit vastgestelde advies komt tot stand na overleg tussen de leerkracht, de Intern Begeleider en de directie. De doorstroomtoets in februari kan aanleiding geven tot een heroverweging van het schooladvies. Bij een dergelijke heroverweging zoeken we altijd het overleg met de ouders. Een heroverweging resulteert uitsluitend in een hoger schooladvies; het advies zal dus nooit lager uitvallen dan eerder gecommuniceerd. Voor uitgebreide informatie over de doorstroomprocedure en schooladviezen, kunt u terecht op www.naarhetvo.nl onder het kopje ‘ouders’.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Waterrijk: Een Veilige Basis voor Succes
Op Basisschool Waterrijk in Utrecht geloven we dat een veilig en positief pedagogisch klimaat de fundering vormt voor optimale kinderlijke ontwikkeling. We hebben de afgelopen jaren intensief geïnvesteerd in het versterken van ons pedagogisch klimaat, met het hele team. Dit heeft geresulteerd in een duidelijke gedragscode, die fungeert als leidraad voor ons dagelijks handelen. Deze code omvat vijf kernprincipes: iedereen hoort erbij, we gaan respectvol met elkaar om, we helpen elkaar, we lossen conflicten gezamenlijk op en we dragen zorg voor onze gezamenlijke materialen. Deze gedragscode is prominent aanwezig in alle klassen en gangen, zodat zowel kinderen als ouders zich bewust zijn van de verwachtingen en aangesproken kunnen worden door iedereen binnen de school. We erkennen dat de praktische toepassing van deze code voortdurende aandacht en oefening vereist. Daarom hebben we binnen het team specifieke afspraken gemaakt over gedrag in diverse ruimtes, de verwachtingen ten aanzien van leerlingen en hoe we hen ondersteunen in hun ontwikkeling. Aan het begin van elk schooljaar stellen de leerkrachten, in samenspraak met de klas, specifieke groepsafspraken op. Deze afspraken worden zichtbaar opgehangen en bieden een essentieel houvast voor het creëren en behouden van een veilige en geborgen leeromgeving.
Respect
Verantwoordelijkheid
Samenwerken
Wat is de aanpak van Basisschool Waterrijk voor sociale ontwikkeling?
Ons pedagogisch klimaat is geworteld in de erkenning dat elk kind een intrinsieke behoefte heeft aan verbinding, autonomie en competentie om zich volledig te kunnen ontwikkelen. Deze principes vormen de basis voor de inrichting van onze leeromgeving en de wijze waarop wij onderwijs aanbieden. We streven ernaar een school te zijn waar we als gemeenschap opereren vanuit heldere regels, afspraken en gedeelde normen en waarden, zoals vastgelegd in onze gedragscode. Dit zorgt ervoor dat we aandacht hebben voor elkaar, rekening houden met elkaars behoeften en gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor onze school. Basisschool Waterrijk is een plek waar kinderen, leerkrachten en ouders op democratische wijze samen leren en werken. Leerkrachten spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van de leerlingen. We koesteren hoge verwachtingen van de potentie van elk kind en spreken dit ook uit. Hierdoor voelen kinderen zich gewaardeerd en uitgedaagd, leren ze reflecteren op hun eigen prestaties en ervaren ze dat fouten maken een essentieel onderdeel is van het leerproces. Deze kernprincipes vormen de ruggengraat van ons burgerschapsonderwijs, waarbij we de methode 'De Vreedzame School' hanteren. Om de effectiviteit van onze aanpak te meten, evalueren we jaarlijks de veiligheidsbeleving van onze leerlingen met behulp van Kindbegrip. Naast deze jaarlijkse meting, monitoren we continu het schoolklimaat en de bijbehorende veiligheid. We leren onze leerlingen het belang van regels en afspraken voor effectieve communicatie en het gebruik van sociale taal. Indien nodig betrekken we ouders actief bij dit proces en denken we gezamenlijk na over passende oplossingen.
Welke methoden hanteert Basisschool Waterrijk voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool Waterrijk maakt gebruik van de volgende methoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kijk!
- Kindbegrip
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Waterrijk?
Op Basisschool Waterrijk zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- De Vreedzame School
- Weerbaarheidstraining "Toffe tieners" voor groep 7
Inspectierapport Basisschool Waterrijk: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool Waterrijk in Utrecht, met 224 leerlingen, staat bekend om zijn toegewijde team en stimulerende leeromgeving. Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van elk kind, waarbij we talenten ontdekken en stimuleren. Wij geloven in een veilige en inspirerende school waar kinderen met plezier leren en groeien. Ontdek hoe onze aanpak en onderwijsmethoden bijdragen aan een solide basis voor de toekomst. Ons team van ervaren leerkrachten werkt continu aan het verbeteren van ons onderwijs, met aandacht voor zowel de kernvakken als creatieve en sociale vaardigheden. Op deze pagina vindt u informatie over de officiële beoordelingen en inspectiegegevens van Basisschool Waterrijk. We nodigen u uit om de details te bekijken en meer te leren over onze prestaties en de kwaliteitsborging binnen ons basisonderwijs.