
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Schooladviezen
Het adviesprofiel toont een focus op havo/vwo: 32% havo en 21% vwo-advies (vs. 25% en 15% regionaal). Praktijkonderwijs blijft met 3% onder het landelijk gemiddelde (5%). De adviezen reflecteren de inzet op talentontwikkeling zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | gemeente Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de uitgestroomde leerlingen presteert 78% op of boven het advies (landelijk: 72%). Slechts 4% presteert onder advies, tegen 8% nationaal. Dit bevestigt de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals vermeld in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Schoolregels Overal waar mensen met elkaar omgaan, gelden bepaalde regels en afspraken. Ook op school. Wij willen dat onze school een rustige, verzorgde plek is waar iedereen zich veilig kan voelen. Om dit te bereiken is het nodig dat er regels zijn die bij iedereen bekend zijn. De regels vormen de grondwet van de school. In de groep stelt de leerkracht, in nauw overleg met de leerlingen, de afspraken vast die voortkomen uit deze regels. Op SO Fier hanteren we de volgende regels: Je houdt rekening met elkaar Je helpt elkaar Je luistert naar elkaar Je leert met elkaar Je gaat voorzichtig om met materiaal en omgeving Elke maand staat één van deze regels centraal in alle klassen en worden er afspraken gemaakt op welke manier deze regel voor kinderen belangrijk is. Groene stoelen Vaak gaat het goed in de klas, maar soms is er iets extra’s nodig voor een leerling om zich aan de afspraken te houden. Voor zulke momenten hebben we binnen de hele school afspraken gemaakt. In alle klassen wordt gewerkt met groene stoelen. Deze groene stoelen worden ingezet om leerlingen bij onrustig of ongewenst gedrag de kans te geven weer te herstellen. Kinderen kunnen zelf kiezen om even tot rust te komen op een groene stoel, en soms geeft de leerkracht de aanwijzing aan een leerling om de groene stoel te gebruiken om tot rust te komen. We geven kinderen zo de kans om op tijd het gedrag bij te sturen. De leerling kan na herstel zo snel mogelijk weer mee doen. De afspraken rondom de groene stoelen zijn bij alle kinderen bekend en zorgen voor voorspelbaarheid, eenduidigheid en regelmaat voor zowel de leerlingen als de medewerkers. Er zijn vier stappen in het groene stoelenplan om tot rust te komen en zo weer mee te kunnen doen in de klas: de groene stoel in de klas de groene stoel op de gang de groene stoel in een andere klas de achtervang Afhankelijk van het gedrag van een leerling bepaalt de leerkracht welke stappen doorlopen kunnen worden. Bij elke stap is de vraag; is dit voldoende om weer in te kunnen voegen in de les? Wanneer het antwoord ja is, kan het kind terug naar zijn eigen plaats. Omgaan met conflicten Ons handelen is erop gericht om ruzie te voorkomen. Conflicten zijn niet te voorkomen, ze komen voort uit tegengestelde belangen. Conflicten zijn geen probleem op het moment dat ze op een goede manier worden opgelost, waardoor ruzie wordt voorkomen. Dit gebeurt doorgaans in de klas. Door er samen over te praten, leren de leerlingen van en met elkaar. In onze school zijn kleine ruimtes beschikbaar waar leerlingen even alleen kunnen werken of tot rust kunnen komen. Omgaan met agressie op school Soms wordt het gedrag van een leerling onveilig voor de groep (of voor de leerling zelf) en is het nodig om de leerling uit de klas te verwijderen en onder toezicht van de schoolleiding of een andere medewerker te stellen. We hebben binnen het team van SO Fier afspraken over hoe we in zulke gevallen handelen, en oefenen hier regelmatig mee. Het kan in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat een medewerker van school een kind moest vastpakken. Dit gebeurt uitsluitend wanneer de veiligheid van het kind zelf of anderen in het geding komt. Wanneer een leerling onder toezicht is gesteld van een andere medewerker dan de leerkracht, zal er altijd met de leerkracht besproken worden wat er nodig is om weer in te kunnen voegen in het ritme van de groep en zal er met de leerling gewerkt worden aan het herstellen van dat wat er mis is gegaan. Schorsing en verwijdering Schorsing en verwijdering van een leerling zijn zware maatregelen. Zij worden alleen toegepast bij uitzonderlijk probleemgedrag. In de beoordeling of een schorsing noodzakelijk is, is de veiligheid voor de leerling zelf, voor de medeleerlingen en de medewerkers een belangrijk aspect. Bij ernstige fysieke en/of verbale agressie van een leerling, wordt contact opgenomen met de ouders. Alle schorsingen worden gemeld bij het bestuur. Als overgegaan wordt tot schorsing van een leerling voor een periode vanaf 2 dagen wordt dit ook gemeld bij de onderwijsinspectie. Verwijdering wordt alleen in het uiterste geval toegepast. Hierbij is sprake van een (herhaalde) ernstige schending van de veiligheid van personeel en leerlingen in de school, en als de leerling al meerdere keren geschorst is. Volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en leren-leren De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd d.m.v. de leerlijnen in ons doelenboek. De uitkomst hiervan wordt door de leerkrachten gebruikt als input om tot een keuze voor een nieuw doel in het OPP en het groepsplan Sociaal emotioneel te komen. Digikeuzebord Voor alle leerlingen binnen de kleutergroep wordt de ontwikkeling gevolgd a.d.h.v. het leerlingvolgsysteem binnen het digikeuzebord. Deze gegevens worden het hele jaar door ingevuld binnen het online programma van het digikeuzebord. De ontwikkelingen hiervan worden besproken met ouders aan de hand van de ontwikkelingslijnen. De leerdoelen voor de leerlingen worden op basis van de lijnen gekozen. Doelenboek Door middel van ons doelenboek maken we duidelijk aan welke inhoudelijke doelen kinderen werken. Hierin zijn alle doelen terug te vinden voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling, op alle verschillende niveaus. Ook staan in dit doelenboek alle doelen die te maken hebben met 'leren leren' en sociaal emotionele ontwikkeling. Deze doelen komen voort uit de landelijk vastgestelde kerndoelen voor het onderwijs (SLO) en hebben we verrijkt met veelgebruikte volginstrumenten uit de school zoals KIJK en ZIEN! In de SLO-kerndoelen staat wat een leerling aan het eind van de basisschool moet kennen en kunnen. Een kerndoel is een heel groot doel en daarom zijn de kerndoelen opgedeeld in kleinere doelen, zodat een kind stap voor stap op weg gaat om de kerndoelen te bereiken. In het doelenboek hebben we de doelen vertaald naar begrijpelijk Nederlands, zodat zowel voor ons eigen handelen als voor ouders en leerlingen goed duidelijk is aan welke doelen we werken. In het OPP en in het groepsplan staat precies beschreven op welk niveau een kind per vakgebied aan het werk is. Ook staat daarin onze verwachting over de uitstroombestemming van het kind beschreven. De bijbehorende inhoud van de doelen is terug te vinden in het doelenboek. LEES MINDER