pcbs De Regenboog

Het team van pcbs De Regenboog in Utrecht

Current section: team
Wevelaan 2
3571 Utrecht

Zie hier hoe het team van pcbs De Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van pcbs De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past pcbs De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed pcbs De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij pcbs De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij pcbs De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.7%)
25-35 jaar (8.7%)
35-45 jaar (17.4%)
45-55 jaar (17.4%)
55-65 jaar (34.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij pcbs De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.8%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (16.7%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor pcbs De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten Basisschool De Regenboog Utrecht

Bij PCBS De Regenboog in Utrecht zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte of verlof, zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Ons doel is om de impact op de leerlingen zoveel mogelijk te beperken, zelfs met de uitdagingen van het huidige lerarentekort. Onze eerste stap is altijd intern te kijken naar beschikbare collega's die de lesgroep tijdelijk kunnen overnemen. Indien dit niet mogelijk is, schakelen we gespecialiseerde organisaties in die invallers leveren. Het vinden van een geschikte invaller kan echter een uitdaging zijn, en goed functionerende invallers worden vaak snel benaderd voor vaste dienstverbanden. Als interne oplossingen en externe invallers niet toereikend zijn, overwegen we het inzetten van parttime leerkrachten binnen onze school. Pas als laatste redmiddel wordt een groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. De directie en kwaliteitsverantwoordelijken blijven primair gefocust op hun leidinggevende taken, waardoor hun inzet voor directe klassenondersteuning beperkt blijft. Ook worden stagiaires, mits zij zich in de afrondende fase van hun opleiding bevinden, geschikt zijn en onder begeleiding staan, ingezet. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen van deze opties haalbaar is, kan de school u vragen uw kind een dag thuis te houden, met minimale noodopvang in andere groepen. U wordt in alle gevallen tijdig geïnformeerd via ons communicatieplatform, Social Schools.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op pcbs De Regenboog Utrecht

4

Taal en Rekenen: Verbetering Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist De Regenboog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Utrecht
Kwaliteitscoördinator Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Sinds schooljaar 2023-2024 werkt pcbs De Regenboog met innovatieve leerteams. Deze teams, bestaande uit vakspecialisten en medewerkers, focussen op kernvakken zoals taal en rekenen, maar ook op schoolcultuur, profilering en thematisch werken. Elk leerteam komt wekelijks samen om beleid te ontwikkelen en te borgen binnen hun expertisegebied. Specialisten volgen continu bijscholing om hun kennis up-to-date te houden. De ondersteuningstrajecten voor leerlingen volgen een gestructureerde aanpak. Dit omvat het documenteren van leerlinggegevens, overleg met collega's en leerteams voor interventies, en consultatie met specialisten bij uitblijvende verbetering. Ouder-, leerkracht- en kindgesprekken vormen een essentieel onderdeel, evenals het Plan-Do-Check-Act principe voor continue monitoring. De Kwaliteitscoördinator observeert en denkt mee, en het Topdossier wordt door leerkracht en coördinator ingevuld. Bij complexe problematiek wordt externe hulp ingeschakeld, zoals samenwerkingsverbanden of buurtteams. Voor het komende jaar staat de implementatie van de nieuwe rekenmethode 'Getal en Ruimte' gepland, met de bijbehorende EDI-instructiemethodiek (Effectieve Directe Instructie). Voor technisch lezen en leesmotivatie wordt de methodiek van José Schraven toegepast, wat de leesvaardigheid en het leesplezier van onze leerlingen versterkt.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist De Regenboog
Kwaliteitscoördinator Utrecht

Toelichting van de school:

Het leerteam schoolcultuur, versterkt door startende leerkrachten en leraren in opleiding, werkt nauw samen met de schoolopleider. Via intervisiemomenten leggen zij een stevige basis voor hun pedagogische vaardigheden en klassenmanagement. De Kanjertraining is een vast onderdeel van onze aanpak om een positief sociaal klimaat te bevorderen. We hanteren een gedrag-stappenplan om leerlingen te begeleiden bij het aanpassen van hun gedrag, wat we zelfregulering noemen. Dit proces is gericht op het aanleren van zelfbeheersing en het herkennen van grenzen. Voor grensoverschrijdend gedrag hanteren we een duidelijk protocol met een stappenplan, dat consequent wordt toegepast om een veilige leeromgeving te garanderen. Daarnaast heeft De Regenboog een robuust anti-pestprotocol. Pesten wordt niet getolereerd en we zetten ons actief in om een omgeving te creëren waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Utrecht
Kwaliteitscoördinator Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op pcbs De Regenboog Utrecht is orde en rust cruciaal voor effectief leren. Dagelijks werken we met de kinderen aan het bevorderen van een positieve werkhouding en een gestructureerde aanpak. Het leerteam heeft gestandaardiseerde structuren ontwikkeld die schoolbreed worden toegepast, waaronder het lesmodel Effectieve Directe Instructie (EDI). Dit model met specifieke lesfasen sluit optimaal aan bij de verwerking in het lange- en kortetermijngeheugen. Daarnaast hebben we een doorlopende leerlijn voor zelfstandig werken geïmplementeerd. Hulpmiddelen zoals de vragendobbelsteen, het stoplicht en timers ondersteunen leerlingen hierbij. De leerlingen leren geleidelijk hun werk te plannen en nemen hierin steeds meer eigen verantwoordelijkheid. Het zichtbaar maken van leerdoelen op het bord draagt bij aan de focus en motivatie van de leerlingen, waardoor zij effectiever aan hun taken kunnen werken en hun leerprestaties verbeteren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Externe Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij specifieke signalen met betrekking tot de motorische of lichamelijke ontwikkeling van leerlingen, verwijst pcbs De Regenboog door naar gespecialiseerde externe organisaties. Deze samenwerking zorgt voor optimale ondersteuning op maat.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen pcbs De Regenboog is een BHV-team (Bedrijfshulpverlening) actief, dat jaarlijks getraind wordt in het uitvoeren van eerste medische handelingen. We volgen strikt een protocol voor medisch handelen en hanteren de meldcode van Veilig Thuis om de veiligheid en gezondheid van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuning op Basisschool De Regenboog

Ontwikkeling van Educatieve Ondersteuning voor Elke Leerling

Basisschool De Regenboog Utrecht investeert continu in de educatieve groei van al haar leerlingen. De komende jaren zetten wij vol in op het versterken van onze basis. Dit doen we door de inzet van toegewijde leerteams en gespecialiseerde onderwijsprofessionals. Hiermee waarborgen we dat elke leerling de individuele aandacht en begeleiding krijgt die nodig is voor succes. Onze visie is gericht op het bieden van een veilige en stimulerende leeromgeving waar talenten worden ontdekt en ontwikkeld. Ontdek het verschil dat gerichte ondersteuning maakt op De Regenboog.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uniek Programma voor Jonge Kinderen bij pcbs De Regenboog

Toelichting van de school

pcbs De Regenboog is een integraal kindcentrum (UKC) waar wij kinderen van 0 tot 13 jaar een veilige en stimulerende omgeving bieden. Wij werken nauw samen met Mini-stek om een naadloze doorgaande lijn te creëren van kinderopvang tot en met het basisonderwijs. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunen, van de allerkleinsten tot aan de oudere leerlingen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt pcbs De Regenboog voor jonge kinderen?

Bij pcbs De Regenboog zetten we ons in voor een sterke start voor elk kind. Daarom bieden wij een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als hoogwaardige peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei van uw kind te stimuleren.

Bij pcbs De Regenboog zetten we ons in voor een sterke start voor elk kind. Daarom bieden wij een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als hoogwaardige peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei van uw kind te stimuleren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt pcbs De Regenboog samen voor het jonge kind programma?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen, werkt pcbs De Regenboog samen met vertrouwde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Mini Stek, een deskundige organisatie op het gebied van kinderopvang en educatie. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen, werkt pcbs De Regenboog samen met vertrouwde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Mini Stek, een deskundige organisatie op het gebied van kinderopvang en educatie. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Mini Stek
Team | pcbs De Regenboog in Utrecht | [2025] Schoolregister