P.c. basisschool de Boemerang
Amandelstraat 12
3552 CC Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
37.97
Spreiding
5.27

De schoolweging van De Boemerang Utrecht is 37,97 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

85,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net boven de inspectienorm van 85%. Dit is echter 6,9% lager dan vergelijkbare scholen. De gerichte inzet op basisvaardigheden via dagelijks taal- en rekencircuit blijkt effectief voor deze norm.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

29% van de leerlingen bereikt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 31,7%. Dit reflecteert de complexere populatie: de score ligt 15,7% onder het vergelijkingsgemiddelde. De school zet in op differentiatie zoals verwoord in hun taalbeleidsplan, met extra aandacht voor rekenvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op praktische leerwegen: 42,1% vmbo-b (vs. 5,5% landelijk). Opvallend is dat 26,3% vmbo-(g)t advies krijgt, ruim boven het landelijk percentage (16,5%). Havo/vwo-adviezen blijven beperkt tot 5,3%, wat samenhangt met de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Boemerang UtrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB170.38177.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde, en lezen, worden in alle leerjaren Leerling in Beeld toetsen afgenomen. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het betreft de toetsen die de Inspectie (jaarlijks) van iedere school beoordeelt om te zien of de basiskwaliteit van het onderwijs voldoende is. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen: - In de groepen 3 en 4 dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs - In groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal; - In groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken. Verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (15%) ligt licht hoger dan gemiddeld (11,8%), maar past bij de complexe populatie. De school hanteert volgens hun schoolgids een 'realistisch adviesmodel' met extra observatiemomenten.

Sociale ontwikkeling

De aanpak die wij binnen de Boemerang hanteren om burgerschapsvorming te stimuleren en te ontwikkelen bij onze leerlingen is De Vreedzame School (DVS). Sinds 2013 wordt DVS gebruikt om structureel aandacht te besteden aan burgerschapsvorming en sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast DVS op schoolniveau maken wij ook deel uit van de Vreedzame Wijk. Samen met de buurtscholen zijn de basisuitgangspunten van DVS leidend in de pedagogische aanpak van onze leerlingen. In de bovenbouwgroepen leren onze leerlingen hun eigen stem te gebruiken en bijdragen aan een Vreedzame wijk door wijkgerichte acties te bedenken en uit te voeren. Een andere pijler vanuit de Vreedzame school is leerling mediatie. Leerlingen leren door een mediatorentraining hoe zij hun klasgenoten kunnen helpen om conflicten tussen andere leerlingen op te lossen. LEES MINDER

Verbinding met jezelf/omgeving

Persoonlijke ontwikkeling

Welbevinden veiligheid

Wat is de werkwijze van P.c. basisschool de Boemerang voor sociale ontwikkeling?

P.c. basisschool de Boemerang analyseert ingevulde vragenlijsten van de leerlingen, neemt een sociogram af in de groepen en voert kindgesprekken na de afname van de vragenlijsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt P.c. basisschool de Boemerang om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

P.c. basisschool de Boemerang gebruikt Leerling en Kleuter in Beeld van CITO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt P.c. basisschool de Boemerang?

P.c. basisschool de Boemerang gebruikt de Vreedzame School, aangevuld met Rots en Water en de methodiek stiltehuisje voor sociaal-emotioneel leren.