
Schoolweging
De schoolweging van De Koekoek is 21,39 , met een spreiding van 4,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.7% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, wat fors boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. De school garandeert hiermee een sterke basiskwaliteit voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
76.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 68.3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het profiel is sterk theoretisch: 38.6% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, bijna dubbel zoveel als het landelijk gemiddelde (19.2%). Tegelijkertijd is er aandacht voor diversiteit met 4.5% vmbo-kader adviezen. Deze brede range sluit aan bij de relatief lage schoolweging en beperkte spreiding (4.56).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Koekoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methode-onafhankelijke toetsen (IEP volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. Hieronder een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het zijn toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen: - in de groepen 3 en 4 dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te kunnen lezen, dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs. - in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal. - in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken. - verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn, met het oog op het onderwijs in de zaakvakken. Hieronder treft u de opbrengsten van midden- en eindtoets van 2024 Februari 2024 Juni 2024 Technisch lezen gr 3 09,36 (net onder landelijk gem) 17,70 (boven landelijk gem) Technisch lezen gr 4 24,91 (onder landelijk gem) 33,12 (boven landelijk gem) Rekenen en wiskunde gr 4 26,19 (boven landelijk gem) 34,00 (boven landelijk gem) Rekenen en wiskunde gr 6 57,37 (boven landelijk gem) 65,31 (boven landelijk gem) Begrijpend lezen gr 6 67,60 ((boven landelijk gem) 70,55 (boven landelijk gem) Wat doen wij met deze opbrengsten? 1. Technisch lezen Bij de technisch leestoets van IEP wordt er gekeken naar het technisch lezen het lezen op toon en het lezen van leestekens. Bij de middenmeting in groep 3 en 4 wordt er net onder het landelijk gemiddelde gescoord. In de eindmeting zien we dat de groepen 3 en 4 goed op niveau zijn en boven het landelijk gemiddelde scoren. Er is veel ingezet op leesmotivatie en extra leesondersteuning door leerkrachten en onderwijsondersteuners. We hebben ingezet op het lezen in tweetallen, met tutoren uit groep 7-8, het lezen van rijtjes vanaf thema 1 en er is veel geoefend d.m.v. toneellezen. Dit zorgt voor leesmotivatie. In groep 4 is ook ingezet op duolezen, lezen met een tutor en lezen in de vorm van een leescircuit. Een boekbespreking en voorlezen zorgt ook voor leesmotivatie. Aandachtspunten voor het komend schooljaar: We stimuleren het leesplezier en leeskilometers d.m.v. het traject Bibliotheek op school. We borgen de afspraken rondom ons spellingonderwijs. 2. Rekenen We zien dat we zowel in groep 4 als in groep 6 boven gemiddelde opbrengsten boeken. We hebben in de combinatiegroepen ingezet op minimaal 2 keer per week de groep splitsen om goede instructie te kunnen geven en tijd te hebben voor verlengde instructie. Er is een start gemaakt met het in kaart brengen van het automatiseren d.m.v. de schoolbrede afname van Bareka. En daarnaast is er aandacht geweest voor het automatiseren als onderdeel van het rekenaanbod. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van rekenspellen en Rekensprint. Aandachtspunten voor het komend schooljaar zijn: Structureel aandacht houden voor automatiseren, doorgaan met 2 keer per week splitsen van de combinatiegroep. 3. Begrijpend lezen Het begrijpend lezen komt in groep 6 uit boven het landelijk gemiddelde. Dit is vergelijkbaar met de scores van vorig schooljaar en in lijn met de resultaten van de andere groepen. Aandachtspunten voor het komend schooljaar zijn: Naast GRIP en Nieuwsbegrip, werken met rijke teksten binnen het IPC thema.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
69.1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde van 62.9%. Opvallend is het lagere percentage 'boven advies' (16.7% vs. 25.3% landelijk), wat mogelijk wijst op zorgvuldige adviesvorming. De beperkte onderadvisering (14.3%) past bij het geïntensiveerde monitoringprogramma beschreven in het schoolwerkplan.
Sociale ontwikkeling
Een belangrijke voorwaarde voor het realiseren van een goed leef- en werkklimaat is ons uitgangspunt: ‘Vreedzaamheid’. Op OBS De Koekoek hebben leerlingen, ouders en leerkrachten samen afgesproken hoe zij met elkaar en de omgeving omgaan. Dit is gebaseerd op de drie hoofdlijnen: respect, verantwoordelijkheid en samenwerking. 1. Respect: Iedereen in de wereld heeft het recht waardig en gerespecteerd te leven. Dat kun je niet alleen. Vandaar ook ons motto: Niet apart, maar samen. Doe niet bij een ander, wat je zelf niet zou willen overkomen. Heb respect voor jezelf en voor de ander. Leerlingen, ouders en leerkrachten hebben respect voor elkaar, onze omgeving en ons zelf. 2. Verantwoordelijkheid: Dat is verantwoordelijkheid nemen voor wat gedaan kan en moet worden en dat doe je zo goed mogelijk. Leerlingen, ouders en leerkrachten zijn verantwoordelijk voor ons eigen gedrag en voor de afspraken die wij samen maken. 3. Samenwerken: Dat is het samenwerken aan en naar een gemeenschappelijk doel. Leerlingen, ouders en leerkrachten streven naar een zoveel mogelijk laten participeren van een ieder, naar eigen vermogen, in het werken aan en naar een gemeenschappelijk doel. LEES MINDER
respect
verantwoordelijkkheid
samenwerking
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Koekoek voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Koekoek voert twee keer per jaar groepsbesprekingen met de leerkrachten over het pedagogisch klimaat in hun groep. Input voor deze gesprekken wordt gegenereerd door klassenbezoeken van de coördinator Vreedzaam, het invullen van de sociale veiligheidsmonitor (groepen 6 t/m 8) en gesprekken tussen de leerkracht, coördinator en intern begeleider. Actiepunten worden geëvalueerd en nieuwe actiepunten worden gemaakt. Terugkoppeling naar de directie vindt 3 keer per jaar plaats via het Zorg Advies Team (Z.A.T).
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Koekoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Koekoek gebruikt Kijk! en de IEP sociale veiligheidsmonitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.