
Schoolweging
De schoolweging van Rietendakschool is 28,21 , met een spreiding van 8,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,24% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,37%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
78,57% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school leerlingen effectief naar hogere leerdoelen begeleidt, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een ambitieus profiel: 21,43% vwo-advies (vs 18,61% regio) en 17,86% havo. Opvallend is de evenredige verdeling tussen theoretische en gemengde leerwegen (vmbo-(g)t: 17,86%). Dit reflecteert de aandacht voor passend onderwijs zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rietendakschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van CITO Leerling in Beeld. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen: in de groepen drie en vier dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs; in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs en beginnend begrijpend lezen centraal; in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken; verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,88% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 23,53% bovenadviezer is. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering volgens de POVO-procedure. De hoge score voor 'op advies' (70,59%) sluit aan bij de beschreven beredeneerde adviesmethodiek.
Sociale ontwikkeling
De Rietendakschool werkt met meerdere methodes om de sociale redzaamheid van onze leerlingen te vergroten. De eerste methode is de Vreedzame School. De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap voor het basisonderwijs. Op de inmiddels ruim 1000 ‘vreedzame’ scholen in Nederland is de school een leefgemeenschap, waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waar kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Deze sociale en emotionele vaardigheden hebben leerlingen nodig om samen de school tot een plezierige plek te maken. Onze leerlingen leren zelf conflicten op te lossen en worden daarbij geholpen door mediatoren uit de hoogste leerjaren. Ook hebben we een leerlingenraad en groepsvergaderingen die bijdragen aan het democratisch burgerschap. LEES MINDER
Welbevinden van de leerlingen
Veiligheid van de leerlingen
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van OBS Rietendakschool voor sociale ontwikkeling?
De methode Vreedzame School wordt wekelijks aangeboden in alle groepen. Groepsvergaderingen worden georganiseerd door de leerkrachten, waar plannen en initiatieven van de leerlingen uit voortkomen. De Veiligheidsthermometer wordt jaarlijks afgenomen onder leerlingen om de sociale veiligheid te monitoren. Daarnaast wordt aan ouders en personeel gevraagd hoe zij de school ervaren. De uitkomsten hiervan zijn startpunt voor verder beleid op de Rietendakschool.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Rietendakschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Rietendakschool gebruikt Kijk!, de Veiligheidsthermometer (bij het pedagogisch kader) en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.