
Schoolweging
De schoolweging van Overvecht is 36,75 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,32% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingspercentage van 92,10%, wat duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 48,88% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert Obs Overvecht ruim boven de eigen signaleringswaarde (32%) en het vergelijkingspercentage van 45,39%. Deze score benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor hogere prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,5% vmbo-(g)t en 13,75% vwo (vs. 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen (1,25%) liggen in lijn met het regionale gemiddelde. Opvallend is het hoge aandeel dubbele adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (6,25%), wat wijst op zorgvuldige, gedifferentieerde advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Overvecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (Parnassys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen, ' Leerling in beeld' (opvolger van Cito). Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstof aanbod en de aanpak van de groep(en), kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
45% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies (landelijk 25,27%), het hoogste percentage in de regio Utrecht. Slechts 3,75% zit onder advies (landelijk 11,81%). Deze cijfers reflecteren een effectieve mentorenbegeleiding tijdens de overstap, zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Verantwoordelijkheden en gemeenschapsvorming Binnen de Vreedzame School leren we kinderen om op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan en meer verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap in de klas en school. Een van de doelen die we willen bereiken is dat we kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Dat houdt in: dat kinderen leren dat zij deel uitmaken van een gemeenschap en daar een bijdrage aan willen leveren; dat zij oog hebben voor anderen, dat ze zich verantwoordelijk voelen voor het algemeen belang; dat zij initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken zijn ten aanzien van de gemeenschap waar ze deel van uitmaken. De school is zo’n gemeenschap, maar ook de wijk waarin ze wonen. We willen de kinderen op school bewust maken, dat ze deel uitmaken van de schoolgemeenschap en dat ze daarnaast ook medeverantwoordelijk zijn voor de wijkgemeenschap. In het zorg dragen voor elkaar en de omgeving is goede samenwerking en communicatie van belang. LEES MINDER
Zorg dragen voor elkaar
Samenwerken
Communicatieve vaardigheid
Wat is de werkwijze van Obs Overvecht voor sociale ontwikkeling?
Obs Overvecht werkt aan sociale ontwikkeling door verantwoordelijkheden op te bouwen, service learning in de bovenbouw en het werken met commissies. Vanuit de Vreedzame School lessen is er een opbouw van verantwoordelijkheden in de klas, de school en buiten de school. Leerlingen in de lagere groepen hebben een taak in de klas, terwijl de hogere groepen taken buiten het lokaal krijgen. De kinderen van groep 8 doen aan service learning, waarbij ze een taak in de school hebben onder toezicht van een leerkracht. Daarnaast wordt jaarlijks een veiligheidscommissie gekozen, die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van verbeteringen aan de hand van de resultaten van de veiligheidsthermometer. Wekelijks worden er groepsdoorbroken activiteiten gedaan binnen de school en de leerpleinen zijn een verlengstuk van de klaslokalen. De school betrekt de leerlingen bij hun omgeving en bevordert participatie en gemeenschapszin. Leerlingen van groep 7 doen elk jaar een actie in de buurt. De groepen 7 en 8 gaan twee keer in het schooljaar op een beroepsoriënterende stage, georganiseerd door JINC. Ouders worden betrokken door middel van openingen en/of afsluitingen van blokken van de Vreedzame school. Er is een stuurgroep ouders die meedenkt en bijdraagt in het neerzetten van een positief Vreedzaam klimaat in de school en wijk. Obs Overvecht legt de focus op samenwerken, communicatie en zelfregulatie.
Welke registratievorm(en) gebruikt Obs Overvecht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Overvecht gebruikt Leerling in Beeld en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.