obs De Klimroos, samen de wereld in!
Langerakbaan 231
3544 RK Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
33.38
Spreiding
6.77

De schoolweging van De Klimroos Utrecht is 33,38 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De Klimroos scoort uitmuntend op het fundamenteel niveau: 96,88% van de leerlingen beheerst de basisvaardigheden. Dit is ruim boven de landelijke norm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (93,36%). De school garandeert hiermee een stevige basis voor álle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 50% van de leerlingen die het streefniveau halen, overtreft De Klimroos ruimschoots haar inspectienorm van 36,3%. Deze score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 49,21%, een opmerkelijke prestatie gezien de complexe populatie. De school combineert hiervoor maatwerk met ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 36,36% vwo (dubbel zo hoog als de regio) en 27,27% vmbo-(g)t/havo. Tegelijk is er aandacht voor diversiteit: 18,18% vmbo-k-advies tegenover 9,17% regionaal. De school hanteert hiervoor een 'kansrijk' model met mogelijkheid tot heroverweging bij betere prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Klimroos UtrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB173.46177.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 3, onder privacy. Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (van het CITO volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Naast toetsing is de observatie van de leerkracht een belangrijke informatiebron. Wij stellen hoge eisen betreft de kwaliteit van de leerkracht en hebben hoge verwachtingen van de leerlingen. De tussenresultaten spelen een belangrijke rol bij de structurele evaluatie van ons onderwijs. Kwaliteitszorg is dan ook een belangrijk speerpunt voor De Klimroos. Het bieden van onderwijs en ondersteuning aan leerlingen baseren wij op de 7 uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). De HGW-cyclus wordt 4x per jaar op groeps- en leerlingniveau doorlopen. De cyclus bestaat uit vier fasen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. In de fase waarnemen verzamelt de leerkracht gegevens van leerlingen uit observaties, analyses van het werk, kind- en oudergesprekken en resultaten op methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar (in januari en juni) worden de uitkomsten van de Cito-toetsen hier ook in meegenomen. Deze gegevens worden verzameld en geëvalueerd. In de fase begrijpen worden op basis van de verzamelde gegevens de onderwijsbehoeften gesignaleerd, benoemd en geconcretiseerd. Onze bevindingen worden altijd gedeeld met ouders. In de fase plannen wordt het onderwijs aanbod (gecombineerd met de onderwijsbehoefte) van de aankomende periode gepland. In de fase realiseren wordt het onderwijs uitgevoerd. Elke cyclus wordt afgesloten met een totale evaluatie van ons onderwijsaanbod en groepsbespreking. Tijdens de groepsbespreking evalueert de leerkracht samen met de intern begeleider de resultaten op cognitief en sociaal emotioneel vlak. De groepsbespreking is gelijk de start van een nieuwe cyclus. Soms kan het zo zijn dat de leerkracht handelingsverlegen is bij een individuele leerling en dat deze wordt aangemeld voor de leerlingbespreking. Wij zullen dan expertise aanvragen via het Samenwerkingsverband. Dit is een verband in Utrecht die de extra zorg voor de leerlingen organiseert. Elk half jaar evalueren wij ook ons onderwijs op school- en groepsniveau. Dit gebeurt op basis van de uitkomsten van de Cito-toetsen. De evaluaties worden gedaan met de directie en op teamniveau. We proberen trends waar te nemen en te onderzoeken, we onderzoeken scores die onvoldoende zijn en/of tegenvallen, maar ook scores die juist erg goed zijn. Uit deze evaluatie komen actiepunten, waarmee we ons onderwijs continu willen verbeteren. Wij scoren de laatste jaren structureel hoger dan de verwachtingen die de overheid jaarlijks voor onze school worden geformuleerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan landelijk (11,81%). Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviescultuur. Desalniettemin scoort 16,67% boven advies, passend bij het transparante overleg tussen leerkrachten en intern begeleiders dat in het schoolprofiel beschreven staat.

Sociale ontwikkeling

De slogan van De Klimroos is 'samen de wereld in'. Deze is direct te koppelen aan onze visie op sociale opbrengsten. Kinderen zijn onderdeel van de maatschappij. Wij leren hen deel uit te maken van een gemeenschap, iedereen hoort erbij. We leren kinderen verschillen van elkaar te accepteren en naar elkaar te luisteren. Hierbij werken we toe naar een positieve sociale norm. Binnen een gemeenschap zullen er altijd conflicten zijn, het is van belang dat kinderen leren op een rustige en constructieve manier hun conflicten op te lossen. Ook leren we hen conflicten op te lossen met de ik-boodschap, dit is een wijze van communicatie bij het herstellen van de vriendschapsband . Discussiëren en luisteren naar elkaars mening is van groot belang. Binnen de school is het belangrijk dat kinderen hun steentje kunnen bijdragen, we werken met een leerlinenraad en verdelen taken. Democratisch burgerschap speelt hierbij een belangrijke rol. LEES MINDER

Respect

Zorgzaam

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van obs De Klimroos, samen de wereld in! voor sociale ontwikkeling?

Obs De Klimroos, samen de wereld in! is van mening dat een kind pas goed tot leren komt als het zich goed voelt in de klas. Er wordt dagelijks gewerkt aan het pedagogisch klimaat, met de uitgangspunten van de Vreedzame School. Lessen over het pedagogisch klimaat worden wekelijks in iedere groep gegeven. Leerlingen leren elkaar helpen en dragen verantwoordelijkheid voor de veiligheid en sfeer op school. De leerlingen denken mee over de afspraken in de groep en op school. De school heeft een leerlingenraad die meepraat over de ontwikkeling en het klimaat van de school. Het team evalueert het pedagogisch klimaat na elke periode en haalt informatie op bij de leerlingen middels het programma ZIEN! en de veiligheidsmonitor. Indien nodig wordt de Ringaanpak van Barry Redeker ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Klimroos, samen de wereld in! om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs De Klimroos, samen de wereld in! gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Klimroos, samen de wereld in!?

Obs De Klimroos, samen de wereld in! gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School, de Ringaanpak en de kwaliteitskaart pedagogisch klimaat.