Montessori Kind Centrum LEF

Het team van Montessori Kind Centrum LEF in Utrecht

Current section: team
Weerdsingel WZ 22
3513 Utrecht

Zie hier hoe het team van Montessori Kind Centrum LEF is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori Kind Centrum LEF. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessori Kind Centrum LEF bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Kind Centrum LEF bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessori Kind Centrum LEF zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori Kind Centrum LEF. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (25.9%)
45-55 jaar (18.5%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessori Kind Centrum LEF werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84%)
Direct ondersteunend personeel (8%)
Management (8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori Kind Centrum LEF gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Leercontinuïteit: Ons Beleid voor Leerkrachtvervanging

Bij Montessori Kind Centrum LEF garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze eerste prioriteit is het inzetten van interne vervanging, zodat uw kind les krijgt van een vertrouwd gezicht. Zo minimaliseren we verstoringen in het leerproces. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, schakelen we onze betrouwbare vervangingspool, Transvita, in. Zij zorgen voor gekwalificeerde leerkrachten die de Montessori-pedagogiek omarmen. In uitzonderlijke situaties, waarbij zowel interne als externe vervanging niet mogelijk is, verdelen we de leerlingen tijdelijk over de bestaande groepen. Als laatste redmiddel, en enkel in overleg, vragen we ouders om hun kind thuis op te vangen, om zo de kwaliteit van de lesdag voor alle kinderen te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen kunnen vanaf 8.15 u de school in. In de OB mogen ouders hun kinderen 's morgens even op weg helpen. Om 8.15 u komen de leerkrachten naar de groepen en nemen ouders afscheid. Kinderen verzorgen hun plantje en starten met hun werk, wat ze de dag ervoor hebben klaar gelegd. De lessen starten om 8.30 uur.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Montessori Kind Centrum LEF: Specialisten aan het Woord

3

Taal en Rekenen: Ontwikkeling van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsontwikkeling
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Nederlands als Tweede Taal

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team volgt continu bijscholing om ons onderwijsaanbod te verbreden en te verdiepen. Een belangrijk focuspunt is het borgen van leerdoelgericht onderwijs, wat ons een helder zicht geeft op zowel ons lesaanbod als de individuele voortgang van elke leerling. Deze aanpak versterkt de kwaliteit van de essentiële basisvaardigheden. Rekenen en taalonderwijs nemen een centrale plaats in binnen onze dagelijkse lespraktijk. Elke dag bieden we gerichte instructie en oefenmomenten aan om deze vaardigheden te optimaliseren. De instroom van niet-Nederlandstalige leerlingen heeft ons ertoe aangezet om specifieke scholing te volgen bij Taalschool Utrecht, zodat we deze leerlingen optimaal kunnen begeleiden. Een solide basiswoordenschat is immers cruciaal voor het succesvol verwerven van alle andere schoolse vaardigheden. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in nascholing gericht op de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en ons verdiept in de specifieke Montessorigeometrielijn. Bovendien richten we ons komend schooljaar op het verder ontwikkelen van onze mentorvaardigheden voor stagiaires, omdat we het essentieel vinden om toekomstige collega's uitstekend op te leiden. Alle leerkrachten bij LEF hebben een erkende Montessori-opleiding gevolgd, zowel tijdens als na hun PABO-studie.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist voor Gedrag en Emotie
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Binnen Montessori Kind Centrum LEF hanteren we uniforme, schoolbrede afspraken die we jaarlijks gezamenlijk vaststellen. Deze afspraken gelden voor zowel ons team als voor de kinderen in alle groepen. De kernwaarden die hierbij centraal staan zijn: Zorg voor jezelf, Zorg voor elkaar en Zorg voor de omgeving. Deze pijlers integreren we dagelijks in zowel het onderwijs als de opvang. We laten ons hierbij inspireren door het SEL-model van Kees van Overveld en de principes van De Vreedzame School. Daarnaast onderhouden we een nauwe samenwerking met SKA, onze partner voor kinderopvang. We delen expertise op pedagogisch en sociaal-emotioneel gebied en zorgen voor een consistente aanpak, zodat kinderen dit als een duidelijke rode draad ervaren.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedrag
Pedagogisch Educatief Professional voor Studiemethoden

Toelichting van de school:

Gedrag, werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn fundamentele onderdelen van onze dagelijkse onderwijspraktijk. We opereren vanuit het principe van 'één team, één aanpak', waarbij we onder andere gebruikmaken van 'breinkrachten' om een gedeelde taal en begrip te creëren. Vanaf de jongste jaren, in de speelleergroep en de onderbouw, leren we de kinderen consequent wat we van hen verwachten. Dit zorgt voor duidelijkheid en bevordert een positieve leeromgeving waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional voor Beweging
Intern Begeleider voor Fysieke Ontwikkeling
Gymspecialist voor Sportonderwijs

Toelichting van de school:

Onze leerlingen ontvangen twee keer per week bewegingsonderwijs van een gespecialiseerde collega uit ons eigen team. We beschikken over een ruime, inpandige gymzaal voor het bewegingsonderwijs. Voor de allerkleinsten, de peuters en kleuters, is er een aparte speelzaal beschikbaar. Gedurende de buitenspeeltijd, zowel tussen de middag als na schooltijd bij de buitenschoolse opvang (BSO), besteden we veel aandacht aan bewegen en fysieke activiteit. Om onze expertise verder te versterken, werken we samen met 'Kind en Motoriek'. Dit team observeert tweemaal per jaar onze groepen en individuele kinderen, en voorziet onze collega's van waardevolle tips op het gebied van motoriek en bewegingsstimulering.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gezondheid en Veiligheid
BHV-Opgeleide Teamleden voor Noodsituaties
Teamleden met Certificaat Kinder EHBO

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Daarom zorgen wij ervoor dat onze teamleden jaarlijks hun vaardigheden op het gebied van Bedrijfshulpverlening (BHV) en Kinder Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO) bijhouden en actualiseren. Dit garandeert dat we adequaat kunnen handelen in elke situatie die persoonlijke verzorging of medische assistentie vereist.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Onderwijskeuken
Atelier voor workshops techniek, creatief, etc
Cultureel partnerschap met De Dansers; Schoolbreed

Montessori Kind Centrum LEF: Maatwerk ondersteuning voor elke leerling

Ons schoolondersteuningsprofiel en zorgbeleid toegelicht

Bij Montessori Kind Centrum LEF geloven we in een gestructureerde aanpak voor optimale leerlingontwikkeling. Onze kwaliteitskaarten, die tweemaal per jaar worden geëvalueerd door het gehele team, vormen de basis van ons beleid en onze zorgcyclus. Dit zorgt voor een consistente en hoge kwaliteit van onderwijs. Onze jaarplanning volgt cyclisch alle werkzaamheden die nodig zijn om de ontwikkeling van elke leerling nauwlettend te volgen. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP), voorheen gemeentelijk georganiseerd, is nu geïntegreerd in onze infogids. Dit profiel beschrijft hoe wij alle leerlingen een passende plek bieden binnen onze schoolgemeenschap. Bij de intake kijken we samen met ouders en eventueel de vorige school zorgvuldig naar de specifieke behoeften van de leerling. We toetsen of Montessori Kind Centrum LEF de juiste omgeving kan bieden waarin uw kind kan floreren. Onze nauwe samenwerking met het buurtteam NoordWest en het samenwerkingsverband Utrecht versterkt onze mogelijkheden om gerichte ondersteuning te bieden. Via onze samenwerking met Kind en Motoriek bieden we extra ondersteuning op het gebied van motoriek. Zij observeren in de groepen en kunnen, in overleg met u, individuele leerlingen begeleiden. Dit integrale aanbod zorgt ervoor dat wij proactief inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van uw kind. Daarnaast faciliteren wij, door de samenwerking met SKA binnen Kindcentrum LEF, een doorlopende leerlijn vanaf 2,5 jaar. Peuters starten in de speelleergroep (SLG), waar onze onderbouwleerkracht en specialist jonge kind samenwerken met pedagogisch medewerkers. Deze soepele overgang naar de onderbouw bevordert een gebalanceerde start in het basisonderwijs. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: Als groeiende school schatten we jaarlijks de benodigde zorg in, in samenspraak met onze kernpartners. Wij streven ernaar om ons aanbod aan extra ondersteuning continu te ontwikkelen en af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan LEF: Ontwikkeling van Uw Kind Centraal

Wat Zijn de Educatieve Doelen en Kernwaarden van Ons Montessori Kind Centrum LEF?

Bij Montessori Kind Centrum LEF bieden we een geïntegreerde aanpak van onderwijs en opvang, gebaseerd op één heldere visie. Onze kernwaarde, "Door het kind naar een nieuwe wereld", vormt de basis van ons pedagogisch handelen. We hanteren belangrijke principes zoals "Vrijheid in gebondenheid" en "Help mij het zelf te doen", essentieel voor zelfstandige ontwikkeling. Onze educatieve doelen richten zich op zorg voor de omgeving, medeleven met elkaar en zelfbewustzijn. We stimuleren kinderen om maatschappelijk verantwoordelijke wereldburgers te worden, waarbij leren en ontdekken centraal staan. We streven naar leerdoelgericht onderwijs door bewuste curriculumkeuzes en een balans tussen cognitieve, affectieve en praktische ontwikkeling (hoofd, hart en handen). Dit alles verantwoorden wij middels de Triband-methodiek, die focust op persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie. Onze visie op passend onderwijs omvat het gebruik van Montessorimaterialen en diverse leermiddelen die een onderzoekende houding stimuleren. Het lesprogramma is flexibel en afgestemd op individuele kwaliteiten, ontwikkelpunten, leervoorkeuren en tempo. Elk kind wordt uitgedaagd om de kerndoelen te behalen op een manier die bij hem of haar past. Kindgesprekken zijn cruciaal voor het bevorderen van eigenaarschap over het leerproces. In deze gesprekken bespreken leerkracht en kind gezamenlijk de ontwikkeling op het gebied van identiteit (Wie ben ik?), sociale vaardigheden (Hoe ga ik om met anderen?) en competenties (Wat kan ik?). Dit proces start in de onderbouw en wordt verder uitgebouwd naarmate kinderen ouder worden.

Hoe Zorgt Montessori Kind Centrum LEF voor het Bereiken van Leerdoelen en Kwaliteitsborging?

Wij volgen de voortgang van de leerdoelen nauwgezet door middel van wekelijkse checkmomenten binnen de groepen. Deze checks kunnen variëren van korte individuele gesprekken tot het analyseren van werkstukken en het afnemen van kleine toetsen. Zo houden zowel wij als de leerlingen zicht op groei en ontwikkeling, en registreren en analyseren we zowel het aanbod als de resultaten. De schoolbrede leerdoelen worden bepaald op basis van de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We evalueren onze eigen doelen periodiek en betrekken ook de kinderen hier actief bij. Stilstand en reflectie zijn essentieel om bewust te worden van de volgende leerstap. Voor een gedetailleerd overzicht van onze doelstellingen en werkwijze verwijzen wij u graag naar ons Schoolplan '23-'27, beschikbaar op onze website en als bijlage. Het continu waarborgen van de basiskwaliteit is een constante prioriteit. Daarnaast vinden we het belangrijk om ruimte te creëren voor verwondering, creativiteit en flexibiliteit in ons onderwijs. Door de inzet van gespecialiseerde ondersteuners en vakdocenten kunnen we ons onderwijsaanbod diversifiëren, wat resulteert in een breed en aantrekkelijk leeraanbod voor alle kinderen. Hierdoor kunnen leerkrachten zich tegelijkertijd volledig richten op het verzorgen van inhoudelijk sterke en inspirerende lessen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie: Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij LEF

Toelichting van de school

Montessori Kindcentrum LEF biedt een unieke kans voor kinderen vanaf 2,5 jaar om te starten in onze gespecialiseerde speelleergroep (SLG). Hier werken onze ervaren onderbouwleerkrachten en kinderopvangspecialisten nauw samen om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen. De SLG is ontworpen om de Montessori-filosofie te weerspiegelen, met activiteiten die de natuurlijke nieuwsgierigheid stimuleren en de zelfstandige ontwikkeling bevorderen. De werkwijze in de speelleergroep sluit naadloos aan bij die van de onderbouw, waardoor kinderen zich snel vertrouwd voelen met de leeromgeving en hun klasgenoten. Deze geleidelijke instroom zorgt ervoor dat kinderen al bekend zijn met de gezichten van leerkrachten en medeleerlingen. Dit creëert een veilige en ondersteunende omgeving waarin ze vol vertrouwen hun educatieve reis kunnen beginnen, klaar om te bloeien in onze warme en inspirerende gemeenschap.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt Montessori Kindcentrum LEF voor jonge kinderen?

Montessori Kindcentrum LEF onderscheidt zich met een speciaal programma voor het jonge kind, de Speel- en Leergroep (SLG). Deze groep verwelkomt kinderen vanaf 2,5 jaar en biedt een voorbereidende leeromgeving die de Montessori-principes volgt. De focus ligt op spelend leren en de ontwikkeling van essentiële vaardigheden voor een succesvolle doorstroom naar de basisschool. Binnen de SLG werken gespecialiseerde leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen om een gestructureerde en stimulerende omgeving te creëren. Kinderen krijgen de ruimte om hun eigen tempo te volgen en hun talenten te ontdekken. Dit programma is een integraal onderdeel van ons Kindcentrum, dat een doorlopende leerlijn garandeert.

Montessori Kindcentrum LEF onderscheidt zich met een speciaal programma voor het jonge kind, de Speel- en Leergroep (SLG). Deze groep verwelkomt kinderen vanaf 2,5 jaar en biedt een voorbereidende leeromgeving die de Montessori-principes volgt. De focus ligt op spelend leren en de ontwikkeling van essentiële vaardigheden voor een succesvolle doorstroom naar de basisschool. Binnen de SLG werken gespecialiseerde leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen om een gestructureerde en stimulerende omgeving te creëren. Kinderen krijgen de ruimte om hun eigen tempo te volgen en hun talenten te ontdekken. Dit programma is een integraal onderdeel van ons Kindcentrum, dat een doorlopende leerlijn garandeert.

Kindcentrum LEF: Een holistische benadering van kinderopvang en onderwijs
Speel- en Leergroep (SLG): Stimuleren van vroege ontwikkeling vanaf 2,5 jaar

Met welke organisaties werkt Montessori Kindcentrum LEF samen voor het programma voor jonge kinderen?

Montessori Kindcentrum LEF werkt nauw samen met SKA, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang en voorschoolse educatie. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor het jonge kind door expertise te combineren en een consistente, hoge kwaliteit van zorg en onderwijs te waarborgen. SKA is toegewijd aan de ontwikkeling van kinderen en deelt onze visie op een stimulerende en veilige leeromgeving. Door deze krachtenbundeling kunnen wij kinderen een optimale start bieden, waarbij de overgang van kinderopvang naar basisschool soepel en vertrouwd verloopt. Meer informatie over onze samenwerking met SKA vindt u op hun website.

Montessori Kindcentrum LEF werkt nauw samen met SKA, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang en voorschoolse educatie. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor het jonge kind door expertise te combineren en een consistente, hoge kwaliteit van zorg en onderwijs te waarborgen. SKA is toegewijd aan de ontwikkeling van kinderen en deelt onze visie op een stimulerende en veilige leeromgeving. Door deze krachtenbundeling kunnen wij kinderen een optimale start bieden, waarbij de overgang van kinderopvang naar basisschool soepel en vertrouwd verloopt. Meer informatie over onze samenwerking met SKA vindt u op hun website.

Team | Montessori Kind Centrum LEF in Utrecht | [2025] Schoolregister