LUX SO

Het team van LUX SO in Utrecht

Current section: team
Stauntonstraat 9
3554 Utrecht

Zie hier hoe het team van LUX SO is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van LUX SO. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past LUX SO bij jullie?

Ontdek hoe goed LUX SO bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij LUX SO zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.6%)
Man (9.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.1%)
Man (16.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij LUX SO. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.1%)
25-35 jaar (29%)
35-45 jaar (19.4%)
45-55 jaar (25.8%)
55-65 jaar (6.5%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (31.8%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (13.2%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij LUX SO werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (53.1%)
Direct ondersteunend personeel (34.4%)
Indirect ondersteunend personeel (9.4%)
Management (3.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor LUX SO gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Personeelsvervanging op LUX SO

Op LUX SO zorgen we voor een naadloze onderwijscontinuïteit, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Bij ziekte of ander verlof van een docent wordt er direct een gekwalificeerde vervanger ingezet. Dit kan een ervaren collega zijn of een vaste, vertrouwde invaller die de schoolcultuur en de leerlingen goed kent. In uitzonderlijke situaties, wanneer directe vervanging door een leerkracht niet mogelijk is, worden onze toegewijde onderwijsassistenten ingeschakeld. Zij kunnen onder supervisie van een bevoegde leerkracht een groep leerlingen begeleiden. Om deze procedures te waarborgen, heeft LUX SO een gedetailleerde kwaliteitskaart opgesteld. Deze kaart is op aanvraag in te zien op school en is tot stand gekomen met een adviserende rol van de Medezeggenschapsraad (MR). Hoewel we dit zoveel mogelijk proberen te voorkomen, kan het incidenteel voorkomen dat een klassengroep tijdelijk verdeeld moet worden over andere klassen. In zo'n geval garanderen wij een zorgvuldige overdracht van alle relevante informatie. Dit omvat school- en groepsafspraken, maar ook belangrijke details zoals medicijngebruik en eventuele allergieën van leerlingen. Uw kind kan rekenen op de best mogelijke zorg en aandacht, ook tijdens deze situaties. In het uiterste geval, wanneer geen van de bovengenoemde oplossingen mogelijk is, kan het voorkomen dat leerlingen een dag thuis moeten blijven. Mocht dit zich voordoen, dan informeren wij u hieromtrent direct via de Parro app. Wij adviseren u dan ook om deze app nauwlettend in de gaten te houden voor de meest actuele communicatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bestuur en Raad van Toezicht Lux valt onder het bestuur van Stichting Openbaar Primair Onderwijs Utrecht (SPO Utrecht). Dit is een openbaar schoolbestuur dat verantwoording aflegt aan een Raad van Toezicht waarvan de leden zijn benoemd door de gemeente Utrecht. De Raad van Toezicht bestaat uit betrokken en deskundige leden, die affiniteit hebben met het openbaar onderwijs in de stad Utrecht. De Raad van Toezicht (RvT) heeft alle bestuurstaken gedelegeerd aan het College van Bestuur (CvB). De Raad van Toezicht houdt intern toezicht op het bestuur en de gang van zaken in de organisatie. Daarnaast verricht de RvT de werkgeversrol voor de leden van het College van Bestuur en is zij adviseur en sparringpartner van het CvB. Het CvB delegeert de taken en verantwoordelijkheden door aan de directie van de school. De directeur legt verantwoording af door middel van een zelfevaluatie en maakt daarbij gebruik van door het bestuur vastgestelde ijkpunten.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op Basisschool LUX SO in Utrecht

0

Extra Ondersteuning Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op LUX SO Utrecht zetten we ons in voor de brede ontwikkeling van elk kind. Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten direct aan deze vakgebieden zijn gekoppeld, integreren onze toegewijde leerkrachten taal- en rekenvaardigheden actief in het dagelijkse lesprogramma. We monitoren de voortgang nauwgezet en passen onze lesmethoden aan om aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van uw kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind, beschikt LUX SO over een toegewijd team van specialisten. Twee ervaren intern begeleiders zijn vijf dagen per week op school aanwezig om leerlingen te ondersteunen en begeleiden bij hun persoonlijke groei. Daarnaast versterken drie orthopedagogen ons team met hun expertise. Zij besteden gezamenlijk zes dagen per week aan ambulante ondersteuning, wat betekent dat zij direct praktische hulp bieden waar dat nodig is binnen de school. Ook onze spelbegeleider draagt bij aan het welzijn van de leerlingen, met twee dagen ambulante begeleiding per week, gericht op spelenderwijs leren en ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

LUX SO Utrecht biedt gerichte ondersteuning bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze intern begeleiders en orthopedagogen werken nauw samen om strategieën te ontwikkelen die leerlingen helpen zich optimaal te concentreren en effectief te werken. Zij bieden individuele begeleiding en adviseren leerkrachten over klassenmanagement en didactische aanpak. Ons doel is om een omgeving te creëren waarin elk kind succesvol kan leren en zich positief kan ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Vanaf schooljaar 2024-2025 werkt LUX SO samen met De Praatmaat Groep voor logopedische zorg. Deze praktijk is vijf dagen per week op school aanwezig, zowel voor leerlingen tijdens schooltijd als voor kinderen van buitenaf na schooltijd. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met kinderfysiotherapie TRIAS, die twee dagen per week op school aanwezig is om leerlingen te ondersteunen bij hun motorische ontwikkeling. Aanmelden voor deze diensten verloopt via de intern begeleiders, waarbij een verwijzing van de huisarts noodzakelijk is. Vanwege de grote vraag naar deze gespecialiseerde hulp, hanteren beide praktijken wachtlijsten. Wij adviseren ouders van nieuwe leerlingen om proactief te informeren naar de status en eventueel de huidige behandeling voort te zetten tot er een plek beschikbaar is binnen LUX SO.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
LUX SO Personeel

Toelichting van de school:

Bij ziekte op school is het beleid van LUX SO Utrecht dat leerlingen naar huis gaan, altijd na overleg met de ouders. Indien medicatie toediening noodzakelijk is, gebeurt dit in overleg met u of, bij afwezigheid, met de huisarts. Regelmatig medicijngebruik vereist overleg met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers zijn bevoegd tot het toedienen van uitwendige en orale medicatie. Ouders blijven verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en correcte dosering van medicijnen. Voor specifieke medische zorg zoals injecties of bloedafname bieden wij geen ondersteuning. Meer gedetailleerde informatie hierover is te vinden in het Protocol Medische Handelingen op Scholen SPO Utrecht, dat ter inzage beschikbaar is op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Onze Maatwerk Ondersteuning: Elk Kind Centraal

Visie en Aanpak van LUX SO voor Optimale Ontwikkeling

Bij LUX SO geloven we dat elk kind een plek verdient waar het kan floreren. Wij bieden onderwijs dat is afgestemd op individuele behoeften, met de nadruk op uitdaging en persoonlijke groei. Voor leerlingen die gebaat zijn bij een specifieke aanpak, biedt LUX SO een stimulerende en veilige leeromgeving. Onze school maakt deel uit van SPO Utrecht, een samenwerkingsverband dat zich inzet voor passend onderwijs voor alle kinderen in Utrecht. Met het principe 'één kind, één gezin, één plan' werken we nauw samen om de best mogelijke ondersteuning te bieden. LUX SO hanteert een proactieve en cyclische benadering, geworteld in handelingsgericht werken. Dit betekent dat we focussen op onderwijsbehoeften en een duurzame samenwerking aangaan met leerkrachten, leerlingen en ouders. We benutten kansen, zoeken naar oplossingen en werken vanuit een systeemdenken, waarbij we de ontwikkeling van elke leerling systematisch en transparant volgen. Het OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP) vormt de kern van onze begeleiding. Dit plan schetst de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling op de lange termijn en bevat een profiel, een perspectief en een leerroute. We evalueren en stellen het OPP halfjaarlijks bij, zodat het altijd aansluit bij de voortgang van het kind. Ouders worden hierover periodiek geïnformeerd. Het profiel van het OPP omvat persoonlijke kenmerken, huidige prestaties en specifieke onderwijsbehoeften. Het perspectief beschrijft de leerdoelen per vakgebied en de verwachte uitstroomniveaus, zoals voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs, arbeid of dagbesteding. De leerroute detailleert het onderwijsprogramma, inclusief didactische, sociaal-emotionele en 'leren leren' aspecten, alsmede woon- en vrijetijdsvaardigheden. Indien nodig voeren we aanvullend onderzoek uit, altijd in overleg met u. Dit kan psychologisch onderzoek omvatten dat denkvaardigheden en sociaal-emotionele aspecten analyseert, pedagogisch-didactisch onderzoek gericht op leerproblemen en leerstrategieën, of medisch onderzoek bij vermoedens van fysieke oorzaken. Ons doel is een compleet beeld te krijgen van de leerling. De Commissie van Begeleiding (CvB), bestaande uit directie, intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werk, orthopedagogen en buurtteammedewerkers, bewaakt en begeleidt onderwijs- en zorgtrajecten. Externe adviseurs zoals de schoolarts en buurtteammedewerkers versterken onze expertise. De CvB adviseert over onderwijs, pedagogiek en psychologie en coördineert plaatsingen en overplaatsingen, altijd met uw toestemming. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) ondersteunt ons met expertise en middelen voor kinderen met specifieke behoeften. Zij denken mee over passende oplossingen, zoals Advies & Ondersteuningstrajecten of arrangementen voor interne en externe ondersteuning. Meer informatie is te vinden op www.swvutrechtpo.nl of via 030 303 6420. Voor kinderen buiten Utrecht benaderen we het betreffende samenwerkingsverband. Het buurtteam is een waardevolle partner voor opvoedingsondersteuning, zowel voor school als voor ouders. We kunnen het buurtteam inschakelen in samenspraak, of u kunt zelf contact opnemen. Veiligheid staat voorop. LUX SO hanteert de wettelijk verplichte meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling, die professionals begeleidt bij het signaleren en melden van (vermoedens van) geweld. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Excellente Educatie

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan 2025 bundelt onze ambities voor een toekomstbestendig onderwijslandschap. Op onderwijsgebied streven we ernaar om rekenonderwijs structureel te verbeteren met onze 'sprongen vooruit'-aanpak en het leesonderwijs te verdiepen. Burgerschapsvorming krijgt een prominente plaats met de implementatie van de vernieuwde methode 'De Vreedzame School' (DVS) voor ZML, ter aanvulling op onze bestaande methode ZIEN!. Voor ons personeel zetten we in op kennisverbreding voor de groeiende diversiteit aan leerlingen. Per augustus 2025 wordt 'hoorrecht' geïntegreerd in het OPP, met als doel om vanuit hoge verwachtingen en passend onderwijs in gesprek te gaan met leerlingen en hun ouders, waarbij gesprekstechnieken centraal staan. Organisatorisch streven we ernaar om onze professionele en taakvolwassen cultuur te behouden en te versterken, zeker nu onze organisatie is gegroeid. We zien ouders en ketenpartners als essentiële samenwerkingspartners en willen deze relaties verder uitbouwen. De vernieuwing van onze schoolfaciliteiten biedt een impuls om onze organisatie verder te versterken. Kwalitatief richten we ons op praktijkleren door onderwijs eigentijdser te organiseren. Naast cognitieve ontwikkeling besteden we gerichte aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe waarborgt LUX SO de kwaliteit van het onderwijs?

Bij LUX SO werken we systematisch aan de continue verbetering van ons onderwijs. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten gericht op het vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van onze onderwijskwaliteit. We definiëren wat goed onderwijs is, voldoen aan overheidsstandaarden, stellen concrete doelen en monitoren onze prestaties. Onze school initieert en vernieuwt onderwijsactiviteiten en zorgt ervoor dat succesvolle praktijken duurzaam worden verankerd. Wetenschappelijk Onderzoek en Kwaliteitsborging: LUX SO werkt samen met het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) en maakt gebruik van rapportages van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) voor onderwijsverbetering. Wij delen geanonimiseerde persoons- en toetsgegevens (taal en rekenen) met het NRO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) via beveiligde kanalen. Deze gegevens, die niet herleidbaar zijn tot individuele leerlingen, stellen ons in staat om onderwijsontwikkelingen en schoolprestaties nauwkeurig te monitoren en te verbeteren. Uw toestemming blijft van kracht; voor wijzigingen kunt u contact opnemen met de directie. Meer informatie vindt u via: Ouders/verzorgers | Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Indien u bezwaar heeft tegen gegevensverwerking, kunt u dit jaarlijks kenbaar maken bij de directie, waarna de betreffende gegevens niet worden gedeeld. Leerlingontwikkeling Volgen: We volgen de voortgang van elke leerling nauwgezet via dagelijkse observaties en registreren resultaten in ons leerlingvolgsysteem, ParnasSys. Handelingsgericht Werken en OPP-Cyclus: Voor elke leerling van LUX SO is een Individueel Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Dit OPP wordt jaarlijks, in samenwerking met de leerkracht, geëvalueerd en bijgesteld door de Commissie van Begeleiding. Bij aanvang van de plaatsing op LUX SO wordt na zes weken een OPP opgesteld en besproken met ouders. Een tussenevaluatie van het OPP vindt plaats in januari, waarbij aanpassingen met ouders worden besproken. Alle betrokken professionals, zoals ambulant begeleiders en therapeuten, leveren input voor de OPP-evaluaties. De eindevaluatie van het OPP rondt plaats in juni, zodat het nieuwe schooljaar optimaal kan starten met de juiste leerroutes. De doelen uit het leerlingvolgsysteem worden tweemaal per jaar (januari en juni) geëvalueerd op leerling-, groep- en schoolniveau door leerkrachten en de intern begeleider. Leerlingen worden gevolgd via hun leerroutes en bijbehorende doelen. Toetsing op de leerlijnen van de leerroutes vindt plaats in januari en juni voor de leerlingen die hieraan toe zijn. Deze toetsen bestrijken verschillende vakgebieden binnen het OPP, zoals taal, rekenen, communicatie, leren leren, sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid. Resultaten op groeps- en schoolniveau worden gebruikt om het onderwijsaanbod schoolbreed te evalueren en aan te passen.

Downloaden

Speciaal Onderwijs en Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij LUX SO Utrecht

Toelichting van de school

LUX SO in Utrecht biedt een stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen, met een focus op persoonlijke ontwikkeling en een breed curriculum. Onze school is toegewijd aan het bieden van hoogwaardig onderwijs dat aansluit bij de individuele behoeften van elk kind. We creëren een veilige en inspirerende plek waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Ontdek hoe LUX SO uw kind kan helpen om het beste uit zichzelf te halen, met aandacht voor zowel academische als sociaal-emotionele vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend onderwijs is er voor jonge kinderen op LUX SO Utrecht?

LUX SO Utrecht richt zich op een uitgebreid basisonderwijs voor jonge kinderen, waarbij we de nadruk leggen op een holistische ontwikkeling. Naast het kerncurriculum bieden we diverse activiteiten die de creativiteit en nieuwsgierigheid stimuleren. Ons doel is om elk kind een solide basis te geven voor toekomstig succes. Informeer gerust naar de specifieke lesmethoden en projecten die we inzetten om de ontwikkeling van jonge leerlingen te bevorderen.

Werkt LUX SO Utrecht samen met externe partners voor het onderwijs aan jonge kinderen?

LUX SO Utrecht focust momenteel primair op de interne expertise en het aanbod binnen onze eigen schoolmuren. We zetten vol in op de kwaliteit van ons eigen team en onze faciliteiten om de best mogelijke leerervaring te garanderen. Voor specifieke vragen over samenwerkingen of externe programma's, nodigen we u uit contact op te nemen met de schoolleiding voor de meest actuele informatie.
Team | LUX SO in Utrecht | [2025] Schoolregister