Kindercampus Molenpark
Van Riebeeckstraat 40
3531 EJ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
28.87
Spreiding
9.23

De schoolweging van Molenpark is 28,87 , met een spreiding van 9,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 53,2% ligt boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%, wat aantoont dat de school effectief werkt aan hogere onderwijsdoelen voor haar leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 25% havo/vwo en 21,4% vwo-advies (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (3,6%) iets hoger dan het regionale gemiddelde (1,0%), passend bij de inclusieve onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMolenparkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.04178.62175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de leerlingen volgen we nauwgezet en houden we bij in het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Ouders kunnen op elk moment inzien hoe de vorderingen van hun kind zijn in het Ouderportaal van Mijn Rapportfolio. Naast methodegebonden toetsen nemen we in groep 3-8 twee keer per jaar de toetsen van Leerling in Beeld af. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met toetsprotocol. Het team analyseert de toetsresultaten en kijkt of de leerlingen voldoende groei doormaken. Naar aanleiding van de toetsgegevens wordt het onderwijsprogramma van de kinderen (indien nodig) aangepast. Dit geldt zowel voor kinderen die extra leerstof aan kunnen als voor kinderen die extra hulp of oefenstof nodig hebben. Aan de hand van de toetsresultaten bekijken we eveneens welke lesstof voldoende is aangeboden en welke doelen meer aandacht behoeven. Zo gebruiken we de resultaten van de toetsen om ons onderwijs verder te verbeteren. In de kleutergroepen volgen we kinderen met het observatiesysteem KIJK. Deze observaties delen we twee keer per jaar met ouders tijdens het rapportgesprek. In de aanloop naar groep 3 observeren we of kinderen aan alle voorwaarden voldoen om in groep 3 te kunnen starten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,6% van de oud-leerlingen zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 31,8% boven advies presteert. Dit accentueert de kwaliteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het intensieve traject voor 'kansrijke advisering'.

Sociale ontwikkeling

Op Kindercampus Molenpark telt elk talent: we gaan uit van de kracht van kinderen. Aanwezige talenten van kinderen stimuleren we, zowel binnen als buiten schooltijd. We hebben een breed naschools aanbod waar alle kinderen gebruik van kunnen maken; oa met workshops muziek, sport, theater of kunst. Onze school is een 'ontmoetingsschool' waar kinderen en ouders met uiteenlopende achtergronden samenkomen. Wij vinden het belangrijk dat zij elkaar leren kennen, vertrouwen en respecteren. We omarmen verschillen en vinden het belangrijk elkaar te leren kennen en te respecteren. We streven naar kansengelijkheid en vinden het belangrijk dat ieder kind dezelfde mogelijkheden krijgt. We zijn een vreedzame en veilige school voor ouders, kinderen en het team. LEES MINDER

Elk talent telt

Iedereen is welkom

Veilige en vreedzame school

Wat is de werkwijze van Kindercampus Molenpark voor sociale ontwikkeling?

Op Kindercampus Molenpark wordt zowel op school als bij de opvang gewerkt met de methode Vreedzame School, waarbij kinderen leren over conflicten en het zelf oplossen ervan. Burgerschap is een belangrijk thema. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen een mediatietraining volgen om te bemiddelen in conflicten tijdens pauzes. De Kinderraad, bestaande uit kinderen uit de bovenbouw, vertegenwoordigt de school en vergadert met de MR en de schoolleiding. Er wordt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek afgenomen bij leerlingen van de bovenbouw om te meten of kinderen zich veilig voelen in en om de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindercampus Molenpark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindercampus Molenpark gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, Sometics (sociogram).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindercampus Molenpark?

Kindercampus Molenpark gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, Vreedzame school, Rots en Water.