
Schoolweging
De schoolweging van Rijnvliet is 27,58 , met een spreiding van 8,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,3% score ruim boven de landelijke norm van 85%, wat aantoont dat de basisvaardigheden structureel aandacht krijgen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen in Utrecht scoren gemiddeld 96,4%, mogelijk door een meer homogene leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
93,33% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 44% gehaald tegen een verwachting van 48,6%. De nadruk op maatwerk in het onderwijsplan (zoals gepersonaliseerde leerroutes) lijkt hierbij te helpen, hoewel er ruimte blijft voor verbetering richting de signaleringswaarde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus: 28,6% havo en 14,3% vwo, wat samen 42,9% theoretische leerwegen vertegenwoordigt. Dit ligt significant boven het Utrechtse gemiddelde (34,7%). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (28,6% vmbo/havo en havo/vwo), wat past bij het ontwikkelingsgerichte karakter van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rijnvliet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.04 | 175.23 | 171.4 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) waar nodig bijgesteld. Naast het maken van tussentijdse analyses door leerkracht, gericht op hun groep, is er ook halfjaarlijks een schoolanalyses waarop een totaalbeeld inzichtelijk wordt gemaakt. Met ingang van schooljaar 23-24 wordt er ook gewerkt met groepsplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
83,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Echter, 16,7% zit onder advies – ruim boven het gemiddelde (11,8%). Dit roept vragen op over de doorstroombegeleiding, mogelijk verklaard door de relatief jonge leeftijd van de school (opgericht in 2019).
Sociale ontwikkeling
Ons curriculum well-being heeft een centrale plek in onze visie en ons gehele aanbod. Daarbij hoort ook het zicht hebben op opbrengsten binnen dit curriculum. Wij maken gebruik van het programma "Vreedzame school". Omdat wij een groeischool zijn, in een wijk waarin nog steeds huizen worden opgeleverd, is er speciale aandacht voor het welbevinden van kinderen in groepen waarin nieuwe leerlingen instromen. LEES MINDER
Well-being
Eigenaarschap
Passie
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Rijnvliet voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze met betrekking tot de sociale opbrengsten staat beschreven in 'Organisatie van het onderwijs'. Hier wordt een uitleg gegeven over ons aanbod en de aanpak binnen het curriculum van well-being. Well-being is de eerste pijler uit de visie en het concept van Kindcentrum Rijnvliet. De kernwaarden zijn opgesteld bij de start van de school en worden in het schooljaar 2024-2025 opnieuw bekeken, aangepast waar nodig en vastgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Rijnvliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Rijnvliet gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, Vensters.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Rijnvliet?
Kindcentrum Rijnvliet gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school, Eigen curriculum well-being.