Kindcentrum Leeuwesteyn
Basisschool: Tweede Muntmeesterslaan 2
3541 GV Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
26.62
Spreiding
8.29

De schoolweging van Leeuwesteyn is 26,62 , met een spreiding van 8,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 100% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Dit benadrukt de toegankelijkheid en effectiviteit van het basisonderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 50% streefniveau ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit duidt op effectieve basisondersteuning, mede opvallend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,62). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,79%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische opleidingen: 57,14% vmbo-(g)t tegenover 14,29% praktisch vmbo-b. Dit contrasteert met regio Utrecht waar gemiddeld 16,45% vmbo-(g)t advies wordt gegeven. De nulmeting voor praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal) onderstreept deze academische ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLeeuwesteynGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken doelgericht. Een jaaroverzicht per leerjaar omvat de doelen die wij willen behalen met de leerlingen. Dit geeft richting en is onze stip op de horizon. Deze doelen worden verwerkt in handzame planningen (meestal van vakantie tot vakantie). Deze worden vervolgens omgezet naar weekoverzichten. De te behalen doelen worden gedurende het proces geëvalueerd (door observaties, controle van begrip, kindgesprekken en analyse van het gemaakte werk). Op deze manier kan de leerkracht diens aanpak vlot bijstellen indien nodig en zorgdragen voor een doorlopende leerlijn. Vier keer per jaar stellen we de opbrengsten vast. Hierin nemen we observaties, methoderesultaten, en de midden en eindtoetsen van IEP mee. De opbrengsten worden door ons geanalyseerd. Doel van de analyse is nagaan welke aanpak en welk aanbod de kinderen nodig hebben om zich ononderbroken te kunnen doorontwikkelen. Op kindniveau ziet het volgen van de ontwikkeling er als volgt uit: 1. Wij observeren het kind rondom de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding en talenten. 2. Vanaf groep 3 worden er methode toetsen afgenomen voor spelling, rekenen en lezen. Deze toetsen geven inzicht in wat al lukt en wat er extra geoefend kan worden. 3. Wij analyseren gegevens over het niveau van het kind en de vaardigheidsscores van IEP om de vorderingen van een leerling zichtbaar te maken. Het geeft antwoord op de vraag: ‘Hoe staat deze leerling ervoor op dit moment?’ en ‘Hoe kan hij/zij zich verder ontwikkelen en wat heeft hij/zij daarbij nodig?’ 4. Wij observeren de ontwikkeling van het kind om een passend en beredeneerd aanbod samen te stellen. Wij gebruiken bij het jonge kind (4 t/m 7 jaar) het volgsysteem van digikeuzebord om de ontwikkeling van kinderen te observeren en te registreren. 5. De te behalen doelen zijn bekend bij de leerkracht, het kind en de ouders en zichtbaar in de ruimte. 6. In het portfolio staat welke kennis en vaardigheden het kind beheerst, maar ook waar het kind trots op is. Dus naast een weergave van de groei op basisvaardigheden (taal en rekenen) is er ook aandacht voor andere vaardigheden, waaronder persoonlijke ontwikkeling, sociale ontwikkeling, projectonderwijs, motorische ontwikkeling en creativiteit. 7. De onderdelen 1, 2, 3 , 4, 5 en 6 vormen het uitgangspunt voor het kindgesprek.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Geen directe data beschikbaar, maar het hoge fundamenteel niveau (100%) en het gebruik van de IEP-doorstroomtoets suggereren een betrouwbaar advies. De inspectierapporten benadrukken overigens wel het belang van blijvande monitoring in het nieuwe, groeiende schoolconcept.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze kernwaarde 'verbinden' werken wij vanuit de overtuiging dat door ontmoeting we van elkaar kunnen leren. Ons kindcentrum biedt geborgenheid en is een ontmoetingsplaats waar kinderen, ouders en professionals samen leren en samen leven. Zodra je binnen komt is het voelbaar: je bent er welkom, je wordt er gezien en gehoord en je mag er zijn wie je bent. We ontwikkelen het talent van kinderen, zowel onder schooltijd als daarbuiten. Kinderen leren en ontwikkelen binnen ons kindcentrum competenties zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen bij aan een veilig en sociaal veilig klimaat, aan positieve leeropbrengsten, de ontwikkeling van burgerschap en het zorg dragen voor de omgeving. Kinderen: worden bij ons gemotiveerd om een gezonde leefstijl na te streven; voelen zich veilig en gezien binnen ons kindcentrum; worden uitgedaagd om het maximale uit zichzelf te halen; worden ondersteund door uitstekende professionals. LEES MINDER

Welbevinden en vertrouwen

Veiligheid en doorgaande lijn

Verbinding en gelijkwaardigheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Leeuwesteyn voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Leeuwesteyn formuleert gedragsverwachtingen voor kinderen vanuit de kernwaarden, positief geformuleerd en zichtbaar in het handelen en de inrichting. De algemene richtlijn is: 'We zorgen voor elkaar'. De kernwaarden geven richting aan de visie, missie en ambities. De visie wordt dagelijks uitgedragen, thematisch bijvoorbeeld via de gouden weken, Jeelo en wereldburgerschap. Voor groep 1/2 worden observatielijsten binnen Digikeuzebord gebruikt. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt IEP gebruikt voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. De Monitor Sociale Veiligheid wordt jaarlijks in de groepen 6 t/m 8 afgenomen. Na verwerking van de gegevens worden acties ondernomen. De school gebruikt de methode Kwink voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vanaf groep 1.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Leeuwesteyn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Leeuwesteyn gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Groep 1/2: LVS Digikeuzebord, Groep 3 t/m 8: IEP.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Leeuwesteyn?

Kindcentrum Leeuwesteyn gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.