KBS St. Jan de Doper

De resultaten van KBS St. Jan de Doper in Utrecht

Current section: resultaten
Rijnhuizenlaan 2 - 4
3523 Utrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KBS St. Jan de Doper, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past KBS St. Jan de Doper bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS St. Jan de Doper bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van KBS St. Jan de Doper

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle basisschoolleerlingen in Nederland dit niveau zou moeten bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op KBS St. Jan de Doper

Het streefniveau markeert een ambitieuzere academische doelstelling, waarbij we streven naar een zo hoog mogelijke participatie van leerlingen in groep acht. De inspectie stelt schoolspecifieke streefpercentages vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit schoolspecifieke percentage fungeert als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze basisschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van KBS St. Jan de Doper?

Ontdek de doorstroomresultaten van KBS St. Jan de Doper in het schooljaar 2023-2024. Van onze leerlingen gingen er geen naar het praktijkonderwijs (0%). Het merendeel stroomde door naar verschillende niveaus binnen het VMBO en HAVO/VWO. Een gedetailleerd overzicht toont aan dat 22% van de leerlingen doorstroomde naar VMBO Basis/Kader, 17% naar VMBO Kader/TL, en 26% naar VMBO TL/HAVO. Maar liefst 35% van onze leerlingen kreeg een advies voor HAVO/VWO, wat onze focus op brede talentontwikkeling onderstreept. Wij hechten veel waarde aan een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. Na een ontwikkelingstraject van groep 1 tot en met 8, geven wij een weloverwogen schooladvies. Dit advies is gebaseerd op zowel didactische als sociale voortgang, met behulp van diverse data. U wordt gedurende het schooljaar op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van uw kind. Voor specifieke vragen over de totstandkoming van het schooladvies, kunt u terecht bij onze SKO-specialist kwaliteit en ontwikkeling. De doorstroomtoets in februari is een belangrijk onderdeel van dit proces. KBS St. Jan de Doper werkt nauw samen met het voortgezet onderwijs. Wij volgen de procedures van 'Naar het VO, Utrecht en Stichtse vecht' (www.naarhetvo.nl). U wordt tijdig geïnformeerd over de specifieke voortgezet onderwijs procedure zodra uw kind in groep 8 zit.

Grafiek

Grafiek laden...

Bevordering van Sociale Vaardigheden en Welzijn op KBS St. Jan de Doper

KBS St. Jan de Doper zet zich actief in voor de sociale ontwikkeling van elke leerling. Als erkende 'Vreedzame School' sinds 2020, integreren we deze bewezen methode om kinderen respectvol te leren omgaan met elkaar en de maatschappij. Onze erkenning als 'Gezonde School' met een deelcertificaat voor "welbevinden" onderstreept onze toewijding aan een positieve en veilige leeromgeving. Dit wordt verder versterkt door ons strikte anti-pestprotocol, wat essentieel is voor een harmonieuze schoolcultuur. De positieve resultaten uit de oudertevredenheidspeiling van 2023 bevestigen onze aanpak. Wij blijven investeren in open communicatie en het effectief naleven van afspraken om dit hoge niveau van sociaal welzijn te handhaven.

Respect voor diversiteit en individuele verschillen

Actief verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en de groep

Ontwikkeling van sociale vaardigheden en zelfstandigheid

Hoe bevordert KBS St. Jan de Doper de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij KBS St. Jan de Doper staat een veilige en stimulerende omgeving centraal voor zowel leerlingen als teamleden. Samenwerking is hierbij de sleutel tot succes, niet alleen tussen kinderen onderling, maar ook in partnerschap met ouders, wijkorganisaties en levensbeschouwelijke gemeenschappen. Onze school is gebouwd op het principe van gelijkwaardigheid, waarbij we ieders unieke bijdrage waarderen. De professionele groei van onze leerkrachten wordt gestimuleerd door leerteams die gezamenlijk onderwijsinhoudelijke thema's ontwikkelen en implementeren. Om sociale veiligheid continu te monitoren en te verbeteren, maken we gebruik van een specifieke vragenlijst voor leerlingen in groep 6 tot en met 8. De inzichten uit deze metingen delen we met het team en de kinderen om gezamenlijk stappen te zetten.

Welke methoden en registraties hanteert KBS St. Jan de Doper voor sociale opbrengsten?

KBS St. Jan de Doper gebruikt een combinatie van effectieve methoden en registraties om de sociale ontwikkeling en het welzijn van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te bevorderen.

  • De IEP 'hart en handen' vragenlijst voor een holistische kijk op sociaal welzijn.
  • De veiligheidsmonitor van WMK voor een gedetailleerde analyse van de sociale veiligheid.

Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op KBS St. Jan de Doper?

KBS St. Jan de Doper omarmt de principes van de 'Vreedzame School' als kernmethode voor sociaal-emotioneel leren, wat bijdraagt aan een positieve en respectvolle schoolcultuur.

  • Vreedzame school

Inspectierapport KBS St. Jan de Doper: Kwaliteit en Ontwikkeling

De onderwijsinspectie beoordeelt onze basisschool op bestuursniveau. Ons onderwijs wordt continu gemonitord en voorzien van feedback door de Kennisstichting Utrecht (KSU). Dit zorgt ervoor dat we constant werken aan de verbetering van onze onderwijskwaliteit. In het najaar van 2020 heeft een inspectiebezoek plaatsgevonden, waarbij ons onderwijs als 'voldoende' werd beoordeeld. Dit bevestigt de solide basis die wij bieden aan onze leerlingen. Daarnaast voerden we in hetzelfde najaar een themaonderzoek uit met de inspecteur, gericht op onze kwaliteitszorg. De positieve uitkomst hiervan, met een toewijzing van een basisarrangement, onderstreept onze effectieve aanpak van kwaliteitsmanagement en onze toewijding aan excellente educatie.

Resultaten | KBS St. Jan de Doper in Utrecht | [2025] Schoolregister