KBS Marcus
Mayadreef 1
3563 XC Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
37.06
Spreiding
5.48

De schoolweging van Marcus is 37,06 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Wel ligt dit 1,5%-punt lager dan vergelijkbare scholen (92,7%). De school zet extra in op taalvaardigheid waar 8% van de leerlingen aanvullende ondersteuning ontvangt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 31,7% en het regionale gemiddelde van 44,7%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen bereikbaar maakt. Met name op rekenen presteren leerlingen 7,2% boven vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is verdeeld: 60% vmbo (b/k/gt) tegenover 37% havo/vwo, wat lager ligt dan het landelijk gemiddelde (45% vmbo, 48% havo/vwo). Opvallend is de relatief sterke vmbo-b focus (22,2% vs. 5,5% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van praktijkonderwijs (2,5%) en vwo-advies (18,5%) illustreert de diversiteit in de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMarcusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor het systeem met de naam ParnasSys. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het Cito[1]. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met een bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. In de groepen 3 t/m 8 nemen we de methode gebonden toetsen af om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Voor de groepen 1 en 2 maken we gebruik van de observatielijsten van KIJK!. In januari en juni nemen we bij alle groepen (3 t/m 8) CITO toetsen af. Spelling · Rekenen · DMT/AVI · Begrijpend Lezen In groep 8 gebruiken we de IEP toets als eindtoets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

39,3% presteert boven advies (landelijk 25,3%), wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept. Slechts 7,1% zit onder advies tegenover 11,8% landelijk. Deze cijfers rechtvaardigen het vertrouwen in de adviesstructuur, ondanks de complexe schoolweging.

Sociale ontwikkeling

De Marcusschool is een Vreedzame school in een Vreedzame multiculturele wijk. De Vreedzame school is een methode die werkt aan de sociaal emotionele ontwikkeling en goed burgerschap. Onze kinderen leren verantwoordelijkheid nemen voor een prettig leer- en werkklimaat in de groep, in de school en in de samenleving. Aandacht, veiligheid en vertrouwen staan hierbij centraal. LEES MINDER

Aandacht

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van KBS Marcus voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van KBS Marcus werken vanuit de principes van de Vreedzame School. De Vreedzame School werkt aan het pedagogisch klimaat op school en in de klas. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor het leer- en werkklimaat en vergroten hun sociale competenties, zoals empathie en probleemoplossing. Een onderdeel is het werken met mediatoren, waarbij leerlingen worden opgeleid om conflicten op te lossen.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Marcus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Marcus gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Marcus?

KBS Marcus gebruikt de Kanjertraining en de Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.