
Schoolweging
De schoolweging van Ludger is 27,53 , met een spreiding van 7,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%) ligt, toont het consistente basisvaardigheden in taal en rekenen. De school zet extra in op automatiseringstechnieken voor rekenen, zoals beschreven in het schoolplan 2023-2027.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit is hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (61,1%), wat de effectiviteit van het adaptieve onderwijsbeleid onderstreept. De school scoort vooral sterk op analytisch denken (+4,2% boven vergelijkbare scholen).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 34% vmbo-niveaus (b/k/gt) tegenover 46% havo/vwo. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (18%), ruim boven het stadsgemiddelde van 15,2%. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen met 0% significant lager dan vergelijkbare scholen (1,01%). Dit past bij het pedagogisch accent op cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ludger | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken volgens de cyclus van Handelingsgericht werken (HGW) op schoolniveau, groepsniveau en leerling niveau. Concreet betekent dit, dat wij ons onderwijs zo goed mogelijk aanpassen aan de behoeften, mogelijkheden en beperkingen van ieder kind. Zorg is dus niet alleen gericht op kinderen met leerproblemen, maar ook op kinderen die meer aankunnen. De leerkracht observeert alle kinderen in zijn/haar groep om een beeld te krijgen van alle stimulerende en belemmerende factoren voor het leerproces van alle leerlingen. Ook voert de leerkracht gesprekken met ouders en kinderen. Om het beeld van het kind compleet te maken toetsen we 2 keer per jaar alle kinderen van groep 3 t/m 8 op de hoofdvakken middels de toetsen van CITO. In groep 1-2 maken we gebruik van een observatie- en registratie instrument: Kijk. Op basis van de observaties, gesprekken en toetsen worden onderwijsbehoeften voor alle kinderen geformuleerd. Met deze gegevens maakt de leerkracht voor de hoofdvakken een groepsplan waarin de zorg voor de hele groep beschreven staat. Er worden verschillende niveaus gehanteerd, kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften worden geclusterd en voor elk niveau wordt een passend aanbod beschreven in het groepsplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,21% van de leerlingen zit onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,53). Positief is dat 60,61% exact op advies functioneert, wat de nauwkeurigheid van de adviesprocedure benadrukt. De school investeert sinds 2022 in doorstroomcoaches om deze scores te verbeteren.
Sociale ontwikkeling
De missie van ons team is om onze leerlingen voor te bereiden op hun deelname aan de maatschappij. Dit doen we door eigenaarschap te stimuleren en de leerling verantwoordelijk te maken voor zijn eigen leerproces. We streven ernaar dat leerlingen zich ontplooien als waardevolle burgers in onze multiculturele samenleving. Zij voelen zich verantwoordelijk voor het welbevinden van zichzelf en van anderen. De Kanjertraining ondersteunt deze visie. Met Kanvas meten we de ontwikkeling en stellen we ons onderwijs bij waar nodig. LEES MINDER
vertrouwen
wederzijds respect
veiligheid en rust
Wat is de werkwijze van KBS Ludger voor sociale ontwikkeling?
KBS Ludger gebruikt de Kanjertraining om de kinderen sociaal-emotioneel te ontwikkelen. Kernwoorden zijn vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De Kanjertraining gaat ervan uit dat ieder kind een goede intentie heeft en vormt een leidraad voor pedagogisch beleid. De training bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. De doelen zijn: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, versterken van sociale vaardigheden, beheersing van oplossingsstrategieën bij pesten, bewustwording van de eigenheid, leren om verantwoordelijkheid te nemen, bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en bevorderen van ouderbetrokkenheid. Dit wordt jaarlijks gemeten met Kanvas en de aanpak wordt op groepsniveau aangepast op basis van de resultaten.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Ludger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Ludger gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Ludger?
KBS Ludger gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.