KBS De Achtbaan
Akkrumerraklaan 121
3544 TT Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
25.77
Spreiding
6.67

De schoolweging van De Achtbaan Utrecht is 25,77 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,11% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt 0,5% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,36% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit weerspiegelt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, waarbij de school 10,4% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen scoort.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

42,11% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, meer dan het dubbele van vergelijkbare scholen (18,61%). De focus op theoretische leerwegen blijkt uit 10,53% havo/vwo-advies en slechts 3,51% vmbo-b. Praktijkonderwijsadviezen (0%) blijven lager dan regionale peers (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Achtbaan UtrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB176.74177.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken op school met het GIK, Groep in kaart, deze wordt 2x per jaar gemaakt door de leerkrachten waarin de doelen op de didactische vakgebieden beschreven staan van de verschillende niveaus. Deze worden tussentijds geëvalueerd als dat nodig is. Daarnaast worden de methode toetsen geanalyseerd en in de resultatenmap wordt beschreven welke acties er nodig zijn voor het komende blok. De intern begeleider (IB-er) coördineert en volgt de leerlingen die extra zorg of uitdaging nodig hebben. Daarnaast is de IB-er betrokken bij groepen waar grote uitdagingen liggen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

34,92% van de leerlingen presteert boven advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Het lage percentage onderadvisering (7,94% vs. 11,81% landelijk) onderstreept de zorgvuldige adviesprocedure. Deze resultaten corresponderen met het beschreven 'ontwikkelingsgericht volgsysteem' in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Het erkennen, herkennen en ontwikkelen van je talent is volgens ons alleen mogelijk als je je prettig en veilig voelt op school. In ons pedagogisch klimaat zijn wij betrokken bij alle leerlingen, ouders en collega’s. Wij tonen belangstelling voor elkaar en (h)erkennen elkaars talenten, overeenkomsten en verschillen. Iedereen wordt gezien en gehoord. Wij werken vanuit een positieve intentie. Dit leidt tot saamhorigheid binnen de school.

Zelfvertrouwen

Goede omgang

Plezier

Wat is de werkwijze van KBS De Achtbaan voor sociale ontwikkeling?

KBS De Achtbaan streeft naar kwalitatief goed onderwijs in een veilige omgeving, waar kinderen zich gezien en gehoord voelen. De school wil competenties ontwikkelen zoals communicatie, luisteren, zelfvertrouwen, empathie, vertrouwen en zelfstandigheid. Hierbij wordt gebruik gemaakt van handelingsgericht werken, de levensbeschouwelijke methode Hemel en Aarde en een doorgaande leerlijn voor participerend burgerschap. Een overzicht van het beleid voor sociale en emotionele ontwikkeling is te vinden op de website van de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Achtbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS De Achtbaan gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Achtbaan?

KBS De Achtbaan gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Hiro.