
Schoolweging
De schoolweging van Ariëns is 37,93 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.21% fundamenteel niveau overstijgt KBS Ariëns ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit, zelfs in een context met hoge schoolweging. De score ligt 5.55% boven het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 54.76%, ruim boven de signaleringswaarde van 31.7%. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger cognitief niveau bereikt dan verwacht, gezien de complexe leerlingenpopulatie. De score overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 44.71% aanzienlijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallende focus op hogere adviezen: 30% havo en 20% vwo (samen 50%), tegenover 16.07% havo en 18.61% vwo regionaal. Tegelijkertijd heeft 20% een vmbo-b advies, wat boven het regionaal gemiddelde van 5.52% ligt. Deze brede range past bij de gevarieerde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ariëns | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. Wij werken hiervoor met ParnasSys. Het volgen van de ontwikkeling doen wij volgens een toets kalender. Wij gebruiken hiervoor verschillende instrumenten: Methodegebonden toetsen Landelijk genormeerde toetsen van Cito voor rekenen, spelling, technisch- en begrijpend lezen DLE toetsen Toetsen UTC Met de uitkomsten van de toetsen én observaties passen wij ons onderwijs aan en sluiten wij aan bij de onderwijsbehoeften van ieder kind. Deze zorgverbreding is niet alleen gericht op kinderen met leerproblemen, maar ook op kinderen die meer aankunnen dan het normale programma. De groepsleerkracht is eindverantwoordelijk voor de zorg van uw kind. Er vindt regelmatig overleg plaats tussen de leerkracht en de Intern Begeleider (IB) tijdens groeps- en leerlingbesprekingen. We houden niet alleen de cognitieve resultaten bij. Om een goed beeld van uw kind te krijgen worden ook observaties en registratieformulieren bijgehouden op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en werkhouding. Hierbij gebruiken we onder andere de instrumenten van "KIJK" voor groep 1-2 en van "Kanvas" vanaf groep 3. Als blijkt dat de ontwikkeling van uw kind niet goed verloopt, dan wordt er een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief opgesteld. De groepsleerkracht stelt samen met de intern begeleider een plan op om uw kind vooruit te helpen. We onderscheiden vier fasen in onze zorgaanpak: 1. Signaleren (het opsporen van risicoleerlingen) 2. Diagnosticeren (het doen van nader onderzoek) 3. Vaststellen van het plan van aanpak en geven van speciale begeleiding 4. Evaluatie van de effecten van de speciale begeleiding en vaststelling hoe we verder gaan. Ook leerlingen die een aangepast programma nodig hebben, omdat ze de groepsleerstof makkelijk aankunnen, vallen onder deze zorg. Het betrekken van ouders bij de aanpak van zorgleerlingen vinden we belangrijk en vanzelfsprekend. We regelen dit als volgt: · we praten over deze leerlingenzorg tijdens het aanmeldingsgesprek · we nemen altijd contact op over de gesignaleerde problemen · indien mogelijk worden ouders actief betrokken bij de hulp · we bespreken in sommige gevallen de problemen met een externe deskundige · we begeleiden de ouders bij een eventuele verwijzing Als uw kind tussentijds de school verlaat, geven wij een onderwijskundig rapport mee ten behoeve van de nieuwe school. Het onderwijskundig rapport wordt altijd met de ouders doorgesproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Positief is dat 70% op advies functioneert, ondersteund door het beschreven ‘monitoringssysteem’ en samenwerking met het VO.
Sociale ontwikkeling
Als school proberen wij een goede gastheer/gastvrouw te zijn: ouders en kinderen mogen zich welkom voelen. Om dit te bereiken hebben we de volgende schoolafspraken met elkaar gemaakt waar ouders, kinderen en leerkrachten zich aan houden: We spelen en werken samen en leren van elkaar We zorgen voor elkaar We zoeken zelf oplossingen, lukt dat niet dan helpt de juf of meester We gaan zorgvuldig om met alle spullen We doen rustig in de school We zorgen voor een schone school. Elke afspraak heeft alleen zin als wij met z'n allen werken aan een goed en veilig pedagogisch klimaat. LEES MINDER
Veilig
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van KBS Ariëns voor sociale ontwikkeling?
KBS Ariëns is een officiële 'Kanjerschool'. Alle leerkrachten zijn gediplomeerde kanjertrainers en er wordt gewerkt met het lesprogramma gebaseerd op de Kanjertraining. Dit programma richt zich op sociale vaardigheden van leerlingen. Daarnaast heeft sinds 2014 de school een kinderraad die meedenkt over sociale en fysieke veiligheid. Met behulp van Kanvas vragenlijsten wordt het sociaal welbevinden gemonitord. De school heeft een vertrouwenspersoon en een meldcoördinator kindermishandeling. Jaarlijks wordt het anti-pestprotocol doorgenomen. De leerlingen nemen deel aan wijkbijeenkomsten met als thema 'Veiligheid'. Er is soms een medewerker van het buurtteam op school ter ondersteuning. Daarnaast zijn er voldoende BHV-ers en wordt de fysieke veiligheid gecontroleerd d.m.v. risico-inventarisatie.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Ariëns om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Ariëns gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Ariëns?
KBS Ariëns gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.