De Regenboog
Regentesselaan 70
3571 CG Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
26.11
Spreiding
7.93

De schoolweging van De Regenboog Utrecht is 26,11 , met een spreiding van 7,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.79% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit, hoewel het net onder het vergelijkingsgemiddelde van 96.61% blijft. De school houdt hiermee consistent aan de minimumeisen, ondanks dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 63.86% gehaald, ruim boven de signaleringswaarde van 53.8%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26.11) hogere ambities waarmaakt. Toch blijft het percentage iets achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 63.97%, mogelijk door de toenemende spreiding in leerlingniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 31.58% vwo-advies (regio: 19.2%) en 23.68% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.18% regio), wat past bij het hoge gemiddelde van de schoolweging. De combinatie vmbo-b/k/k adviseert 10.53% (regio: 10.37%), wat wijst op gerichte differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog UtrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB177.7177.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Groep 1-2 In de kleutergroepen volgen we de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van de leerlijnen Jonge Kind die we invullen in het leerlingvolgsysteem in ParnasSys (wij gebruiken BOSOS). Allereerst kijken we naar welbevinden en betrokkenheid. Dat zijn immers belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling. We observeren of een kind nieuwsgierig, leergierig en ondernemend is en of het voldoende zelfvertrouwen heeft. Ook kijken we of het geconcentreerd, geboeid en vol overgave met iets bezig kan zijn. Vervolgens kijken we naar verschillende ontwikkelingsaspecten als spelontwikkeling, taakgerichtheid, motoriek, zintuiglijke en auditieve waarneming, taal- en rekenontwikkeling, oriëntatie in ruimte en tijd. Op basis van al deze informatie kunnen we zien hoe het kind zich ontwikkelt, t.o.v. de lesdoelen en de leeftijdsgenoten. Aan de hand van deze gegevens stemmen we de begeleiding en instructie in de klas af op de behoefte van groepjes kinderen. We toetsen de kinderen in groep 2 mondeling op het gebied van fonemisch bewustzijn (lettertoets, analyse en synthesetoets). Kinderen die dit nog niet beheersen, worden extra begeleid en toetsen we nogmaals. De toetsen geven ons – naast de observaties in de klas – een beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden de ontwikkelingen van alle kinderen gevolgd met twee soorten toetsen: Methode gebonden toetsen: dit zijn de toetsen die in de lesmethodes zelf zijn opgenomen. Niet methode gebonden toetsen: dit zijn de Leerling in Beeld toetsen (voorheen CITO). De toetsen rekenen, technisch lezen en spelling nemen wij twee keer per jaar af. De toets begrijpend lezen nemen we alleen in groep 4-7 twee keer per jaar af. In groep 7 krijgen de leerlingen al een kijkrichting naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 geven de leraren het voorlopige en definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs wat gebaseerd is op de Leerling in Beeld-toetsen die de kinderen in groep 6, 7 en 8 gemaakt hebben, de werkhouding, de kind kenmerken, en methode gebonden toetsen. In februari maken de leerlingen van groep 8 de zogeheten doorstroomtoets en krijgen zij hun definitief advies.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8.57% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 17.14% bovenadviezer is. De school scoort hiermee beter dan het landelijk gemiddelde, wat aansluit bij het beleid van 'opbrengstgericht werken' zoals genoemd in het schoolplan. De hoge score op advies (74.29%) benadrukt realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

De Regenboog is een Kanjerschool. Meer informatie is te vinden op de site van de kanjertraining www.kanjertraining.nl De Regenboog werkt met een stappenplan grensoverschrijdend gedrag. De Regenboog werkt met een anti-pestprotocol gebaseerd op de Kanjertraining. Het team is geschoold in traumasensitief lesgeven. Leerkrachten kijken hiermee naar wat er achter bepaald gedrag zit en anticiperen hier op. Onze leerlingen voelen zich voor het overgrote deel veilig op school. LEES MINDER

Kanjerschool

Goede sfeer

Veilig schoolklimaat

Wat is de werkwijze van De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

De school gebruikt de registratievorm Kanvas om de sociale opbrengsten te meten en monitoren. Kinderen die extra aandacht nodig hebben, worden opgenomen in een groeps- of individueel plan, dat meerdere keren per jaar wordt besproken met de kwaliteitscoördinator.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Regenboog gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Regenboog?

De Regenboog gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.