
Schoolweging
De schoolweging van De Kaleidoskoop is 38,14 , met een spreiding van 4,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt De Kaleidoskoop de inspectienorm van 85% ruimschoots. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn, zelfs in een context waar 74% van de kinderen uit een omgeving met sociaaleconomische uitdagingen komt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 47,95% een ruim hoger percentage streefniveau dan de signaleringswaarde van 31,7%. Dit toont aan dat bijna de helft van de leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie, hogere cognitieve doelen bereikt. Hieruit blijkt effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 23,8% vmbo-b-advies (vs. 5,5% bij vergelijkbare scholen) tegenover 9,5% vwo-advies (vs. 18,6% regio). De nadruk ligt op praktische leerwegen, mogelijk door de schoolweging van 38,14. Toch is 33,3% van de adviezen gericht op havo of hoger, wat wijst op aandacht voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kaleidoskoop | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst door middel van methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Wij gebruiken de toetsen van IEP. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Wij zijn als school tevreden met de resultaten die onze leerlingen bereiken. We werken met elkaar naar de ambities toe die wij als team hebben gesteld. Om onze ambities te bereiken zorgen wij voor gedifferentieerde lessen en hebben wij een sterk ondersteuningsteam.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,17% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. De combinatie van IEP-toetsmonitoring vanaf groep 6 en bindend schooladvies lijkt hier vruchten af te werpen. Opvallend is dat 41,67% boven advies presteert, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Ons motto is: De Kaleidoskoop, de school waar je leert te durven…en durft te leren! Om dat te bereiken moet een een kind zich eerst veilig voelen, gezien voelen, vertrouwen hebben en zichzelf waarderen. Wij doen ons uiterste best om dat voor elkaar te krijgen.
Leren in Veiligheid
Vertrouwen in jezelf
Leren met Lef!
Wat is de werkwijze van De Kaleidoskoop voor sociale ontwikkeling?
De Kaleidoskoop werkt in de onderbouw met heterogene groepen en coöperatieve werkvormen. Er wordt gewerkt met schoudermaatjes, zelfstandig leren op leerpleinen en de methode De Vreedzame School. Kinderen van groepen 7/8 zijn mediatoren. De Gouden Weken aan het begin van het schooljaar zijn gericht op groepsvorming. Kinderen krijgen theaterles om met emoties om te gaan en geven optredens. Kinderen van de onderbouw worden gekoppeld aan kinderen van de bovenbouw. De school hanteert een grondwet met fundamentele regels. De sociale opbrengsten worden in kaart gebracht met Hart en Handen, een leerlingvolgsysteem van IEP, en Kindgesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Kaleidoskoop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Kaleidoskoop gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.