De Boomgaard
Akkrumerraklaan 101
3544 TT Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
24.86
Spreiding
6.9

De schoolweging van De Boomgaard Utrecht is 24,86 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Boomgaard vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (97,3%) en ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 63,4% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs, ondanks een percentage dat iets lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde van 66,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 41,7% vwo-advies en 34,5% havo-advies, aanzienlijk hoger dan regionale gemiddelden (18,6% vwo en 16,1% havo). Slechts 2,4% van de leerlingen krijgt een vmbo-b advies, wat de focus op hogere leerwegen illustreert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Boomgaard UtrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van ons onderwijs Alle scholen van stichting PCOU gebruiken het systeem Parnassys, een leerlingvolgsysteem gecombineerd met een leerling administratiesysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst volgens de zogenoemde ‘methode-gebonden toetsen’. Daarnaast gebruiken we op het gebied van bijvoorbeeld rekenen & wiskunde, lezen en spelling elk half jaar de landelijk genormeerde toetsen van het Cito (Centraal instituut voor toetsontwikkeling). Deze toetsen worden afgenomen op basis van een vaste toetskalender met het bijbehorende ‘toetsprotocol’. Op basis van de gegevens van de toetsen worden de ‘groepsplannen’ of het leerstofaanbod – in kleine groepjes of aan individuele leerlingen – bijgesteld. Als we kijken naar de gemiddelde vaardigheidsscores van de groepen 1 t/m 7 van onze school, scoort De Boomgaard volgens de onderwijsinspectie ‘goed’ ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De eindscore van de groepen 8 is volgens de onderwijsinspectie ‘goed'; de score is boven het landelijk gemiddelde.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: 13,8% tegenover 11,8% landelijk. 65,5% van de leerlingen zit op adviesniveau, wat aansluit bij de schoolvisie op realistische advisering. De 20,7% die boven advies presteert, bevestigt de zorgvuldige begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Op onze school willen we constructief en betrokken met elkaar omgaan, want alleen in een goed klimaat kan een kind zich ten volle ontplooien. Wij werken daarom bewust en doelgericht aan een positief sociaal klimaat. Een positief sociaal klimaat omvat een goed contact tussen de kinderen en de volwassenen, en ook tussen de kinderen onderling. Van de volwassenen vraagt het dat zij in goede verstandhouding staan met elkaar, want zij moeten immers het goede voorbeeld geven. Zijn er problemen, dan bespreken we deze. We nemen elkaar serieus en dat verwachten wij ook van de ouders c.q. verzorgers. Op De Boomgaard zitten kinderen met verschillende religieuze achtergronden. Onze school wil een ‘ontmoetingsschool’ zijn. Vanuit de eigen christelijke identiteit kiezen we in het contact met anderen en andere religies voor een model van dialoog en ontmoeting. LEES MINDER

Veiligheid

Plezier

Niemand meer of minder waard

Wat is de werkwijze van De Boomgaard voor sociale ontwikkeling?

De Boomgaard hanteert de volgende principes voor sociale ontwikkeling: veiligheid (elkaar helpen, zelfcontrole, rust, problemen oplossen door te praten, pestprotocol, vriendelijke taal, zorgzaamheid), plezier (leren kan leuk zijn, betrokken en gemotiveerde leerkrachten), en gelijkwaardigheid (respect voor verschillende religieuze achtergronden, ‘ontmoetingsschool’ met dialoog en ontmoeting).

Welke registratievormen gebruikt De Boomgaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Boomgaard gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Veiligheidsthermometer (groepen 2 t/m 8) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Boomgaard?

De Boomgaard gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.