Blauwe Aventurijn
Ridderlaan 4
3523 HT Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
25.21
Spreiding
8.24

De schoolweging van Blauwe Aventurijn is 25,21 , met een spreiding van 8,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,7% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de robuuste basiskwaliteit, zelfs in een groeiende schoolpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 68,6% van de leerlingen gehaald, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 53,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van maatwerkprogramma’s voor excellente leerlingen, zoals omschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 38,5% havo en 30,8% vwo, samen 69,3% (vs. 45,6% regio). Het praktijkonderwijspercentage (2,5%) ligt iets boven regionale peers (1,01%), wat past bij de inclusieve missie. Deze verdeling weerspiegelt de diversiteit binnen de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBlauwe AventurijnGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de methodetoetsen nemen we halverwege het schooljaar en aan het eind van het schooljaar Cito-toetsen af. De resultaten hiervan analyseren we direct daarna op groeps- en schoolniveau. Nav de analyse worden er eventuele interventies ingeschakeld of onze onderwijskundige aanpak opnieuw bekeken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,55% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%). Met 27,27% bovenadviespresteerders laat de school zien dat ze leerlingen goed uitdaagt, ondersteund door het ‘ontwikkelingsgericht volgsysteem’ uit het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Blauwe Aventurijn is een Vreedzame school in een Vreedzame wijk. In onze visie komt samen terug. Wij willen graag dat de leerlingen zich overal veilig voelen in de school. Dit faciliteren we met samen lessen tussen alle klassen. Hierdoor leren de leerlingen elkaar kennen en kunnen ze met elkaar samenwerken. Dit heeft de leerlingenraad bij ons op school bedacht.

onderzoeken

samen

schitteren

Wat is de aanpak van Blauwe Aventurijn op het gebied van sociale ontwikkeling?

Blauwe Aventurijn monitort de sociale veiligheid binnen de school twee keer per jaar. De groepsleerkrachten evalueren dit en stellen een plan van aanpak op voor eventuele aandachtspunten. Naast leerlingenenquêtes vullen de leerkrachten ook sociaal-emotionele vragenlijsten in, met behulp van de methodes KIJK! voor de kleuters en Zien voor groep 3 tot en met 8. Na het invullen van deze vragenlijsten hebben de leerkrachten een intervisiemoment om leerling-, groeps- en schoolniveau te bekijken.

Welke registratievormen gebruikt Blauwe Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Blauwe Aventurijn gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KIJK!, Zien en de Veiligheidsthermometer Vreedzame School.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Blauwe Aventurijn?

Blauwe Aventurijn gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, Vreedzame school en Kom op voor jezelf.