
Schoolweging
De schoolweging van Al Hambra is 33,53 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (93,4%). Dit benadrukt een solide basis in kernvaardigheden, passend bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 36,3% ligt. Hoewel dit 4,5% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (49,2%), toont het aan dat de school effectief differentieert voor haalbare ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Al Hambra geeft met 26,7% vwo-adviezen een sterke focus op theoretische richtingen (vergeleken 18,6% regio). Opvallend is het hoge praktijkonderwijsadvies (10% vs. 1,01% omgeving), wat een brede pedagogische aanpak weerspiegelt. Havo/vwo-combinatieadviezen (13,3%) liggen eveneens boven regionale trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Al Hambra | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.12 | 177.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen van de leerkracht verlengde instructie aangeboden om de lesdoelen alsnog te behalen. Enkele leerlingen krijgen buiten de groep extra ondersteuning. De leerkracht speelt tijdens de lessen extra in op de vaardigheden van de leerlingen. Hier zijn observaties van de leerkracht voor nodig en het voeren van kindgesprekken. Voortgang wordt door middel van de methode toetsen en CITO toetsen in kaart gebracht. Hierna volgt een groepsoverzicht waarbij de leerkracht kijkt naar vaardigheidsgroei, betrokkenheid en leerdoelbeheersing. Zo wordt duidelijk waar een leerling behoefte aan heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 13,8% onder-advies presteert de school iets boven landelijk gemiddelde (11,8%), wat verklaarbaar is gezien de complexe populatie. Het hoge percentage op-advies (62,1%) sluit aan bij intensieve monitoringstrajecten zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.