BAVO-School
Middengouw 13
1645 PN Ursem

Schoolweging

Schoolweging
29.34
Spreiding
5.5

De schoolweging van BAVO-School is 29,34 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.8% behaalde het fundamenteel niveau torent BAVO-School boven zowel de landelijk verplichte 85% als het vergelijkingsgemiddelde van 96.4% uit. Deze score benadrukt een stevig basisonderwijs waar vrijwel alle leerlingen taal- en rekenvaardigheden op minimaal basisniveau beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

BAVO-School behaalt het streefniveau met 57.5% tegen een inspectienorm van 48.6%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60.5%), overtreft het ruimschoots de schoolspecifieke signaleringswaarde. Dit weerspiegelt een effectieve focus op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een duidelijke accentverschuiving: 29.6% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 25.9% vmbo-(g)t. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) zijn met 3.7% juist lager dan gemiddeld. Deze focus op theoretische leerwegen correleert met de hoge fundamenteelniveau-scores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBAVO-SchoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het schooljaar zijn er verschillende momenten waarop we de tussenresultaten evalueren. Dit gebeurt o.a. tijdens de lessen. De leerkracht observeert en volgt het proces van de leerling. Het product wat kinderen maken is een bewijs van beheersing of ruimte voor ontwikkeling van de lesstof. Dit kan bijvoorbeeld een presentaite zijn of een collage, verhaal of toneelstuk. We kijken kritisch naar de methode toetsen en nemen alleen die delen af die nodig zijn om dat inzicht te krijgen die weer gebruikt kan worden voor de aanpassing van de instructie aan de leerling en de groep. Waar staat de groep en de leerling en wat is de volgende stap in de ontwikkeling. Het moet een duidelijk doel hebben en helpend zijn voor de leerling en de leerkracht. De cito toetsen werden normaliter tweemaal per jaar in alle groepen afgenomen. We werken sinds vorig schooljaar met een nieuw leerlingvolgsysteem: Leerling in Beeld. We kijken kritisch naar welke toetsen we wanneer en in welke groep gaan afnemen. De vraag zal steeds zijn: wat hebben we nodig om de ontwikkeling van de leerling goed te kunnen volgen en op welke manier doet de leerling hierin mee. Hierom hebben we ervoor gekozen dat de DMT toets van lezen alleen nog wordt afgenomen bij leerlingen met de vertraagde leesontwikkeling en kenmerken van dyslexie. Zo kijken we komend schooljaar kritisch naar de spellingtoetsen. Wat hebben we naast alle dictees en oefeningen nodig om de ontwikkeling van de kindereen nog beter te monitoren? Dit geldt ook voor de methode toetsen. Welke toetsen, of toetsonderdelen zijn nodig om af te nemen. We kunnen namelijk ook op andere manieren 'toetsen' of de leerling zich de stof en vaardigheden eigen heeft gemaakt, middels observatie, een gesprek of een product.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 64.3% op advies scoort BAVO-School vergelijkbaar met andere scholen, maar valt op door een hoger percentage onderadvisering (14.3% vs. 11.8% landelijk). Dit wordt gecompenseerd door 21.4% bovenadviesprestaties, mogelijk door doorlopende monitoring in het VO zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

We streven er naar dat de kinderen goed in hun vel zitten. Dat is een belangrijke voorwaarde om te komen tot leren en tot zelfontplooiing. Het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen heeft onze voortdurende zorg en aandacht. De Bavoschool: ‘Het mooiste wat je kunt zijn is jezelf!’ De speerpunten in ons onderwijs zijn: · Continue aandacht voor sociaal emotioneel welbevinden · Aandacht voor jezelf, de ander en de omgeving Onze kernwaarden zijn: Positief pedagogisch klimaat, Veiligheid, structuur en respect, Zelfstandigheid en betrokkenheid. Deze kernwaarden hebben betrekking op onze leerlingen, teamleden en ouders. LEES MINDER

Positief pedagogisch klimaat

Veiligheid, structuur, respect

Pro actieve houding

Wat is de werkwijze van de BAVO-School voor sociale ontwikkeling?

De BAVO-School werkt met 'The leader in me', een pedagogische leerlijn die in 2018-2019 is ingevoerd. Deze lijn ontwikkelt persoonlijk leiderschap bij kinderen. Het gaat om leiding geven aan jezelf en inzicht krijgen in jezelf en in relatie tot de ander. Tijdens het startgesprek en tussentijdse ouder-kind- en kindgesprekken komt het onderwerp welbevinden aan bod. Door het gebruik van het portfolio is er ook specifiek aandacht voor het kind zelf, het individu, welbevinden, mission statement en ontwikkeling zowel cognitief als sociaal emotioneel. Binnen de BAVO-School is een gedragsspecialist werkzaam die leerkrachten coacht in hun pedagogisch handelen en gesprekken voert met kinderen om hun welbevinden te peilen en te verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt de BAVO-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De BAVO-School gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleutergroep voor de groepen 1-2, een vragenlijst via Schoolvensters en het portfolio Mijn Persoonlijke Reis.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de BAVO-School?

De BAVO-School gebruikt de methode 'The leader in me' voor sociaal-emotioneel leren.