Frits Bodebasisschool
Nagel 1
8321 RG Urk

Schoolweging

Schoolweging
32.04
Spreiding
4.97

De schoolweging van Frits Bodebasisschool is 32,04 , met een spreiding van 4,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,53% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (94,82%). Dit bevestigt de solide basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,88% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% en het landelijk vergelijkingsgemiddelde (53,43%). Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn gericht op doorstroom naar middelbare schoolniveaus met meer praktische elementen: 34,29% vmbo-(g)t (vs. 16,45% regio). Het aandeel havo/vwo-advies (28,57%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (45,61%). Opvallend is het lage percentage vwo-advies (8,57% vs. 18,61% regio), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFrits BodebasisschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het kader van opbrengstgericht werken en continu verbeteren spelen tussenresultaten een grote rol in het onderwijsproces. Aan de hand van de tussentijdse opbrengsten van zowel methode- als niet methode-gebonden toetsen (IEP LVS) worden gezamenlijke en individuele doelen opgesteld door de leerkracht en leerling samen. De groepsdoelen krijgen een plek op de datamuur en de individuele doelen in het portfolio van de leerling. Niet alleen de resultaten zijn hierbij belangrijk, ook het proces dat er aan vooraf is gegaan wordt besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (12,82%) ligt licht hoger dan landelijk (11,81%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school volgens het schoolplan 'maatwerk biedt binnen gestructureerde kaders'.

Sociale ontwikkeling

Een goed pedagogisch klimaat is meer dan alleen maar een leuke sfeer in de klas. Kinderen moeten zich veilig voelen in de klas, vertrouwen hebben in zichzelf, in de leerkracht en de andere kinderen. Dit gaat niet zomaar. De leerkrachten leidt en begeleidt vanuit een vaste benadering, die gekenmerkt wordt door zorg voor de leerlingen. De kinderen leren omgaan met hun eigen emoties en die van anderen. De leerkracht heeft een voorbeeldfunctie voor de kinderen in de omgang met elkaar. Daar zijn de leerkrachten zich ook bewust van. Er wordt gestreefd naar open contact met elkaar. De leerkracht heeft oog voor ieder kind individueel en stimuleert de ontwikkeling van zijn of haar talenten. De verschillen tussen kinderen worden gewaardeerd en gezien als kansen. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze zich respectvol gedragen naar de leerkracht en de andere kinderen. De sociale verbondenheid, het groepsbesef is belangrijk voor het pedagogisch klimaat. Het houdt in dat de kinderen wat voor elkaar over hebben, rekening met elkaar houden en elkaar helpen. Vanuit deze visie hebben we ook de datamuur gekoppeld aan onze sociale opbrengsten. Iedere periode wordt er in elke groep aan ten minste éen sociaal emotioneel doel gewerkt. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Open contact

Wat is de aanpak van de Frits Bodebasisschool voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Elke groep is anders, zeker op sociaal gebied. De Frits Bodebasisschool gebruikt hiervoor een datamuur, waarbij samen met de leerlingen een doel wordt opgesteld op basis van de behoeften van de groep. Dit doel wordt periodiek geëvalueerd. Elk schooljaar begint met een periode waarin gewerkt wordt volgens de principes van 'Gouden Weken', een programma gericht op sociale veiligheid en de vergroting daarvan. In oktober vullen leerlingen vragenlijsten in van IEP (Hart en Handen), wat een onderdeel is van het leerlingvolgsysteem IEP LVS. De resultaten hiervan worden vertaald naar een pedagogisch groepsoverzicht. Waar nodig worden individuele programma's gevolgd. De school gebruikt ook de methode 'Wonderlijk Gemaakt'.

Welke registratievormen gebruikt de Frits Bodebasisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Frits Bodebasisschool gebruikt IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op de Frits Bodebasisschool?

De Frits Bodebasisschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten. Dit is een onderdeel van het Continu Verbeteren.