Basisschool De Regenboog
Boterbloemstraat 23
8321 XG Urk

Schoolweging

Schoolweging
33.56
Spreiding
5.11

De schoolweging van De Regenboog Urk is 33,56 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,0% geslaagden voor het fundamenteel niveau (landelijk: 93,9%) garandeert de school uitstekende basisvaardigheden. De score bleef sinds 2016 consistent boven de 95%, ook tijdens de coronajaren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit overtreft het regionale gemiddelde (50,2%) en toont aan dat de school hogere cognitieve ambities waarmaakt ondanks een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een polarisatie zien: 24,1% vmbo-(g)t en 10,3% vwo (regio: 16,5% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Praktijkonderwijs (6,9%) valt boven regionaal gemiddelde (1,0%). De combinatie van 31,0% praktijkgerichte adviezen en 34,5% havo/vwo-adviezen weerspiegelt de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog UrkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? In het kader van opbrengstgericht werken en continu verbeteren spelen tussenresultaten een grote rol in het onderwijsproces. Aan de hand van de tussentijdse opbrengsten van zowel methode- als niet methode-gebonden toetsen (IEP) worden gezamenlijke en individuele doelen opgesteld door de leerkracht en leerling samen. De groepsdoelen krijgen een plek op de datamuur en de individuele doelen in het portfolio van de leerling. Niet alleen de resultaten zijn hierbij belangrijk, ook het proces dat er aan vooraf is gegaan wordt besproken. We volgen de leerlingen in hun ontwikkeling en na elke toetsperiode worden de leerlingen besproken en worden de groepsplannen (of de individuele plannen) bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,2% presteert onder advies (landelijk: 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. Toch scoort 13,8% boven advies, wat aansluit bij het in de schoolgids vermelde 'maatwerk bij doorstroom'. De nadruk op ontwikkelingsgericht leren blijkt uit de 69,0% die exact op advies functioneert.

Sociale ontwikkeling

Ons pedagogisch klimaat kenmerkt zich door liefde,vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. We kijken naar kinderen vanuit de mogelijkheden die ze hebben en stemmen in principe daarop ons handelen af. We voeden onze leerlingen op om goed te kunnen functioneren binnen onze samenleving. Sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking, zijn daarbij van groot belang. Op De Regenboog: -hebben kinderen een stem en worden ze gehoord -worden kinderen mede verantwoordelijk gemaakt voor het leef-en werkklimaat in de klas en de school -krijgen kinderen eigen taken en verantwoordelijkheden -leren kinderen op een positieve manier met elkaar om te gaan -leren kinderen om ruzie en meningsverschil op een goede manier op te lossen In oktober 2015 zijn we gestart met een leerling raad op school. De school schenkt veel extra aandacht aan de problemen van kinderen, die voortkomen uit echtscheidingsproblematiek en aan hechtingsproblemen bij (pleeg)kinderen. LEES MINDER

Samenwerking en communicatie

(Zelf)vertrouwen en veiligheid

Welbevinden en betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Regenboog werkt volgens het gedachtengoed van Jay Marino. Kinderen leren op deze wijze 21-eeuwse vaardigheden op het gebied van communicatie, presenteren, samenwerken en eigen verantwoordelijkheid die nodig zijn om straks als volwaardige burgers in de maatschappij te kunnen functioneren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Regenboog gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Regenboog?

Basisschool De Regenboog gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Sociaal gedrag, elke dag, Handleiding voor jezelf en Omgaan met conflicten.