
Schoolweging
De schoolweging van De Rosmolen is 23,97 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,4% van de leerlingen dat het fundamentele niveau bereikt, presteert de school uitstekend (landelijk signaalwaarde: 85%). Deze score benadrukt de solide basiskwaliteit, ook vergeleken met vergelijkbare scholen (97,3%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke voorkeur voor theoretische leerwegen: 33,3% havo en 20% havo/vwo (landelijk: 16,1% en 10,9%). Het vwo-advies (16,7%) ligt iets onder het landelijk gemiddelde (18,6%), maar de combinatie havo/vwo (53,3%) overtreft regionale cijfers. Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt (3,3% vmbo-k/(g)t), passend bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rosmolen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per schooljaar bekijken we aan de hand van 'Leren van Data' onze tussentijdse resultaten. Dit document wordt opgesteld door de intern begeleider. De inhoud van het document is een weergave van de (tussentijdse) resultaten van het afgelopen halfjaar. Naast het overzicht van de data per leerjaar en het schooloverzicht, staat vooral beschreven wat wij zien, wat dit betekent en welke aanpassingen/kansen/borging we willen realiseren; welke vervolgstap we gaan zetten om het onderwijs in te richten voor het volgende halfjaar. De intern begeleider stelt in samenwerking met een vakwerkgroep van leerkrachten (kwaliteitskring) het document op. Iedere kwaliteitskring bekijkt de data van het betreffende vakgebied en stelt hier een reflectie en plan van aanpak voor op. Het totaal wordt in en met het team besproken. Tijdens groepsbesprekingen bespreekt de intern begeleider met de leerkracht van de groep hoe het gaat en welke ontwikkeling de groep doormaakt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
80% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onder advies (13,3%) is licht hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de hoge adviesambitie. De school zet kennelijk in op realistische advisering, ondersteund door hun 'zorgvuldige procedure'.
Sociale ontwikkeling
Op dit moment: Werken we vanuit de Pedagogische Standaard waarmee we werken aan een positief pedagogisch klimaat. In schooljaar 2024-2025 We gaan een schoolbrede aanpak zoeken en kiezen. Een aanpak die beter aansluit bij eerder genoemde kernwaarden. We zien graag een aanpak die waarmee we een oefenplaats voor kinderen zijn, en een die een rode draad vormt door acht jaar basisschool. LEES MINDER
Samen
Uitdagend
Verantwoordelijk (en duurzaam)
Wat is de werkwijze van KBS De Rosmolen voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
KBS De Rosmolen werkt met de methode 'Goed Gedaan!'. Deze methode houdt rekening met de wereld waarin kinderen opgroeien en hanteert als uitgangspunt om zelf het goede voorbeeld te geven en de dialoog voorop te stellen. Wanneer nodig, kan een gedragsspecialist van INOS worden ingezet. Er word gebruikgemaakt verschillende registratievormen om de sociale ontwikkeling te volgen.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Rosmolen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS De Rosmolen gebruikt 'Zien!' en 'Mijn Kleutergroep' om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Rosmolen?
KBS De Rosmolen gebruikt 'Goed gedaan' als methode voor sociaal-emotioneel leren.