
Schoolweging
De schoolweging van De Springschans Uithoorn is 27,76 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,54% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overtreft De Springschans zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkbaar schoolgemiddelde (96,45%). Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijsleerproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkbaar schoolgemiddelde (61,13%), toont het aan dat de school effectief differentieert binnen een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen reflecteren een sterke focus op theoretische leerroutes: 30,95% havo- en 19,05% vwo-advies (tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (2,38% vmbo-b/k tegen 5,52% regio), wat past bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Springschans Uithoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 306.83 | 306.83 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar wordt er een analyse gemaakt van de tussenresultaten. Deze analyse wordt vergeleken met de gestelde ambities en besproken in het team. Daarna gaan de leerkrachten binnen de leerteams verder met de vormgeving.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 9,43% onder advies (vs. 11,81% landelijk) en 32,08% boven advies (vs. 25,27% landelijk) toont de school accurate plaatsingsvaardigheden. Deze resultaten corresponderen met het beleid van 'continu volgsystemen' en individuele ontwikkelingsplannen zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen op De Springschans leren wie ze zijn, wat zij belangrijk vinden en wie zij willen zijn. Leerlingen durven keuzes te maken en durven te doen. Iedere leerling geven we een stem en is betrokken bij zijn of haar ontwikkeling. Alle leerlingen krijgen gelijke kansen op De Springschans. We leren leerlingen respect te hebben voor hun medemens en omgeving.
Durf jezelf te zijn!
Vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van De Springschans voor sociale ontwikkeling?
De Springschans werkt met de Kanjertraining, die het bevorderen van vertrouwen in de groep centraal stelt. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van veiligheid en een prettig schoolklimaat. Kernwaarden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Springschans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Springschans gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Springschans?
De Springschans gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.