
Schoolweging
De schoolweging van De Wissel Uitgeest is 27,33 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit bevestigt een degelijke basiskwaliteit, ondanks dat het 2,7 procentpunt onder vergelijkbare scholen (96,4%) blijft. De school benadrukt hierbij het belang van maatwerk in taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Hoewel dit 4,6 procentpunt lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61,1%), reflecteert dit de schoolinzet voor cognitieve uitdaging. De combinatie van Citotoetsen en individuele capaciteitstoetsen draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
72,9% van de adviezen richt zich op theoretische leerwegen (VMBO-(g)t of hoger), vergelijkbaar met landelijke trends. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen: 14,3% havo/vwo (vs. 10,9% landelijk). Het laagste advies (vmbo-b) komt slechts bij 3,6% voor, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wissel Uitgeest | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ieder schooljaar nemen we twee keer per jaar de Citotoetsen af. Deze toetsen laten in grote lijn de ontwikkeling van de kinderen zien. We bekijken deze lijn op het niveau van het kind en op het niveau van de school. Bij uw kind kijken we of de ontwikkeling volgens verwachting verloopt. Dit bespreken we met de ouders. Op schoolniveau kijken we naar de grote lijn en stellen onszelf een aantal kritische vragen. Halen we de resultaten die we willen halen? Waar kunnen we onszelf nog in verbeteren? Waar moet een aanpassing worden gedaan? De antwoorden op deze vragen worden vervolgens meegenomen in het schoolontwikkelplan voor het volgende schooljaar. De kleuters worden nog niet getoetst. We starten met de eerste Citotoets halverwege groep 3.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 38,1% boven het advies scoort. Deze resultaten ondersteunen de schoolvisie van 'ambitieuze advisering', waarbij monitoring tot in het VO wordt doorgezet. De cijfers overtreffen regiogemiddelden (25,3% boven advies) aanzienlijk.
Sociale ontwikkeling
Wij werken op daltonschool De Wissel bewust aan de ontwikkeling van de eigen verantwoordelijkheid van ieder kind, de groei van de zelfstandigheid en we leggen de nadruk op leren samenwerken. Deze drie waardes komen voort uit ons daltonprofiel.
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Wissel voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Wissel begeleidt de kinderen in hun sociale ontwikkeling vanuit de daltonprincipes. Voorbeelden zijn: kinderen helpen elkaar (maatjeswerk), werkoverleg, samen problemen oplossen, suggesties geven en samen evenementen organiseren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Wissel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en daltonobservaties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.