Kindcentrum de Mortel
Perweide 5
5071 AC Udenhout

Schoolweging

Schoolweging
27.47
Spreiding
6.01

De schoolweging van De Mortel is 27,47 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 0.76% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde, wat aantoont dat de school basisvaardigheden effectief waarborgt ondanks dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58.27% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 50.1%. Dit ligt echter 4.6% lager dan bij vergelijkbare scholen, mogelijk door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.47) waarbij 14.63% naar vwo doorstroomt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 26.83% vmbo-(g)t (vs 16.45% regio) en 14.63% vwo (iets lager dan 18.61% landelijk). Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 2.44%, wat lager is dan regionale referenties. De combinatie vmbo-(g)t/havo (9.76%) en havo/vwo (9.76%) benadrukt doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MortelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om tegemoet te komen aan de verschillende ondersteuningsbehoeften van de leerlingen worden zij in eerste instantie geclusterd op basis van hun instructie-en verwerkingsbehoefte en worden coöperatieve werkvormen ingezet om te voorzien in de verschillende leerstijlen van de leerlingen. De leerkracht maakt hiervan een overzicht en op basis daarvan zijn weekplanning. Leerlingen worden getoetst met methode gebonden toetsen en met de methodeonafhankelijke toetsen. Hiervoor gebruiken we de IEP. De leerlingen worden zoveel mogelijk in de klas ondersteund. Voor de OPP leerlingen geldt dat zij instructie krijgen buiten de groep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 3.85% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 26.92% presteert boven advies, mogelijk door de combinatie van gedifferentieerd onderwijs en de ingevoerde IEP-doorstroomtoets die ontwikkelpotentieel beter meet.

Sociale ontwikkeling

De Mortel werkt volgens de methodiek van "de Vreedzame school". We werken aan verbondenheid gebaseerd op respect, verantwoordelijkheid en veiligheid van ieder. Het team van de Mortel streeft naar een optimaal schoolklimaat; veilig, positief en sociaal. Op basis van de visie van de Vreedzame School hebben wij een grondwet geformuleerd. Hierin staat: Wij zijn een Vreedzame School die werkt aan een cultuur van verbondenheid. We willen dat elk kind en elke volwassene zich veilig en gerespecteerd voelt. Voor iedereen moet school leuk zijn. Daar nemen we allemaal -groot en klein - onze verantwoordelijkheid voor. Dit doen wij samen met de leerlingen en ouders. Actief burgerschap krijgt op die manier vorm, want de school wordt gezien als een mini-gemeenschap: een oefenplaats voor democratisch burgerschap. De leerlingen krijgen een stem en participeren actief in de gemeenschap van de school en van de klas. De leerlingen, leerkrachten én ouders voelen zich met elkaar verbonden, creëren samen een positieve sociale omgeving, waarin conflicten worden voorkomen en samen opgelost. Alle leerlingen kennen de 'Praat het uit Routine'. Bovendien worden leerling-mediatoren dagelijks ingezet. Op deze wijze worden de leerlingen verantwoordelijk voor het schoolklimaat en worden ze goed voorbereid op hun latere maatschappelijke rol. Respect en verbondenheid is onze basis. Daarom spreken we over een Respect protocol. Daar willen we aandacht aan geven vanuit het besef, dat dit de kans op disrespectvol gedrag verkleint. Verderop in het protocol geven we ook aandacht aan wat we doen, wanneer de verbondenheid en daarmee de veiligheid in gevaar komt. Pesten is daarvan één van de voorbeelden. Om dit te bereiken maakt de Mortel gebruik van de uitgangspunten van De Vreedzame School. Het team is zich bewust dat het in stand houden van een sociaal en veilig klimaat een dagelijkse bezigheid is: een werkwoord voor iedereen, inclusief het ondersteunend personeel en het management. Daarmee geven we aan dat we elkaar allemaal nodig hebben om dit veilige klimaat zowel op groeps- als op teamniveau in stand te houden. LEES MINDER

Verbondenheid

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Mortel voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum de Mortel gebruikt de SCOL vragenlijst die jaarlijks door de leerkracht wordt ingevuld. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen jaarlijks een leerlingenvragenlijst in. De uitkomsten worden vergeleken om verschillen te signaleren. Gesprekken met kinderen bespreken de sociaal-emotionele functionering. Interventies worden ingezet op basis van de SCOL methode. De school werkt preventief aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van de methode Vreedzame School.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Mortel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Mortel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Monitor Vensters Po om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Mortel?

Kindcentrum de Mortel gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.