
Schoolweging
De schoolweging van ’t Centrum is 32,76 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.83% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden structureel op orde zijn, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 95.23%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34.99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant lager dan de signaleringswaarde van 43.5% en het regionale gemiddelde van 55.36%. Dit hangt mogelijk samen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32.76). De school zet volgens het ondersteuningsprofiel extra in op maatwerk voor cognitieve uitdaging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vso-adviezen (20%), ruim boven het regionale gemiddelde van 0.12%. Ook praktijkonderwijs (6.67% vs. 1.01% regio) valt op. VMBO-basisadviezen domineren (26.67%), terwijl slechts 6.67% van de leerlingen havo/vwo-advies krijgt. Dit patroon past bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Centrum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.77 | 175.23 | 167.64 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17.39% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit zou kunnen samenhangen met de hoge schoolweging. Desalniettemin scoort 69.57% op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven focus op zorgvuldige advisering via het leerlingvolgsysteem.