
Schoolweging
De schoolweging van Raam is 31,26 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.5% scoort IKC Raam ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen de essentiële taal- en rekenvaardigheden beheersen. De score ligt zelfs iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 95.2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (43.4%) ligt net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43.5%. Dit suggereert dat de school optimaal presteert binnen de context van haar leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 55.4%, wat wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 60% van de leerlingen krijgt een vmbo/havo-advies of hoger, met opvallende pieken bij vmbo-(g)t/havo (25%) en havo (22.5%). Tegelijk is het percentage praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k: 10%) exact gelijk aan het regionaal gemiddelde. De 15% vwo-adviezen blijven achter bij vergelijkbare scholen (18.6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Raam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Er wordt structureel en cyclisch gewerkt aan het verbeteren van opbrengsten volgende de PDCA cyclus.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (15% vs. 11.8% landelijk). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks blijft 70% exact op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve adviestraject zoals omschreven in het schoolplan. De school zet in op zorgvuldige plaatsing, mogelijk ten koste van 'over-adviezen'.