
Schoolweging
De schoolweging van Bedir is 36,08 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.49% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingsniveau (92.10%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42.11% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32% ligt. Toch scoort de school hiermee iets onder het vergelijkingsniveau van 45.39%, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen concentreren zich op praktische leerwegen: 30% vmbo-b en 20% vmbo-b/k. Toch is er ook aandacht voor hogere niveaus met 20% havo/vwo-advies. Opvallend is het verschil met vergelijkbare scholen: waar regionaal 18.61% vwo-advies gegeven wordt, blijft dit bij Bedir achterwege. De 0% praktijkonderwijs-adviezen vallen positief op (regio: 1.01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Bedir | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
210.5 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk kind ontwikkelt zich anders en elk kind verdient passende aandacht. U heeft eerder kunnen lezen dat wij onze dagelijks klassenmanagement inrichten in drie instructie niveaus. Eventueel kan een leerling op een bepaald leergebied versnellen of vertragen. Dan wordt er een individueel ontwikkelingsperspectief opgesteld met een individueel onderwijsaanbod en wordt volgens een eigen afwijkende leerlijn gewerkt. Dit gaat altijd in overleg met u als ouder en gebeurt in overleg met het Samenwerkingsverband. Wij hanteren ‘Passend Onderwijs’; dat wil zeggen dat: - Elk kind wordt, zoveel als mogelijk is, begeleid binnen de basisondersteuning van onze school, met passend onderwijs en passende begeleiding. - Dit onderwijsaanbod wordt verankerd in de groepsplannen per leergebied, die volgens de cyclus van het handelingsgericht werken 2x per jaar worden geëvalueerd, met tussentijdse evaluaties naar aanleiding van data-analyse. Dit doen wij middels ons opbrengstgericht overleg en plan van aanpak voor de hele groep. - Het onderwijsaanbod vindt in de klas plaats. Wij hechten waarde aan de privacy van uw kind. Naast de school (de leerkracht van uw zoon of dochter, de intern begeleider en de directie), bent u de enige die op de hoogte is van de leer- ontwikkelingsgegevens van uw kind. Indien het voor een derde partij noodzakelijk is om inzage te hebben in de gegevens van uw kind, dan vragen wij vooraf uw toestemming (middels een toestemming). U heeft eerder kunnen lezen dat u middels ons digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys altijd ‘live’ inzage heeft in de toets- en observatiegegevens van uw eigen kind. In eerste instantie is de groepsleerkracht verantwoordelijk voor de begeleiding van uw zoon of dochter; het betreft de reguliere begeleiding en de eventuele extra begeleiding van uw zoon of dochter. De leerkracht kan advies inwinnen bij de intern begeleider van onze school. De kleutergroepen hebben extra ondersteuning van een klassenassistent. De zorg en begeleiding voor alle kinderen wordt verankerd in een groepsplan; dit plan vormt de basis van het dagelijks klassenmanagement voor het gehele schooljaar. Indien nodig, maar in ieder geval na elke toetsperiode wordt dit plan, op basis van de geanalyseerde gegevens, bijgesteld. Indien u meer wilt weten over de ontwikkeling van uw zoon of dochter, of als u zich zorgen maakt, bent u van harte welkom om een afspraak te maken met de leerkracht van uw zoon of dochter. Minimaal twee keer per jaar wordt u uitgenodigd voor de rapportavonden. Indien de leerkracht het nodig acht, zal hij / zij u altijd benaderen voor een extra afspraak betreffende de ontwikkeling van uw zoon of dochter.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
57.14% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. Slechts 42.86% blijft op adviesniveau, tegenover 62.93% bij vergelijkbare scholen. Deze cijfers suggereren mogelijk te optimistische advisering of uitdagingen in de doorlopende leerlijn.
Sociale ontwikkeling
Identiteit Door onze leerlingen te ondersteunen in hun bewustwording, helpen we ze te “worden wie ze zijn”. Wij willen, dat de leerlingen zich al op jonge leeftijd op een positieve manier bewust zijn van hun identiteit. Daarmee geven we de leerlingen een stevige basis mee voor hun verdere leven. Hierdoor kunnen ze vanuit hun eigen geloofsovertuiging de wereld verkennen, anderen ontmoeten en hun waarden delen. We streven ernaar elk kind zelfbewust en weerbaar te maken om straks zijn plaats in de samenleving te kunnen innemen vanuit een islamitische levensbeschouwelijke identiteit. Betrokkenheid Het onderwijs van Bedir is erop gericht dat kinderen leren vanuit een betrokken werkhouding. Het is de taak van de leerkracht om kinderen goed te observeren, te prikkelen en nieuwsgierig te maken, waardoor ze gemotiveerd raken om te leren. Op deze manier krijgt ieder kind onderwijs gericht op zijn/haar onderwijsbehoeften. Betrokkenheid staat ook voor de wijze waarop we met elkaar om willen gaan met kinderen, ouders/verzorgers en leerkrachten. Vertrouwen Om te kunnen leren moeten kinderen elkaar leren vertrouwen en respecteren. Door een positief kindbeeld te schetsen kunnen kinderen eigen talenten ontdekken en deze optimaal ontwikkelen. Door hen positief te benaderen en te werken vanuit succeservaring ontwikkelen kinderen een positief zelfbeeld. Het is van groot belang om als ouders en school in wederzijds vertrouwen samen te werken aan de ontwikkeling van de kinderen; dit is een basisvoorwaarde voor samenwerking. LEES MINDER
Identiteit
Betrokkenheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Bedir voor sociale ontwikkeling?
Bedir werkt met de methode 'De Vreedzame School'. Kinderen leren hierbij sociale en emotionele vaardigheden, zich bewust te worden van hun eigen gedrag en anderen te respecteren. Ze leren vaardigheden om goed met elkaar om te gaan en ruzies op te lossen. De methode wordt gebruikt in groep 1 t/m 8. Daarnaast worden vragenlijsten van 'Leerling in Beeld SEF' afgenomen om de ontwikkelingen van de kinderen in kaart te brengen en eventueel interventies in te zetten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Bedir om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Bedir gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in Beeld / Sociaal Emotionele Functies.