Waadwizer
Johan Roordastrjitte 41
8851 EB Tzummarum

Schoolweging

Schoolweging
32.18
Spreiding
5.9

De schoolweging van Waadwizer is 32,18 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,0% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%). Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, met name bij rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,4%). De school overstijgt wel haar eigen signaleringswaarde van 41,2%, wat aantoont dat extra aandacht voor maatwerk binnen het onderwijsconcept effect sorteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een evenwichtige verdeling: 33,3% vmbo-b, 22,2% vmbo-k en 33,3% havo. Opvallend is de bescheiden doorstroom naar hogere niveaus vergeleken met vergelijkbare scholen (16,1% havo landelijk). Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,18) én de zorgvuldige adviesmethodiek via de plaatsingswijzer.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWaadwizerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd d.m.v. een observatiesysteem op basis van de tussendoelen voor gecijferdheid, geletterdheid en motoriek. In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen worden conform de methodeaanwijzingen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens wordt er op basis van de hiaten extra lesstof aan de leerling aangeboden. Hierin wordt gedifferentieerd en wordt het aanbod aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden Begrijpend Lezen, Rekenen, Spelling en Taal en vanaf de middenbouw voor Wereldoriëntatie en Engels. De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden: Begrijpend Lezen, Rekenen/Wiskunde, Technisch Lezen (DMT en AVI), Spelling en Taalverzorging. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse vormt samen met de analyse van de methodetoetsen de basis voor het opstellen van het groepsplan voor de volgende periode. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt bij groep 1 en 2 geobserveerd. Daarnaast wordt één keer per jaar Kleuter in Beeld - Sociaal Emotioneel ingevuld. Door de leerkrachten van groep 3 t/m 8 worden één maal per jaar (november) vragenlijsten ingevuld van Leerling in Beeld - Sociaal Emotioneel. Vanaf groep 6 vullen leerlingen ook zelf lijsten in. Voor leerlingen met risicoscores of leerlingen waarbij twijfel is, kunnen eventueel de lijsten 2x per jaar worden ingevuld. Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis. Er zijn vier contactmomenten met ouders en kinderen (ouderkindgesprekken), waarvan twee facultatief: november (fac.), februari, april (fac.) en juli.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

56,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 31,3% boven advies presteert. Het percentage onderadvisering (12,5%) ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (11,8%). Deze resultaten bevestigen de nauwkeurigheid van het adviesproces, ondersteund door het driejarige monitoringssysteem vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Kinderen worden Betrokken bij hun eigen leerproces via het Emotiewiel van de methode Kwink. De 5 Kwinkslagen helpen hun om hun gedrag te reguleren. We leren ze Verantwoordelijk te zijn voor hun eigen keuzes. En we helpen ze om Wijs om te gaan met zichzelf en de wereld om hen heen.

Betrokken

Verantwoordelijk

Wijs

Wat is de werkwijze van Waadwizer voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de school zijn, middels een visie/missie traject in 2021-2022, door het team vastgesteld. In ditzelfde schooljaar is de sociaal-emotionele methode Kwink aangeschaft en geïmplementeerd. Aan de hand van preventieve lessen en de bijbehorende Kwinkslagen helpen we de leerlingen Wijs met zichzelf en anderen om te gaan. Jaarlijks (in november) vullen de leerkrachten voor iedere leerling een vragenlijst in om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren. De kinderen van groep 6 t/m 8 vullen ook een vragenlijst in over zichzelf. Indien er uit de analyses zorgsignalen naar voren komen, zal hierop actie worden ondernomen. Dit wordt verwerkt in de groepsoverzichten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Waadwizer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Waadwizer gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Waadwizer?

Waadwizer gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.