
De resultaten van It Twaspan in Twijzelerheide
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van It Twaspan, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van It Twaspan
De schoolweging van It Twaspan is 36,03 , met een spreiding van 3,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past It Twaspan bij jullie?
Ontdek hoe goed It Twaspan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
84,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net onder de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de noodzaak voor gerichte interventies, met name gezien de complexere populatie vergeleken met landelijk gemiddelde (29,77 vs. 36,03 schoolweging).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
28,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 32,8%. Dit ligt ook onder het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,03). De focus op adaptief onderwijs via Route 8 toetsen biedt ruimte voor verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van It Twaspan?
58,3% van de adviezen is vmbo-b, aanzienlijk hoger dan regionale vergelijkbare scholen (5,5%). Slechts 8,3% krijgt een vwo-advies (vs. 18,6% vergelijking). De focus op praktische routes sluit aan bij de schoolweging, maar de doorstroom naar hogere niveaus blijft beperkt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Achtkarspelen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Ook geven methode-geboden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling.Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De inspectie neemt enkel de resultaten van de eindtoets mee in het kwaliteitsoordeel van de school. Resultaten van methodetoetsen en tussenresultaten vanuit het leerlingvolgsysteem zijn geen onderdeel van het toezichtskader. Wel kan het tijdens een onderzoek ter sprake komen als er gesproken wordt over het zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerling-analyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleidster.
Zitten de oud-leerlingen van It Twaspan in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
83,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Echter, 16,7% zit onder advies – hoger dan de landelijke 11,8%. Dit benadrukt het belang van de Route 8-eindtoets als objectief tweede adviesinstrument, zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De methode die hiervoor gebruikt wordt is de methode De Vreedzame School. Aan alle groepen van It Twaspan worden de lessen van de Vreedzame school gegeven. Obs It Twaspan mag zich een gecertificeerde Vreedzame School noemen. LEES MINDER
Persoonlijkheid
(zelf)vertrouwen
Samen kunnen werken
Wat is de werkwijze van It Twaspan voor sociale ontwikkeling?
It Twaspan organiseert activiteiten en volgt leerlingen op sociaal-emotioneel gebied. De school gebruikt 'Zien' om alle leerlingen te volgen en Vensters PO wordt afgenomen in de groepen 6-7-8. Naast activiteiten zoals kringgesprekken en voorlichtingen, gebruikt de school de methode 'de Vreedzame School'.
Welke registratievorm(en) gebruikt It Twaspan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
It Twaspan gebruikt 'Zien' en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.