IKC BinnensteBuiten
Dr vd Willigenstraat 10
4196 JM Tricht

Schoolweging

Schoolweging
28.88
Spreiding
6.67

De schoolweging van BinnensteBuiten Tricht is 28,88 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een score van 93,4% voor het fundamenteel niveau overtreft IKC BinnensteBuiten ruimschoots de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,4% ligt, toont het aan dat de meeste leerlingen de basisvaardigheden goed beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 58,5% ligt boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%, maar net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%). Dit toont aan dat de school effectief inzet op het behalen van hogere doelen, al is er ruimte voor verbetering ten opzichte van peers.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 23,1% havo en 15,4% vwo, tegenover respectievelijk 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (11,5%), wat wijst op zorgvuldige niveauplaatsing.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBinnensteBuiten TrichtGemeente AmsterdamNederland
LIB172.82176.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ons volgprogramma Ons onderwijs is erop gericht dat kinderen een doorgaande ontwikkeling doormaken. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, de één gaat wat sneller en de ander wat langzamer. Het ene kind is bijvoorbeeld eerder aan lezen toe dan het andere kind. Het ene kind heeft wat meer begeleiding nodig dan het andere. Wij volgen de ontwikkeling van kinderen nauwkeurig en alles is erop gericht om de talenten van alle kinderen optimaal te ontwikkelen. Via het leerlingvolgsysteem (LVS) krijgt de leerkracht zicht op de voortgang van het individuele kind, maar ook op het niveau van een groep en de school als geheel. Leerling in Beeld Met behulp van methode-onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld van Cito wordt de ontwikkeling op verschillende vakgebieden getoetst. Deze toetsen worden afgenomen in groep 3 tot en met 7 afgenomen in januari en juni en in groep 8 in oktober. De kinderen maken de toets die aansluit op de leerstof die in de voorgaande periode is aangeboden en geoefend. De kinderen van groep 8 maken in februari de landelijke doorstroomtoets. De uitslagen van de toetsen bieden ons een objectief beeld over de leerprestaties van uw kind. Door deze toetsen jaarlijks af te nemen en de gegevens op te slaan, is het mogelijk de verrichtingen van de kinderen op langere termijn te volgen. De toetsresultaten worden gebruikt om het onderwijs op school, in de groep en per individu te analyseren, te verbeteren en te evalueren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder hun advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Het hoge percentage van 70% dat op advies functioneert, onderstreept de nauwkeurigheid van de advisering. Dit sluit aan bij de beschreven aanpak van dubbele toetsing (NIO-toets en doorstroomtoets) in groep 8.

Sociale ontwikkeling

Ieder gedrag wordt gekleurd door de waarden en normen die in de samenleving gelden en die bepalen wat passend gedrag is. Elk mens moet deze waarden en normen ontdekken en leren kennen. Ook moet ieder mens vaardigheden hebben om voor zichzelf uit te maken wat “hoort” en “wat niet hoort” in verschillende situaties. Onze rol is om de kinderen hierin te begeleiden en te ondersteunen vanuit een positieve pedagogische benadering. Binnen het IKC hebben we een belangrijke taak bij de persoonlijkheidsontwikkeling van het kind. Bij een IKC denk je in eerste instantie aan ‘het leren’. Op ons IKC vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling net zo belangrijk. Wij gaan ervan uit dat een kind dat in balans is op leergebied beter zal kunnen presteren. Naast het aanleren van de basisvaardigheden en de algemene ontwikkeling besteden wij evenveel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Wij willen hen ook op dit gebied een goede basis mee geven om later in de maatschappij optimaal te kunnen functioneren. LEES MINDER

Respect

Ruimte

Relatie

Wat is de werkwijze van IKC BinnensteBuiten voor sociale ontwikkeling?

Goede sociale vaardigheden en een prettig en veilig leerklimaat zijn voorwaardelijk om optimaal tot leren te kunnen komen. Binnen IKC BinnensteBuiten is een fijn schoolklimaat en zij zetten veel in om dit zo te houden. De veiligheidsbeleving wordt jaarlijks gemeten door middel van leerlingtevredenheidsvragenlijsten van DUO. Indien nodig wordt een passende interventie ingezet, zoals extra Rots & Water-lessen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC BinnensteBuiten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC BinnensteBuiten gebruikt Focus PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC BinnensteBuiten?

IKC BinnensteBuiten gebruikt The Leader in Me en Rots en Water training als methoden voor sociaal-emotioneel leren.