Protestants Christelijke Basisschool De Rank
Russerweg 23
7227 DC Toldijk

Schoolweging

Schoolweging
27.76
Spreiding
5.52

De schoolweging van De Rank Toldijk is 27,76 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.37% scoren leerlingen ver boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit consistent hoge niveau is typerend voor scholen met vergelijkbare onderwijsvisie, maar valt extra op bij een schoolweging boven 25. De stabiliteit (maximaal 1.7% afwijking tussen leerjaren) is indrukwekkend.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 65.85% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48.6% voor het streefniveau. Dit duidt op effectieve differentiatie, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie. De score overtreft het landelijk gemiddelde van 60.51%, opvallend voor een dorpsschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

35.71% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18.6%. Tegelijk is er aandacht voor praktische routes: 7.14% vmbo-b/k advies versus 5.5% landelijk. De brede adviesspreiding (van vmbo-t tot vwo) sluit aan bij de relatief hoge schoolweging en de combinatiegroepen-pedagogiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Rank ToldijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school maken we van groep 1 t/m 8 gebruik van het leerlingvolgsysteem: leerling in beeld. Bij de kleuters wordt het observatie instrument van kleuter in beeld, twee keer per jaar ingevuld. Dit doen we om kinderen goed in beeld te hebben en daarop de onderwijs en ondersteuningsbehoefte vast te kunnen stellen. Daarnaast maken we vooral gebruik van de dagelijkse observaties en controleren we continu het begrip op de doelen van de lessen. In de groepen 3 t/m 8 worden twee maal per jaar de Cito toetsen 'leerling in beeld' afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 wordt bij alle vakken ieder blok afgesloten met een methode gebonden toets. De gegevens van de methode gebonden toetsen worden gebruikt om in beeld te brengen welke ondersteuningsbehoeften er nog zijn en hoe deze in de komende periode een plek kunnen krijgen. De Cito toetsen worden zowel op leerling-, leerkracht-, groeps-, als schoolniveau geanalyseerd. Deze analyses worden in een groepsbespreking door de leerkracht en kwaliteitscoördinator besproken en omgezet in nieuwe doelen en acties. Deze analyses en de trendanalyses worden ook besproken met de directie. Hieruit volgen afspraken op schoolniveau. Ouders en kinderen hebben ten alle tijden inzage in de toetsgegevens van het kind. We hechten zeker waarde aan de toetsresultaten omdat ze ons als school een inzicht geven in de kwaliteit van ons onderwijs. We wachten niet op de toetsen om te controleren of kinderen de doelen behalen. Dit doen we continu, in iedere fase van de les, op een interactieve manier.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen presteert boven advies - uitzonderlijk hoog vergeleken met 25.27% landelijk. Slechts 30% blijft op adviesniveau, tegenover 62.93% gemiddeld. Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van de 'kansrijke advisering' die de school in 2023-2024 intensiveerde. Geen enkele leerling zit onder advies, wat uitzonderlijk is.

Sociale ontwikkeling

Wie wil ik zijn in deze wereld? Welk gedrag hoort daarbij? En wat betekent dit voor de keuzes die ik maak? Op de Rank bieden we eenduidige regels voor de hele school gebaseerd op wederzijds respect (Golly & Sprague, 2011). Daartoe hanteren we een duidelijk klassenmanagement met hoge verwachtingen en duidelijke regels (Carr, 2006). We zijn een school die gericht is op het bevorderen van sociaal gedrag. De school heeft een heldere visie: ´Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn beter in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen wanneer ze zich sociaal, fysiek en psychologisch veilig voelen. Zij moeten zichzelf kunnen en mogen zijn binnen de setting waarin ze zich bevinden. Hierbij is het van belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen en ze het gevoel hebben erbij te horen'. Hiervoor is nodig dat er een open en ondersteunende cultuur op school is die gericht is op gezamenlijke verantwoordelijkheid en participatie, zodat kinderen hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen. Op onze school is er voor de kinderen sprake van rust, structuur, voorspelbaarheid. Dit zorgt voor veiligheid, vertrouwen en vrijheid. De kinderen zijn op school om te leren en leren is de norm. Op het moment dat zij de schooldrempel overstappen, stappen zij deze wereld binnen. Uitgangspunt is hierbij het creëren van psychologische veiligheid: de school schept de voorwaarden om te mogen zijn wie je bent. Dit doen we binnen het kader van hoge verwachtingen en vanuit een warme relatie met de kinderen en andere betrokkenen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect & begrip voor elkaar

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Rank voor sociale ontwikkeling?

Protestants Christelijke Basisschool De Rank monitort en evalueert jaarlijks de sociale veiligheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school gebruikt een registratiesysteem (Parnassys) voor incidenten en ongevallen. De directeur analyseert de gegevens en stelt verbeterpunten vast. De focus ligt op coaching en ondersteuning van de leerkracht. De school beschikt over tools voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en hanteert school- en klassenregels. De school heeft een klachtenregeling en vertrouwenspersonen. De school investeert in een goede relatie met ouders. Bij pesten worden ouders vroegtijdig betrokken en vindt er een interventie plaats op groepsniveau.

Welke registratievormen gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool De Rank gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Rank?

Protestants Christelijke Basisschool De Rank gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, Schoolafspraken & routines (gedragsleren) en de Interventiemethode Groepsgeluk.