
Schoolweging
De schoolweging van Koolhoven is 27,00 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,42% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit demonstreert een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie die bij een schoolweging van 27,0 past.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 68,00%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen, mede gezien de relatief hoge doorstroom naar vwo (23,91% van de adviezen).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 23,91% vwo-advies (vergeleken met 18,61% bij vergelijkbare scholen) en 15,22% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio) komt beperkt voor, maar vmbo-(g)t/havo-combinaties zijn met 22,83% juist frequenter. Dit past bij een onderwijsvisie die differentiatie combineert met doorstroomambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koolhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.64 | 177.2 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
OBS Koolhoven volgt nauwgezet de resultaten van alle leerlingen. Enerzijds gebeurt dit natuurlijk aan de hand van de methode-gebonden toetsen die bij de verschillende vakken horen. Daarnaast volgen we de leerlingen aan de hand van methode-onafhankelijke toetsen van het cito-leerlingvolgsysteem. Zo houden we de kwaliteit van ons onderwijs in de klas, maar ook op schoolniveau in de gaten. In de regel zijn dit toetsen die tweemaal per schooljaar (rond januari en juni) worden afgenomen. Ook volgen we sociaal-emotionel en motorische ontwikkeling. Niet via cito, maar via de instrumenten "SCOL-vragenlijst en "volgmodel beweegbaas". Deze cito-toetsen worden afgenomen op de volgende vakgebieden: - Rekenonderwijs - Technisch en begrijpend lezen - Spelling - Drempelonderzoek en eindtoets (in 2024 Doorstroomtoets) - Sociaal emotionele ontwikkeling (SCOL) - Motorische vaardigheid ("Beweegbaas") De cito-toetsen worden geanalyseerd en besproken in groepsgesprekken met de kwaliteitscoördinatoren. Dat is een belangrijk onderdeel van het "handelingsgericht werken" op school. Daarnaast wordt er een analyse opgemaakt van de resultaten op schoolniveau. Zo krijgen we goed zicht op de voortgang en kwaliteit van ons onderwijs op schoolniveau en kunnen we ons beleid mede hierop baseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 3,7% tegen 11,81% landelijk. Met 35,8% bovenadvies (ruim boven 25,27% gemiddeld) toont de school accurate doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij het hoge streefniveau en de focus op maatwerk in leerlingbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Sociaal emotionele ontwikkeling op OBS Koolhoven Sociaal-emotionele ontwikkeling heeft betrekking op het verwerven van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen door kinderen over wat in zichzelf, in anderen en in contact met anderen afspeelt. Op basisschool Koolhoven staat sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden hoog in het vaandel. We hechten veel waarde aan het pedagogisch klimaat, veiligheid en groepssfeer in de klas. Voor de ontwikkeling van de persoonlijkheid is de sociaal-emotionele ontwikkeling van essentieel belang. Zijn er problemen in deze sfeer, dan ontstaan vaak ook storingen bij andere ontwikkelingsgebieden. Ook het omgekeerde kan het geval zijn. Diverse aspecten die veel op onze school aan bod komen: 1) Leren omgaan met eigen gevoelens en die van anderen 2) Leren van sociale vaardigheden die nodig zijn om met elkaar te kunnen spelen, werken en omgaan 3) Omgaan met materialen 4) Naleven van gestelde regels en uitleggen "waarom" 5) Sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid meten. Dit doen we o.a. aan de hand van KIJK, SCOL, de pesttest en sociogram en de tevredenheidspeilingen van Vensters PO LEES MINDER
veiligheid
respect
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Koolhoven voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Koolhoven organiseert veel activiteiten op basis van de visie op sociaal-emotionele ontwikkeling. Er is een doorgaande lijn in het volgen van de leerlingen. KIJK en SCOL worden gebruikt om alle leerlingen te volgen. Vensters PO wordt in de groepen 6-7-8 afgenomen. De methode 'Kinderen en hun sociale talenten' en lessen van de coördinator sociale veiligheid geven een rode draad in lessen omtrent gedrag. Elk kind is medeverantwoordelijk voor zijn of haar leef-en leeromgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Koolhoven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Koolhoven gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en rapportfolio aan de hand van ontwikkelingslijnen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Koolhoven?
Openbare Basisschool Koolhoven gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.