Openbare Basisschool De Blaak in Tilburg - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Blaak is 25,79 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,27% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning.
Fundamenteel niveau
Score: 98.2716%
Streefniveau
70,12% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit reflecteert de focus op maatwerk voor talentontwikkeling.
Streefniveau
Score: 70.1234%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 30,77% havo en 20,51% vwo (vs. 16,07% en 18,61% regio). Praktische adviezen (vmbo-b/k) zijn met 15,38% lager dan vergelijkbare scholen (19,73%). De combinatie van een doelgericht curriculum en vroegtijdige voorlichting over het VO lijkt hier succesvol.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale vergelijking toont groei: groep 8 behaalt 4,1% hogere scores op begrijpend lezen dan groep 7, mede door de invoering van interactieve leesstrategieën in 2022. De school presteert beter dan gemiddeld in Tilburg (LIB-score 181,04 vs. 176,64 regio).
Toets | De Blaak | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.04 | 176.64 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Deze toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten en met de kwaliteitscoördinator besproken. De resultaten van deze analyse worden opgenomen in het leerlingoverzicht en (indien nodig) wordt het onderwijs aangepast aan de onderwijsbehoeftes van de leerlingen. Methodegebonden toetsen / Cito-toetsen: Methodegebonden toetsen laten zien of de leerling de aangeboden leerstof kan verwerken met een positief resultaat. De niet-methodegebonden toetsen zijn onafhankelijke toetsen die laten zien hoe de leerling het geleerde toepast in andere situaties. Daarnaast laten deze zien hoe de leerling presteert ten opzichte van leeftijdsgenoten en het landelijke gemiddelde op die toetsen. Zo kunnen we de ontwikkeling in een groter verband plaatsen. De niet-methode gebonden toetsen die wij op school gebruiken zijn de toetsen van het Cito (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling). Deze toetsen geven de resultaten weer in vaardigheidsscores en niveaus. De vaardigheidsscores laten een mogelijke groei van de leerling ten opzichte van zichzelf zien. De niveaus geven aan waar de leerling staat in vergelijking met leeftijdsgenoten en het landelijke gemiddelde.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 8,33% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 75% op of boven het advies functioneert. Dit bevestigt de zorgvuldige advisering waarbij rekening wordt gehouden met doorstroompotentieel, zoals beschreven in het protocol 'doorlopende ontwikkellijnen'.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Blaak voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Blaak organiseert activiteiten en volgt de leerlingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. SCOL wordt gebruikt om alle leerlingen te volgen en Vensters PO wordt afgenomen in de groepen 6-7-8. Kringgesprekken, Dramataal en voorlichting van Halt worden ingezet, evenals de methode 'Kinderen en hun sociale talenten'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Blaak om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Blaak gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Blaak?
Openbare Basisschool De Blaak gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.