Montessoribasisschool De Petteflet
Kamerikstraat 19
5045 TW Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
28.65
Spreiding
6.56

De schoolweging van De Petteflet Tilburg is 28,65 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Petteflet TilburgGemeente AmsterdamNederland
LIB179.21176.64175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij nemen 2 keer per jaar de lib toetsen af in de groepen 3 t/m8. Rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, taal en spelling worden getoetst. De leerkracht analyseert de scores van zijn groep. Is de groep voldoende gegroeid? Zijn de leerlingen afzonderlijk voldoende gegroeid. In een opbrengstgerichte vergadering presenteert iedere leerkracht de analyse. Er wordt feedback gegeven aan elkaar. Vervolgens heeft de intern begeleider een groepsgesprek met elke leerkracht. Samen komen ze tot een plan met de ondersteuningsbehoeften voor het komende half jaar. We stellen ambitieuze haalbare doelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Leerlingen doen op school niet alleen kennis en vaardigheden op, het is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met normen, waarden en omgangsvormen in de samenleving. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. Didactiek en pedagogiek begeleiden dit leer- en ontwikkelingsproces. In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien. Onze school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het houdt ook in dat de school pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, zo veel als mogelijk voorkomt en optreedt indien het wel gebeurt. "Leef het goede voor" is de uitspraak van Maria Montessori. Het houdt in dat we ons als volwassene bewust zijn van onze voorbeeldrol. LEES MINDER

Wederzijds respect

Verschillen omarmen

Vertrouwen in elkaar

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Het uitgangspunt van waaruit op de Petteflet gewerkt wordt, is het streven naar een veilige onderwijssetting waarin iedere leerling tot bloei kan komen. Een voorwaarde om tot leren te komen is immers deze veilige omgeving. Wij voelen ons, samen met de ouders van onze leerlingen, verantwoordelijk voor het realiseren van dit veilige klimaat. Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich gezien en geaccepteerd voelen en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Zorgen voor sociale veiligheid gaat dus over méér dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor leerlingen is de school niet alleen de plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit doet een beroep op de pedagogische professionaliteit in de school en roept vragen op als: Hoe wordt er op school gedacht over leren en ontwikkeling? Welke ruimte geef je leerlingen om grenzen te verkennen? Welke ruimte is er om te leren van elkaar? Ook voor medewerkers geldt dat zij hun werk pas goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar op kunnen stellen en zich gezien en gehoord voelen. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken worden op verantwoordelijkheden. Sociaal leren is een belangrijk element van ons onderwijs. Om veelvuldige interactie mogelijk te maken is het belangrijk situaties te creëren waarin kinderen leren door actief samen te werken met anderen. Zij leren van elkaar, maar ook in interactie met de leerkracht. Bij sociaal leren werken kinderen dus veel samen. Hierdoor worden kinderen zich bewust van eigen kennis en werkwijze en leren ze deze te toetsen aan die van anderen. Bij veel activiteiten wordt er dan ook in groepjes of in tweetallen gewerkt. Sociaal leren heeft natuurlijk ook implicaties voor de rol van de leerkracht. Hij is in ons onderwijs niet de allesweter, die zijn kennis overdraagt aan leerlingen, maar is veel meer een begeleider, die met kinderen samenwerkt en hen stimuleert en helpt om een goede manier met elkaar te communiceren en samen te werken. De leerkracht fungeert bovendien als model en inspirator. Hij leert kinderen op hun eigen leerproces en producten te reflecteren en elkaar feedback te geven.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! sociale veiligheidsbeleving Vensters po sometics

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: kwink gouden weken